قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی

جلال آل احمد روشنفکر ، نویسنده ، منتقد ادبی و مترجم شناخته شده ایرانیست که بخشی از زندگی خود را به واسطه تبعید در منطقه اسالم و روستای ساحلی آلالان سپری کرد.

چهره ای نام آشنا در عرصه نویسندگی که با آثاری همچون غرب زدگی ،نفرین زمین،سنگی بر گوری و ده ها اثر ارزشمند که اعتباری ملی و جهانی را نه فقط برای زادگاه و جغرافیای خاصی از سرزمین ایران که بیشتر برای تمام مردم ایران به ارمغان آورد.

رونمایی از تندیس این نویسنده برجسته ایرانی اگرچه با تاخیر صورت گرفت اما انجام این مهم در ۱۴ بهمن ۹۷ نشان از اهمیت و توجه مسئولان و مدیران شهری به جایگاه و مقام فرهنگی و علمی این نویسنده برجسته ی ایرانی است و به همین جهت جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.

اما در این میان تک مضرابهایی از مخالفت و انتقاد به نصب تندیس وی از سوی برخی چهره های مطبوعاتی اساسا قابل درک نیست که چرا و به انگیزه ای می بایست شخصیتهایی شناخته شده و پرآوازه ایرانی را به جغرافیا و زادگاهشان محدود نموده و به نوعی ایشان را بیگانه با فرهنگ دیگر مردمان شناساند!
جلال ال احمد چه به اجبار و چه به اختیار در بین مردمی هرچند موقت زیست که شهره میهمان نوازی و تعامل بوده و هستند.

نام جلال و آوازه وی اگر بخواهیم منصفانه و به دور از مرز بندی های سیاسی به قضاوت بنشینیم ،به سرزمین تالش و به صورت خاص اسالم اعتبار بخشید .

همانطوری که نام دکتر اسعد نظامی، دکتر یدالله طاهری و دیگر بزرگان نام آور تالش، مرزهای جغرافیایی را در نوردیدند و شهره همه مردم ایران بوده و هستند.

سئوال اینجاست که اگر بزرگان تالش و نام آوران این سرزمین به هر دلیل و علتی به نقطه ی دیگری از جغرافیای ایران تبعید شوند و مورد تقدس و تکریم مردمان دیگر سرزمین قرار گیرند باز ما می توانیم ادعایی همچون ادعای غیر بومی بودن و بی اثر بودن نام جلال آل احمد در میان مردم اسالم داشته باشیم؟!

پیکره و تندیس جلال هیچ منافاتی با نصب تندیس بزرگان بومی تالش ندارد، اگر مسئولین شهری چنین کاری نکرده یا نمی کنند باز می گردد به بی توجهی و سهل انگاری خودشان.

اگر خانه جلال هم مانند پیکره و تندیسش زودتر احیاء می شد بی شک دستاوردهای فرهنگی و اقتصادی قابل قبولی را به همراه می داشت .

به طوری که سالانه می توانست گردشگران دیگر سرزمینهای ایران را برای دیدن سبک زندگی و محل زندگی یکی از برجسته ترین نویسندگان معاصر ایران را به اسالم بکشاند و از وجود گردشگران هم فرهنگ غنی تالشی و میهمان نوازی مردمان این سرزمین بیش از هر زمانی مورد توجه قرار گیرد.

اینکه جلال عضو کدام دسته یا گروه حزبی بوده و یا اینکه اسالم تبعیدگاه وی و محل مقتول شدن وی بوده چندان محل توجه نیست بلکه آنچه که دارای اهمیت بوده نام و آوازه جلال ال احمد است که اسالم را به عنوان محل زندگی اجباری موقتش بر سر زبانهای مردمان ایران انداخته که حتی جهت کنجکاوی هم که شده به این نقطه از جغرافیای ایران سفر کنند و با آمدن خود منشا منافع مادی و معنوی برای مردمان آن دیار باشند.

جلال تنها یک شخص نبوده و نیست، او تفکریست زنده و متعلق به تمام مردم ایران که مرزهای جرافیای را در نوردیده و بیشترین افتخارش از آن مردم میهمان نواز اسالم است تا طالقان.

پس بهتر است متعصبانه اقدام به تنگ کردن جغرافیای قومی و زبانی تباری نکنیم و اجازه بدهیم تا همان طور که مفاخر تالش از آن همه ایران هستند مردان نامدار شیراز ،اصفهان ،تبریز،گیلان ،طالقان و… مورد توجه مردمان تالش و بخصوص اسالم باشند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد-
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد -
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد-

پایگاه خبری تحلیلی آژیم | آژیم ؛ رسانه نواندیشان گیلان