قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی

مصوبه ی اخیر مجلس شورای اسلامی در خصوص منع ورود افرادی که سه دوره نماینده مجلس بوده اند برای بار چهارم اگر چه به دنبال چرخش نخبگان و به کار گیری ظرفیت و پتانسیل جوانان در حوزه تصمیم گیری و قانون گذاری درقوه تقنین قلمداد می گردد اما در شناخت ریشه مشکلات به نظر ناشیانه و نا آگاهانه است.

 

مجلس بنابر آنچه که بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی برآن اعتقاد داشت بنا بود در راس امور قرار گیرد که متاسفانه به خاطر فقدان فرصتهای رقابتی برابر میان تمام واجدین شرایط حضور در عرصه انتخابات، اساسا به نهادی غیر مستقل و ضعیف بدل گشته که اصلی ترین مشکل را می توان در قرار گرفتن این نهاد مردمی و مهم زیر پتک ایدئولوژی استصوابی دانست که تنها موقعیت و شرایط حضور در این نهاد تخصصی مهم را در اختیار ژنهای خوش اقبال قرار می دهد.

 

سوال مهمی که می بایست به آن پاسخ روشنی از سوی مدافعان مصوبه اخیر داده شود ،این است که آیا با محدود و محروم نمودن شایستگانی که دل در گروه ایرانی آباد دارند، اما به لحاظ سلیقه و مشی سیاسی با اعمال کنندگان نظارت استصوابی در موقعیت و موضع متفاوتی قرار دارند، نقاهت و ناخوشی مجلس شورای که به عنوان مرکز ثقل مردم سالاری و دموکراسی محسوب می گردد قابل درمان است؟

 

آیا تنها با تصویب مصوباتی از این دست برای جلوگیری از سالخورده سالاری حاکم بر مهمترین نهاد قانون گذاری امکان چرخش نخبگان و بکار گیری شایستگان بدون فراهم نمودن فضای رقابتی برابر برای تمام ایرانیان وجود دارد؟ و امکان استقرار و نیل به دموکراسی متصور خواهد بود؟

 

آنچه که بخش قابل توجهی از نخبگان علمی و اخلاقی جامعه ایران را از حضور در ساختار قانون گذاری و اجرا ، محروم ساخته حضور افرادی نیست که بیش از یک دهه در قوه قانون گذاری حضور دارند بلکه فقدان شرایط مناسب برای رقابت بدون مرزبندی های سیاسی و ایدوئولوژیک است که در صورت تلاش مدیران برای ایجاد فضای رقابتی، بی شک مجلس به راس امور باز گشته و بسیاری از افرادی که از تلفظ ساده ترین اصطلاحات عاجزند اما حضوری از گهواره تا گور در مجلس دارند جای خود را به جوانان ورزیده به لحاظ فکری و تخصصی می داد.

 

توزیع فرصتهای برابر سیاسی و رقابتی شدن انتخابات در عمل به جای نظارت سنگین و سخت استصوابی را اگر بگیرد، بی شک کارایی و کیفیت مجلس به لحاظ قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون به واسطه حضور شایستگان به این نهاد بازگشته و راه را بر کسانی که تنها به دنبال شهرت و ستاره شدن رانتی در عالم سیاست بودند می بست.

نگارنده بر این باور است که به جای تصویب چنین مصوباتی بهتر این بود که هیئتی بی طرف مولفه های شخصی و سیاسی وتخصصی افراد را به جای برخی نظارتهای سلیقه ای بر عهده می گرفت تا امکان حضور افراد لایق و متخصص که از سلامت کافی برای تکیه بر کرسی مهمی چون نمایندگی مجلس بر خوردارند، صورت می گرفت.

 

مشکل تاریخی مهمی که مانع از کیفیت و کارایی مجلس به عنوان نهاد مهم قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون است در واقع وجود دیواره ی ضخیم نظارتی است که منجر به حضور افرادی در این نهاد تخصصی به عنوان پایگاه مردم سالاری و جمهوریت شده که مقام و منصبشان عالیتر از لیاقتشان است.

 

پس تنها با حذف برخی چهره های سالخورده از مجلس و منع حضور برای بار چهارم در جایگاه نمایندگی مجلس نمی توان این مصوبه را به عنوان فرصتی برای حضور نخبگان جوان در عرصه ی قانون گذاری قلمداد نمود و مجلس را به راس امور جهت حفظ جمهوریت نظام باز گرداند.

 

آژیم : انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد-
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد -
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد-

پایگاه خبری تحلیلی آژیم | آژیم ؛ رسانه نواندیشان گیلان