تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
236 بازدید
کد خبر : 13617

باکو از خط قرمز ایران عبور می کند؟

علی‌اف در دیدار با اردوغان: افتتاح کریدور زنگزور اجتناب ناپذیر است

علی‌اف در دیدار با اردوغان: افتتاح کریدور زنگزور اجتناب ناپذیر است
ارمنستان بارها تاکید کرده که تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

به گزارش آژیم به نقل از پایگاه آذرنیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ابتدا در روز دوشنبه بعد از سفری که به جمهوری ترک نشین قبرس شمالی در چارچوب اولین تور سفرهای خارجی بعد از کسب پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری داشت، وارد جمهوری آذربایجان شد.

این دو رهبر به بحث در خصوص گامهایی برای پیشبرد روابط دوجانبه و همکاری بین کشورهایشان و تبادل نظر درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند.

اردوغان گفت، ترکیه آماده گشایش سرکنسولگری خود در شهر شوشا در هر زمان است. گشایش سرکنسولگری ما در شوشا پیام متفاوتی را به کل جهان به ویژه ارمنستان می‌فرستد.

اردوغان با تاکید بر اینکه برادری ترکیه و آذربایجان در سراسر جهان با حسادت دنبال می شود، یادآور شد: آخرین نمونه آن در فاجعه زلزله ترکیه مشاهده شد. از طرف خودم و ملتم از تک تک سربازان آذربایجانی که قلبشان با ما می‌تپد سپاسگزارم.

الهام علی اف نیز به نوبه خود گفت، اتحاد و برادری بین ترکیه و جمهوری آذربایجان عامل ثبات، توسعه و امنیت است. من اطمینان دارم دوستی و برادری ما در سالهای آینده همچون همیشه در سطح بالایی خواهد بود.
وی همچنین گفت: افتتاح کریدور زنگزور اجتناب ناپذیر است، هر چه زودتر بهتر، تلاش‌های خود را در این زمینه افزایش خواهیم داد.

اردوغان هم گفت: ما بر مسئله کریدور زنگزور تمرکز کردیم که امتیازات مهمی را در حوزه جاده و راه‌آهن برای ما به ارمغان خواهد آورد.

ادعاهای مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره کریدور زنگزور پس از توافق آتش‌بس سه جانبه سران باکو، ایروان و مسکو مطرح شده است اما مسئولان ارمنستانی بارها این ادعاها را رد کرده‌اند. ایجاد این کریدور باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به باکو دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان را خواهد داد.

ارمنستان بارها تاکید کرده که تلاش رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای افتتاح مسیرهای حمل و نقل منطقه‌ای هیچ ارتباطی با مذاکرات و بیانیه‌های امضا شده در این زمینه تا به امروز ندارد و برای ارمنستان غیرقابل قبول است.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: «علاوه بر مسئله صنایع دفاعی، مسئله انرژی یکی از مهمترین اقداماتی است که ما به طور مشترک با جمهوری آذربایجان آن را توسعه خواهیم داد.»

اردوغان پیش از دیدارش با الهام علی اف به مقبره حیدر علی اف، رئیس جمهوری پیشین آذربایجان و مدفن اتباع کشته شده ترکیه و جمهوری آذربایجان ادای احترام کرد.

اردوغان قرار است به بازدید از مرکز فرماندهی هوایی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌رود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.