تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۲
117 بازدید
کد خبر : 13002

به بهانه روز جهانی تنوع زیستی؛

گیلان یکی از متنوع ترین تنوع زیستی ایران را دارا است

گیلان یکی از متنوع ترین تنوع زیستی ایران را دارا است
به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی تنوع زیستی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت : گيلان یکی از متنوعترين تنوع زيستي ایران را به خود اختصاص داده است

به گزارش آژیم، یکم خرداد ماه برابر با ۲۲ ماه مه به  عنوان «روز جهانی تنوع زیستی» نامگذاری شده است ، هر چند استان گیلان جزو استانهای کوچک کشور با مساحت تقریبی ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومترمربع است اما اکوسیستمهای متنوع بسیاری از نظر دریایی، تالابی، رودخانه‌ای، جنگلی، کوهستانی و مرتعی با تنوع زیستی فراوان دارد.

وجود طیف گسترده‌یی از تغییرات آب و هوایی و همچنین اقلیمی با کم و زیاد شدن ارتفاع و زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی منجر شده است تا این استان با وجود مساحت کم، یکی از متنوعترین گونه‌های جانوری و گیاهی را در خود جای دهد.

وی افزود:  وجود جنگلهای هیرکانی،پهنه‌های جنگلی، 54 رشته رودخانه‌ اصلی  ، ۴۲ رشته روخانه دائمی و دریای کاسپین مجموعه‌ای منحصر به فرد و متنوع را در استان گیلان تشکیل داده که طیفی گسترده از گونه‌های جانوری همچون بزرگترین گیاهخوار(مرال)، گوشتخوار(خرس قهوه‌ای) و بزرگترین گربه‌سانان(پلنگ) کشور را در خود جای داده است.

همچنین وجود تنها پستاندار گوشتخوار آبهای داخلی کشور(شنگ) و تنها پستاندار دریای کاسپین(فک کاسپی) از دیگر ویژگیهای مهم این استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت : گیلان بیش از یک هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی دارد همچنین حدود ۴۵ درصد از گونه‌های جانوری کشور نیز در این استان جای گرفته‌اند.

گفتنی است «روز جهانی تنوع زیستی» یک روز بین‌المللی است که سازمان ملل متحد برای ترویج فعالیتهای مربوط به تنوع زیستی ۲۲  ماه مه  را به این عنوان نامگذاری کرده است.   شایان ذکر است نقش حیاتی تنوع زیستی در توسعه پایدار در نتیجه سند کنفرانس سازمان ملل متحد در توسعه پایدار، «جهانی که ما می‌خواهیم: آینده‌ای برای همه است» به رسمیت شناخته شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.