تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
172 بازدید
کد خبر : 13265

ایران گزارشگر کمیته خلع سلاح سازمان ملل شد

ایران گزارشگر کمیته خلع سلاح سازمان ملل شد
سازمان ملل متحدبار دیگر صحنه پیروزی دیپلماسی ایران بر آمریکا و حامیانش بود تا جمهوری اسلامی ایران هم به‌عنوان نائب رئیس هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل و هم به‌عنوان گزارشگر کمیته خلع سلاح و عدم اشاعه مجمع عمومی و عضو هیات رئیسه این کمیته برگزیده شود.

به گزارش آژیم، مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز به وقت محلی با اجماع، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک را به عنوان نائب رئیس هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل انتخاب کرد.

با این تصمیم، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از پنج نائب رئیس مجمع عمومی از گروه آسیا- اقیانوسیه در نشست آتی مجمع که از سپتامبر آینده و با حضور مقامات عالیرتبه کشورها آغاز به کار خواهد کرد، منصوب شده است. نواب انتخابی رئیس مجمع عمومی علاوه بر مدیریت نشست های مجمع آتی، به همراه ۵ عضو دائم شورای امنیت اعضای کمیته عمومی را تشکیل می دهند که مسئولیت تعیین دستورکار و اولویت بندی نشست‌های مجمع را عهده‌دار خواهد بود.

مجمع عمومی سازمان ملل همچنین با اجماع کاندیدای جمهوری اسلامی ایران را به عنوان به گزارشگر کمیته خلع سلاح و عدم اشاعه مجمع عمومی و عضو هیات رئیسه این کمیته منصوب کرد.
بیشتر بخوانید:

ایران نائب‌رئیس مجمع عمومی سازمان ملل شد

این انتصاب درحالی صورت می‌گیرد که طی هفته‌های گذشته، نمایندگی آمریکا در نیویورک تلاش گسترده‌ای در محافل دیپلماتیک برای جلوگیری از انتصاب ایران در این دو سمت انجام داده بود. پیشتر ۵۶ عضو گروه آسیا-اقیانوسیه کاندیداتوری ایران را برای این پست به تایید رسانده بودند. نمایندگان آمریکا و اسرائیل پس از تصویب این تصمیم، ضمن تکرار اتهامات واهی علیه برنامه موشکی و هسته‌ای کشورمان نسبت به انتخاب ایران اعتراض کردند. نماینده آمریکا که از این انتخاب عصبانی بود، نتوانست خشم خود را پنهان کند و به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا با انتخاب ایران به عنوان نایب‌رئیس در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی مخالف است.

وی سپس با تکرار اتهامات همیشگی واشنگتن مدعی شد که ایران تحریم‌های شورای امنیت را نادیده می‌گیرد، حقوق بشر را نقض و سلاح صادر می‌کند و در سراسر خاورمیانه و جهان بی ثباتی ایجاد می‌کند و نمی‌تواند به عنوان یک بی‌طرف در نقش خود به عنوان نایب‌رئیس مجمع عمومی عمل کند زیرا به طور مکرر نشان داده است که به صلح و امنیت جهان اهمیت نمی دهد.نماینده آمریکا که از شکست تلاش‌های واشنگتن در این دو انتخاب عصبانی بود، گفت که آمریکا به مخالفت خود با نقش رهبری ایران در سازمان ملل ادامه خواهد داد.

هیئت جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به آمریکا و نماینده رژیم صهیونیستی با اعتراض به سیاسی کردن موضوع گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره عضوی مسئول و فعال در نشست‌های مجمع عمومی بوده و صدایی رسا برای کشورهای درحال توسعه است.

نماینده ایران در این نشست سازمان ملل با انتقاد از سیاست ریاکارانه آمریکا بیان کرد: این طنز تلخی است که دولت آمریکا درحالی‌که خود به صورت یکجانبه و غیرقانونی و در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است، جمهوری اسلامی ایران را به نقض این قطعنامه متهم می‌کند.

دیپلمات ایران همچنین خاطرنشان کرد: اظهارات فرافکنانه نماینده اسرائیل علیه ایران، تداوم سیاست این کشور برای سرپوش گذاشتن به جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و منطقه است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.