تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
222 بازدید
کد خبر : 11873

استاندار گیلان در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید:

بانک‌ها برای اعطاء تسهیلات به متقاضیان تولید سلیقه‌ای عمل نکنند

بانک‌ها برای اعطاء تسهیلات به متقاضیان تولید سلیقه‌ای عمل نکنند
دکتر عباسی نقش توجه به زنجیره ارزش افزوده در محصولات کشاورزی را بسیار موثر دانست و بیان کرد: در بخش مهار تورم ، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ، افزایش تولید ، کاهش هزینه‌های تولید و به وجود آوردن زنجیره ارزش در تولید از مبدا تا مقصد باید حلقه‌هایی منسجم تشکیل دهیم.

یه گزارش آژیم،اسدالله عباسی در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با بیان اینکه دولت سیزدهم بر اساس منویات مقام معظم رهبری در کنار مردم و تولید کننده در عرصه‌های مختلف است، اظهار کرد: دولت مردمی و انقلابی سیزدهم بر اساس منویات مقام معظم رهبری، سند تحول و بنیادین و برنامه‌های راهبردی دولت گام‌های موثری را در عرصه حمایت از تولید کننده برداشته است.

وی با اشاره به نقش بانک‌ها در هدفمند کردن تولیدات گیلان گفت: همه بانک‌ها موظفند منابع خود را هدفمند کنند زیرا فلسفه وجودی بانک‌ها تعالی در امر مولدسازی تولید ، به ویژه حیطه نیازمندی های داخلی کشور و صادرات آن است.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم جلوگیری از خام‌فروشی محصولات تولیدی در این استان ، بیان کرد: توجه به صادرات محصولات غیر نفتی همواره یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است ، از این رو باید از خام فروشی محصولات در کشور ، به ویژه محصولات کشاورزی جلوگیری و به صنایع تبدیلی و صنعت بسته بندی توجه کرد.

دکتر عباسی نقش توجه به زنجیره ارزش افزوده در محصولات کشاورزی را بسیار موثر دانست و بیان کرد: در بخش مهار تورم ، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها ، افزایش تولید ، کاهش هزینه‌های تولید و به وجود آوردن زنجیره ارزش در تولید از مبدا تا مقصد باید حلقه‌هایی منسجم تشکیل دهیم.

وی با بیان اینکه در حوزه شناسایی عرصه و صدور مجوزهای بی‌نام باید به بخش صنعت و کشاورزی توجه ویژه شود، تصریح کرد: در صدور مجوزهای بی‌نام به سمت بخش هایی همچون کشاورزی و صنعت که متقاضیان بیشتری دارد و محور اقتصادی استان نیز است، حرکت کنیم .

استاندار گیلان ادامه داد: در بخش تولیدات محصولات کشاورزی باید به نیازهای اولیه گیلان مانند گوشت و مرغ که امنیت غذایی استان را در بر می گیرد و در امر ایجاد اشتغال جایگاه خوبی دارد ، توجه داشت.

دکتر عباسی با اشاره به شمار بالای متقاضیان خرید تولیدات کشاورزی و دامی در گیلان ، بیان کرد: اقتصاد کشاورزی یکی از اصلی‌ترین ظرفیت های گیلان محسوب می‌شود که باید از این ظرفیت در حوزه‌های مختلف نهایت بهره را برد ، چرا که به رشد اقتصادی استان ، ارز آوری و ایجاد اشتغال پایدار کمک می‌کند.

وی با انتقاد از دوگانگی برخی بانک‌ها در خصوص اعطاء تسهیلات به افراد معرفی شده توسط ستاد کارگروه رفع موانع تولید گفت: چه لزومی وجود دارد وقتی یک سرمایه گذاری توسط ستاد کارگروه رفع موانع تولید به بانک‌ها معرفی می‌شود بانک میان فرد معرفی شده و اعطا تسهیلات تفاوت قائل شده و سلیقه‌ای عمل کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر لزوم توجه نظارت بر بانک‌ها در خصوص چگونگی پرداخت تسهیلات به متقاضیان ایجاد اشتغال در این استان افزود: در بخش خارج از جلسه هم باید کمیته‌های کارگروه رفع موانع تولید کارشناسان را به بانک‌ها فرستاده و به عملکرد بانک در خصوص چگونگی پرداخت تسهیلات نظارت کنند.

دکتر عباسی با اشاره به لازم الاجرا بودن مصوبات ستاد کارگروه رفع موانع تولید در گیلان گفت: بانک‌ها موظفند به متقاضیانی که از سوی ستاد کارگروه رفع موانع تولید به بانک‌ها معرفی می‌شوند، تسهیلات را به موقع اعطا کرده و هیچ فرقی میان متقاضیان قائل نشوند.

وی یکی از مهم‌ترین وظایف بانک‌ها را توجه به تکالیف اعلام شده توسط دولت و بانک مرکزی دانست و تصریح کرد: بانک‌ها در کنار مردم ‌داری که اصلی مهم است، باید توجه کنند که دولت در قبال اعتبارات داده شده به بانک‌ها چه وظایفی را در اختیار آنان قرار داده است و به آن وظیفه به بهترین نحو عمل کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه اعطاء زمین به متقاضیان ایجاد اشتغال در این استان، گفت: لازم است در گیلان تولیدات دانش‌بنیان بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .

دکتر عباسی از تحت تملک داشتن بیش ۱۰۰ واحد صنعتی توسط بانک‌ها خبر داد و افزود: یکصد واحد در اختیار بانک ها بوده اما استفاده بهینه ای از این دارایی ارزشمند نمی شود ، از اینرو باید مشخص شود میزان بهره‌وری و ظرفیت ایجاد اشتغال آنان چقدر است و این وظیفه کارگروه رفع موانع تولید می‌باشد.

 اگر مکانی در کنار یک بنگاه تولیدی متروکه شود با خاطبان برخورد می کنم

 وی با تاکید بر اینکه بازدید سر زده از شهرک‌های صنعتی و واحدهای تولیدی در گیلان منجر به شناسایی مشکلات آنان در حوزه‌های مختلف می‌شود، بیان کرد: یکی از برنامه‌های بنده به عنوان خدمت‌گذار مردم بازدید سر زده از واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی است لذا اگر مشاهده کنم که یک مکانی در کنار یک بنگاه تولیدی متروکه شده ، با خاطیان برخورد می‌کنم.

استاندار گیلان ادامه داد: بانک‌ها امانت دار هستند و باید دو وجهی کار کرده و به ایجاد اشتغال در گیلان کمک کنند تا جوانان‌ متخصصی که جویای کار و تولید هستند، ایده خود را به منصه ظهور گذاشته و به اشتغال پایدار دست یابند.

دکتر عباسی با اشاره به نقش افزایش تولید و احیای واحدهای تولیدی در گیلان در ایجاد امید و انگیزه در بین جوانان و متخصصان جامعه تصریح کرد: مقام معظم رهبری شعار سال را رشد تولید و مهار تورم معرفی کردند که نشان دهنده نقش مهم تولید در اقتصاد و پویایی جامعه است.

 وی ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را یک ظرفیت علمی در راستای حل مشکلات کشور و کمک به رشد تولید دانست و گفت: باید مشخص شود که در فروردین ماه و اسفند ماه سال گذشته چه میزان شرکت دانش بنیان در گیلان وجود داشته ، زیرا یکی از شعارهای مهم رهبر انقلاب و دولت جهادی سیزدهم توجه به شرکت‌های دانش بنیان و توسعه آنان می‌باشد.

استاندار گیلان ادامه داد: استان گیلان به دلیل همسایگی با کشورهای حاشیه خزر یکی از استان‌های ترانزیتی مهم در حوزه صادرات محسوب می‌شود  ، از این رو باید تلاش کرد تا بتوانیم با روش تولید محصولات به ویژه محصولات استراتژیک به توسعه استان کمک کنیم و این یکی‌از وظایف مهم ستاد کارگروه رفع موانع تولید است.

دکتر عباسی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از خروج ارز ، گفت: در گذشته به تاجران و بازرگانان ارز برای واردات محصولات و کالاهای اساسی اختصاص داده می‌شد ولی برخی از آنان کالاهای غیر ضروری را وارد کرده و در هنگام صادرات هم به دلیل تحریم ارز به اندازه کافی وارد کشور نمی‌شد‌که نتیجه آن نوسانات ارزی در کشور بوده است.

وی با دستور به مدیران مربوطه در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جنگلی در گیلان بیان کرد: نباید بگذاریم تغییر کاربری در گیلان به همین راحتی انجام شود، زیرا بدون داشتن اراضی کشاورزی نمی‌توان محصولات کشاورزی تولید و در حوزه صنایع تبدیلی به صادرات و ارز آوری برای کشور کمک کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر نظارت کافی بر عملکرد واحدهای تولیدی توسط مدیران و بانک‌های عامل تصریح کرد: بانک‌ها وقتی به متقاضیان تسهیلاتی در راستای توسعه تولید و ایجاد اشتغال اعطا می‌کنند باید نظارت کافی بر روی عملکرد آن واحد تولیدی وجود داشته باشد تا مشخص شود که آن تسهیلات در چه حوزه‌ای مصرف شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.