تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۰۵
453 بازدید
کد خبر : 14312

آیا مطالبه مردم حویق و جوکندان محقق می شود؟

خبر خوش محمد یاری برای مردم حویق و جوکندان

خبر خوش محمد یاری برای مردم حویق و جوکندان
عصر امروز نماینده تالش در تازه ترین پیگیری های خود و پس از دیدار با مدیرکل تقسیمات کشوری در خصوص مطالبه مردم حویق و جوکندان از بخش شدن جوکندان و ارتقای حویق به شهرستان خبر داد.

به گزارش آژیم، در طول سالهای اخیر ارتقای بخش حویق به شهرستان و بخش شدن جوکندان یکی از مطالبات اصلی مردم این مناطق بوده است، اما تلاش ها و پیگیری های مسئولین نتیجه ای در پی نداشته است.

در همین راستا حسن محمد یاری در طول سالهای اخیر  ۷ دیدار و مکاتبه با رئیس جمهور و وزیر کشور در خصوص ارتقاء بخش حویق به شهرستان و دهستان جوکندان به بخش را داشته است.

اما عصر امروز نماینده تالش در تازه ترین پیگیری های خود و پس از دیدار با مدیرکل تقسیمات کشوری در خصوص مطالبه مردم حویق و جوکندان از بخش شدن جوکندان خبر داد.

بخش حویق دارای ۲دهستان بزرگ (حویق و چوبر) و دو شهر (حویق و چوبر) و نزدیک ۵۰روستا و جمعیت نزدیک به ۵۰هزار نفر در فاصله ۴۵کیلومتری مرکز شهرستان تالش قرار دارد،و مردم نجیب و انقلابی این بخش مجبورند برای انجام امورات اداری و غیره مسیر ۹۰کیلومتری تا مرکز شهرستان را طی کنند.

این بخش  از لحاظ موقعیت استراتژیک در نقطه بسیار بالایی قرار دارد و دارای وسعت 600کیلومتر مربع از شرق به دریای خزر از غرب به استان اردبیل از شمال به شهرستان آستارا و جنوب به بخش کرگانرود متصل می شود.

همچنین دهستان جوکندان با جمعیت نزدیک به ۳۰هزار نفر در ۱۰کیلومتری مرکز شهرستان تالش قرار دارد،اما همچنان دهستان باقی مانده و مردمان زحمتکش و فهیم این دهستان  نیز برای انجام تمامی امورات باید به مرکز شهرستان مراجعه کنند .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شهرام امیرانتخابی دوشنبه , 26 تیر 1402 - 0:54

با تشکر بعنوان یک جغرافیدانان و آشنا با مسائل تقسیمات کشوری عرض می کنم که تقسیمات مکرر و بیهوده کشوری جز اتلاف منابع و اهداف پوپولیستی فایده ای ندارد
اولا در این خبر فاصله بخش حویق تا مرکز شهرستان تالش ۹۰ کیلومتر اعلان شده که آشکارا اغراق آمیز است و دور ترین آبادی این بخش تنها ۵۰ کیلومتر با شهر تالش فاصله دارد
ثانیا چگونه امکان دارد که محدوده ای که تنها طی دو دهه اخیر به بخش تبدیل شده اکنون به شهرستان هم تبدیل شود
سطح شهرستان در تقسیمات کشوری تعاریف و ضوابط خاص خود را دارد و کلی نهاد و سازمان و اداره در آن تعریف می‌شود
فلسفه وجودی بخشداری ها فاصله زیاد از مرکز بخش یا انبوهی جمعیت آن است چگونه دهستان جوانان که تقریبا به شهر تالش چسبیده است و اهالی آن براحتی به این شهر دسترسی دارند نیاز به بخشداری نخواهند داشت مگر آنکه کسانی به غلط در ذهن اهالی فرو کرده باشند که تشکیل بخشداری در آنجا یک امتیاز است(مانند یکی از داستان های شبهای برره) در ضمن دز محدوده کنونی دهستان جوانان نیز برخی از روستاها روی نقشه جز جوانان هستند و وضعیت ارتباطی و طبیعی منطقه طوری است که بهیچ وجه در حوضه نفوذ جوانان نیستند مانند دو روستای ناله بند و سراگاه در شمالغربی شهر تالش و روستاهای رهنمامحله قرق جماکوه تره کواکری و دولبین در شمال‌شرقی شهر که مستقیما به شهر تالش وصل هستند
البته با نگاهی به تحولات تقسیمات کشوری می بینیم که این سیاست نادرست در بسیاری از استان ها انجام شده و محدوده ای با ۱۴ هزار نفر به شهرستان تبدیل شده اما ایناتفاق هیچ نفعی برای مردم آنجا نداشته است جالب است بدانیم که در همین استان گیلان پس از ارتقای شفت به شهرستان در سال ۱۳۷۴ جمعیت آن از ۷۵ هزار نفر به کمتر از ۵۰ هزار نفر کاهش یافته است