تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
577 بازدید
کد خبر : 13248

در راستای تحولات قفاز؛

چرا حکومت آذربایجان به دنبال طرد و حذف قوم تالش است؟

چرا حکومت آذربایجان به دنبال طرد و حذف قوم تالش است؟
علارغم آمار سازی جمهوری آذربایجان از تالشی های این کشور اگر به همین نسبت جمعیتی نیز بسنده شود در مقایسه با جمعیت ده میلیونی این کشور، تالشی ها در مقایسه با سایر اقلیت های موجود در این کشور از جمعیت قابل توجهی برخوردارند.

جمهوری آذربایجان یکی از کشورهای، منطقه جغرافیایی قفقاز است که در شمال ایران و در جوار دریای خزر قرار گرفته است، آذربایجان، دارای حکومتی جمهوری پارلمانی چند حزبی با یک مجلس قانونگذاری است و پایتخت آن شهر باکو می باشد. اکثریت جمعیت جمهوری آذربایجان مسلمان و آذری ‌زبان هستند.
این منطقه پس از جنگهای ایران و روس و طی معاهده ترکمنچای به همراه دیگر شهرهای قفقاز جنوبی از خاک ایران جدا گردید و به روسیه تزاری ملحق شد و پس از آن اتحاد جماهیر شوروی میراث دار این تغییرات گردید.

جمهوری آذربایجان در جنوب رشته کوههای قفقاز و شمال رودخانه ارس در مجاورت دریای خزر واقع شده. کشورهای مجاور جمهوری آذربایجان عبارت‌اند از: ایران، ارمنستان، ترکیه، گرجستان، روسیه و کشورهای دیگر کناره دریای خزر، ترکمنستان و قزاقستان. جمهوری آذربایجان شامل منطقه خود مختار نخجوان است که در غرب ارمنستان، شمال غرب ایران و شرق ترکیه قرار دارد.

جمهوری آذربایجان به‌طور کلی ۷۹ شهر را در خود جای داده‌ است که این شهرها در سطح استان‌های ۱۴ گانه این کشور پراکنده شده‌ است. نام شهرها مهم آن عبارتند از: باکو (پایتخت با ۱۹۰۰۰۰۰ نفر جمعیت و بزرگترین شهر کشور)، نخجوان، گنجه (جمعیت ۳۰۰۰۰۰)، آستارا، لریک، لنکران، اردوباد، خان کندی، سومقاییت، شوشا، شکی، شیروان ، شاماخی و …

جمعیت آذربایجان درسال ۱۳۹۸ش/۲۰۱۹م حدود ده میلیون نفر برآورد شده است. در آذربایجان اقوام زیادی ساکن هستند که عبارتند از: آذری، تالش، لزگی (داغستانی)، روس، ارمنی، ، آوار، ترکمن، تاتار، اکراینی، سخور، گرجی، کرد، تات، یهودی و آدین. آذری‌ها بیش از ۹۰٪ ترکیب قومی این کشور را تشکیل می‌دهند.

منطقه تالش در جمهوری آذربایجان در منتهی الیه جنوب شرقی این کشور واقع شده است، از شمال شرقی به جلگه کُرـ ارس و از شرق به دریای خزر محدود می شود و از جنوب و غرب با ایران همسایه است ، مساحت آن 5200 کیلومترمربع است و از شش ناحیه به نامهای لنکران (مرکز منطقه )، جلیل آباد، ماساللی ، آستارا، لریک و یاردیملی تشکیل می شود.

در خصوص، جمعیت این منطقه اطلاعات موثقی در درست نیست ولی آمار [رسمی] این کشور جمعیت تالشی های ساکن این کشور را حدود یک دهم جمعیت این کشور اعلام می نماید. علارغم آمار سازی جمهوری آذربایجان از تالشی های این کشور اگر به همین نسبت جمعیتی نیز بسنده شود در مقایسه با جمعیت ده میلیونی این کشور، تالشی ها در مقایسه با سایر اقلیت های موجود در این کشور از جمعیت قابل توجهی برخوردارند.

جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری که از قومیت های مختلف تشکیل شده است، دارای شکاف های قومیتی قابل توجهی است که در برهه های فعال شدن این شکاف ها، وحدت و تمامیت این جمهوری با مخاطرات جدی مواجه شده است. مهمترین اختلاف قومی در سرزمینی که هم اکنون جمهوری آذربایجان نام دارد، تقابل میان آذری ها و تالش ها و همچنین آذری ها و ارامنه روی داده می باشد.

نگاهی به اعداد و ارقامی که کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان از قوم تالش که دومین قوم این کشور است، منتشر می‌کند، فعالان و مردم تالش را به این نتیجه رسانده که نظام سیاسی این کشور عامدانه سیاست انکار و نابودی این قوم را در دستور کار دارد. و با طرد و نفی قوم تالش در این کشور، تبلیغات در جهت مقابله با هویت تالش‌ها و متهم کردن آنها به جدایی طلبی و جاسوسی برای ایران جریان دارد، مانع از این می‌شود که فضای عادی برای تالش‌ها در جمهوری آذربایجان برقرار شود.

جمهـوری اسـلامی ایران و جمهـوری آذربایجـان با وجود اشتراکات و تمایلات قومی،مذهبـی، زبانـی، فرهنگـی و مجـاورت جغرافیایـی اختلافات و تنش های بسـیاری در بیـش از دو دهـه گذشـته بـا یکدیگـر داشـته اند.

امـا بـا ایـن حـال، دو کشـور همـواره تـلاش کرده انـد از طریـق روش هـای مسـالمت آمیز و دوسـتانه اختلافـات خـود را حـل و فصـل کننـد. ولی اخیراً جمهوری آذربایجان پا را فراتر گذاشته و بدون توجه به حسن همجواری و به بهره گیری از قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای سعی در ایجاد تنش [شیطنت] در منطقه است. در صورتی که جمهوری اسلامی ایران بخواهد سیاست مقابله به مثل را (بدون توجه به حسن همجواری ) در نظر بگیرد و از پتانسیل های تنش زای موجود در این منطقه استفاده نماید، به راحتی می تواند این کشور کم جمعیت را که از مولفه های دموکراتیک نیز برخودار نیست را با چالش های عدیده ای مواجه نماید.

در یادداشت های بعدی در این باره بیشتر خواهیم نوشت…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.