تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳
222 بازدید
کد خبر : 10733

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان:

کشاورزان گیلانی در راستای تقویم زراعی لایروبی انهار را جدی بگیرند

کشاورزان گیلانی در راستای تقویم زراعی لایروبی انهار را جدی بگیرند
کشاورزان از بارش‌های به‌هنگام استفاده بهینه کنند و براساس تقویم زراعی پیش بروند تا در زمان رهاسازی آب سد سفیدرود، بتوانند محصول خود را از کم آبی حفظ کنند.

به گزارش آژیم،وحید خرمی در گفتگوی خبری شبکه باران، با بیان اینکه حجم ذخیره شده در پشت سد سفیدرود تا به امروز ۱۹۰ میلیوم مترمکعب است، اظهار کرد: متاسفانه با حجم مطلوبی مواجه نیستیم، زیرا سال گذشته در چنین روزی، ۳۶۰ میلیون مترمکعب ذخیره داشتیم؛ البته متوسط ۲۰ سال گذشته نیز بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب بوده است.

وی سال آبی پیش رو را به مراتب سخت تر از امسال دانست و افزود: شاهد بارش‌های خوبی در فصل زمستان در سطح کشور بودیم، اما پوشش برفی در حوزه آبریز سد سفیدرود بسیار نازک بوده و بین ۱۲ تا ۲۰ سانت است که بخشی از آن با توجه به شرایط آب و هوایی فعلی و گرمای هوا، بخار و بخش دیگر جذب زمین می‌شود، زیرا طی دو سال گذشته بارش‌های مناسبی نداشتیم و زمین نیز تشنه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر لزوم پایش و برنامه‌ریزی دقیق برای منابع آبی در سال زراعی پیش رو، تصریح کرد: متاسفانه در داخل استان نیز شاهد کاهش بیش از ۳۰ درصدی بارش باران نسبت به نرمال هستیم.

خرمی، با بیان اینکه اراضی خارج از شبکه سد سفیدرود به صورت سنتی از آب باران و برف استفاده می‌کنند، گفت: امیدواریم در سال زراعی جاری نیز مانند سال گذشته بتوانیم برنامه‌ریزی مناسب داشته باشیم و از پتانسیل برف و باران استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود ۶۰ هزار حلقه چاه و ۹۰۰۰ هکتار آب‌بندان در سطح استان، بیان کرد: بخش عمده این آب‌بندانها آبگیری شده‌اند و لذا کشاورزان از بارش‌های به هنگام استفاده بهینه کنند و براساس تقویم زراعی پیش بروند تا در زمان رهاسازی آب سد سفیدرود، بتوانند محصول خود را از کم آبی حفظ کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان، سفره‌های آبی استان را دارای پتانسیل لازم دانست و تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند از چاه‌های موجود در اراضی کشاورزی برای اوایل فصل کشت استفاده کنند و سپس بهره‌برداری مناسب را از آب سد داشته باشند.

وی با بیان اینکه آبگذاری انهار غرب و شرق استان که فاقد سد هستند را شروع کردیم، متذکر شد: لایروبی انهار نیز در دست اجرا بوده و تا اردیبهشت ماه که فصل آبگذاری است ادامه دارد؛ طبق برنامه‌ریزی‌ها باید بیش از ۵۰۰ کیلومتر از انهار را لایروبی کنیم.

خرمی، از کشاورزان خواست لایروبی انهار داخل اراضی کشاورزی خود را انجام دهند که از هدررفت آب جلوگیری می‌کند و گفت: کشاورزان در راستای تقویم زراعی لایروبی انهار را جدی بگیرند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه ۴۵۴ ایستگاه پمپاژ و بیش از ۹۰۰ پمپ و ۲۶۰ حلقه چاه عمیق داریم که برای فصل کشاورزی وارد مدار می‌شود، خاطرنشان کرد: کشاورزان حتما بیمه محصولات کشاورزی را انجام دهند.

وی همچنین به بهره‌برداری از ۲ سد لاستیکی گیلان در آینده نزدیک خبر داد و اضافه کرد: ۳ سد مخزنی استان نیز در دست ساخت است.

خرمی، تعیین آب بهای کشاورزی را در راستای قانون تثبیت آب بهای زراعی دانست که در کل کشور اجرا می شود و عنوان کرد: شبکه‌های مدرن سه درصد قیمت محصول برداشت شده و شبکه‌های نیمه مدرن ۲ درصد را پرداخت می‌کنند و برخی از اراضی نیز معاف هستند.

وی متوسط تولید برنج سفید در هر هکتار ار اراضی کشاورزی گیلان را ۱۷۵۰ کیلومتر دانست و بیان کرد: افزایش آب بها ناشی از افزایش قیمت برنج بوده و لذا متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج محلی گیلان را ۵۳ هزار تومان در نظر گرفتیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.