تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
88 بازدید
کد خبر : 12670

دکتر آشوبی در دومین قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

«رشد منفی جمعیت» و «سالمندی» ابرچالش گیلان

«رشد منفی جمعیت» و «سالمندی» ابرچالش گیلان
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان «رشد منفی جمعیت» و «سالمندی» را ابرچالش گیلان دانست و گفت: همه برنامه‌ها در نظام سلامت باید پیوست جمعیتی داشته باشند و متولیان نظام سلامت نیز باید در قول و فعل، التزام نظری و عملی به سیاست‌های حوزه جمعیتی را لحاظ کنند

به گزارش آژیم، صبح امروز، دومین نشست قرارگاه جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت در پیش بودن هفته جمعیت، با حضور دکتر محمدتقی آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اسماعیلی – مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، تعدادی از معاونین، مدیران و کارشناسان در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.
دکتر محمدتقی آشوبی – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست، با اشاره به چالش‌های جمعیتی در استان، اظهار کرد: گیلان در حوزه جمعیت با ابر چالش “جمعیت غالب سالمندی ” و “رشد منفی جمعیت” روبرو است.
وی با تأکید بر اینکه باید از تهدیدهای جمعیتی به وجود آمده در گیلان را به فرصت تبدیل کرد، افزود: اجرای دقیق برنامه‌های تدوین‌شده، تعریف برنامه‌های خلاقانه و مبتکرانه، حمایت از خانواده به‌ویژه سالمندان و همچنین تشویق گروه‌های سنی مولد به فرزند آوری، نمونه‌ای از این برنامه‌ها است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تلاش دشمن در کاهش جمعیت فعال و پویا در کشور، گفت: علیرغم تلاش همه‌جانبه دشمنان در افزایش جمعیت در کشورهای تحت قلمرو خود، فعالیت و القائات رسانه‌ای آن‌ها بر کاهش جمعیت ایران، معطوف و متمرکز است.
دکتر آشوبی در پیش گرفتن اقدامات ترویجی و تبلیغی در حوزه جمعیت را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: همه نشستهای رسمی و غیررسمی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان باید پیوست جوانی جمعیت و حمایت از خانواده داشته باشند.
وی اجرای “طرح نفس” را یکی از راهکارهای مثبت در جهت جوانی جمعیت دانست و گفت: کاهش سقط‌جنین در برخی شهرستان‌ها ازجمله شهرستان املش با اجرای “طرح نفس”، قابل‌توجه بوده که لازم است در تمام شهرستان‌ها اقداماتی از این قبیل انجام شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر التزام نظری و عملی به تحقق جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تأکید کرد و گفت: تمام مسئولان و متولیان نظام سلامت گیلان باید در قول و فعل، در حوزه جمعیتی و حمایت از خانواده ، پایبند و التزام داشته باشند.
دکتر آشوبی همچنین بر ضرورت در پیش گرفتن اقدامات تشویقی و رفاهی برای کارکنان و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌منظور حمایت از جوانی جمعیت و خانواده نیز تأکید کرد.
وی همچنین لزوم همکاری همه‌جانبه و همگرایی درون و برون‌سازمانی جهت تحقق جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: تنها حدود 30 تا 40 درصد اجرای برنامه‌های حوزه جمعیتی در نظام سلامت تعریف می‌شود و انتظار است مابقی برنامه‌ها نیز با همت و تلاش دیگر دستگاه‌ها و نهاد ها محقق شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی دیگر از نیازمندهای استان در تحقق سیاست‌های مرتبط با جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را منابع مالی برشمرد و گفت: گیلان برای اجرای برنامه‌های تشویقی، تبلیغی و ایجاد زیرساخت‌های حوزه جمعیتی و حمایت از خانواده، نیازمند اعتبارات ملی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اسماعیلی – مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به آیه شریفه 72 سوره مبارکه نحل، اظهار کرد: خداوند از جنس خودمان برای ما جفت‌هایی را آفرید تا پسران و دختران و دامادان و نوادگان، خلق شود و آن را از لذایذ و همچنین دلیلی برای حفظ نام در نسل‌ها دانسته است.
وی با تقدیر از اهتمام دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، افزود: باید به روح امام و شهدا که زمینه را برای حمایت از نسل مسلمان و شیعه فراهم کرده، سلام و درود فرستاد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه خداوند، فرزند آوری را جز نعمت‌های خود می‌داند، گفت: بی‌توجهی به این نعمت نیز از سوی خداوند متعال، باطل و از بین رفتنی توصیف شده است.
حجت‌الاسلام اسماعیلی با تأکید بر اینکه باید با نگاه قدسی به نشست‌های حوزه جمعیت و حمایت از خانواده حضور یافت، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان بخشی از مسوولیت های مرتبط با جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را برعهده دارد و از این رو لازم است دیگر متولیان مسئول در حوزه جمعیتی نیز در نشست‌های قرارگاه حضور داشته باشند.

گفتنی است، در این نشست، روزشمار هفته جمعیت، اجرای برنامه‌های مرتبط با آن و همچنین موانع و نیازمندی‌های لازم برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌های نظام سلامت در هفته جمعیت توسط معاونین، مدیران و کارشناسان مورد طرح و بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.