تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
575 بازدید
کد خبر : 1563

به بهانه روز ارتباطات، روابط عمومی و مخابرات:

روابط عمومی ابزاری برای مدیریت ،نه ابزاری برای مدیر

روابط عمومی ابزاری برای مدیریت ،نه ابزاری برای مدیر
با پیچیده تر شدن نظام اجتماعی بر ضرورت، گسترش و توسعه این علم و حرفه جدید بیش از پیش اتفاق نظر حاصل می آید تا آنجا که امروز کمتر نهادی یا سازمانی خود را بی نیاز از تشکیلات روابط عمومی می بیند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آژیم،  در عصر حاضر از دانش و هنر روابط عمومی به عنوان یک نهاد شبه مدنی در جهت تسهیل ارتباطات دو طرفه بین دولت و آحاد مردم یاد می شود .

با پیچیده تر شدن نظام اجتماعی بر ضرورت، گسترش و توسعه این علم و حرفه جدید بیش از پیش اتفاق نظر حاصل می آید تا آنجا که امروز کمتر نهادی یا سازمانی خود را بی نیاز از تشکیلات روابط عمومی می بیند

روابط عمومی ها می‌توانند فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاههای اجرایی را کاهش دهند و حتی مانع از ایجاد شکاف میان آنان شوند.

اما متأسفانه در کشور ما هنوز جایگاه و وظایف واقعی روابط عمومی ها مشخص نبوده و مدیران روابط عمومی در دستگاهها تبدیل به عکاس مدیر، نگارنده پیام های تبریک و تسلیت و نصب کننده بنر برای آنان شده اند.

علاوه بر این عدم درک و شناخت صحیح مسولان و دستگاهها از ماهیت و عملکرد روابط عمومی یکی از دلایل اصلی عدم تقویت این حرفه می باشد،مدیران باید بدانند ،روابط عمومی ابزاری برای مدیریت است نه شخص مدیر

کمبود مدیر متخصص برای ‘روابط عمومی’ از دیگر معضلات فراروی این حوزه است، تنوع‌ کارهای‌ روابط‌ عمومی‌ و حساسیت این مسوولیت ایجاب‌ می‌ کند عاملان‌ و کارگزاران آن‌ علاوه‌ بر آگاهی‌ از رموز حرفه‌ خود با بسیاری دیگر از رشته‌ ها و علوم‌ مختلف آشنا باشند.

برخورداری از مهارت و تجربه در ارتباطات‌ نوشتاری‌ و گفتاری‌، دارا بودن قدرت‌ قضاوت، برنامه ریزی و تحلیل صحیح‌، اعتماد به‌ نفس‌ بالا و اتخاذ تصمیم‌ درست‌ در لحظات‌ سخت‌ و بحرانی‌، تسلط‌ بر تکنیک های‌ رایانه ای و کار با رسانه‌ های‌ گروهی از مهمترین شاخصه های مدیران روابط عمومی است.

مهمترین وظیفه روابط عمومی ؛ برقراری ارتباط در داخل و خارج از سازمان با مخاطبان انبوه و متفاوت است. در اجرای این وظیفه واحدهای روابط عمومی با استفاده از ابزارهای مختلف اقدام به برقراری ارتباط می کنند، اما اگر این عملکرد به نحو علمی و کارشناسی ارزیابی شود، اثربخشی این فعالیت ها با تردید روبرو می شود چرا که به عناصر ارتباطی در فراگرد انتقال پیام شامل؛ فرستنده (منبع) ، پیام و گیرنده (مخاطب) توجه کافی نشده و اثربخشی یک پیام در بسیاری مواقع به صفر می رسد.

در شرایطی که اخبار و رویدادهای سازمان ها و مدیران و مسئولین مختلف در کسری از ثانیه توسط رسانه ها منعکس شده و افکار عمومی و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد ،اهمیت ارتباط با رسانه ها و داشتن دانش و تخصص رسانه ای از مهمترین معیارهای یک مدیر روابط عمومی کارآمد می باشد .

ضمن تبریک روز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و مخابرات ،امید است سازمان ها و مسئولین با درک صحیح از جایگاه و لزوم توجه به حوزه روابط عمومی و ارتباطات از ایجاد شکاف میان مردم و دولت جلوگیری کرده و مانع از مساله سازی های سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی و غیره که اثرات مخربی بر اعتماد عمومی جامعه وارد میکند،شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.