تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
186 بازدید
کد خبر : 13447

ماجرای طرح زمین‌مانده اسکله تالش چیست؟

ماجرای طرح زمین‌مانده اسکله تالش چیست؟
پس از ممانعت از حضور سرمایه‌گذار برای احداث اسکله در تالش، مدتی است که موضوع احداث اسکله به عنوان مطالبه بزرگ مردم و اصحاب رسانه تالش بار دیگر مطرح شده که در همین راستا دستگاه قضا علیرغم مخالفت پیشینش، این بار خود پیگیر به سرانجام رسیدن این طرح است.

به گزارش آژیم به نقل از خبرگزاری فارس، به گزارش خبرگزاری فارس از تالش، شهرستان تالش با دارا بودن ۹۳ کیلومتر نوار ساحلی و با وجود ظرفیت های ارزشمند در بخش شیلاتی و گردشگری تاکنون از بهره برداری صحیح از این سواحل جهت رونق اقتصادی منطقه محروم مانده است.

دی ماه سال ۱۴۰۰ بود که حسن محمد یاری نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی از احداث بندر تجاری اختصاصی در تالش در ۲ فاز ظرف ۱۸ ماه خبر داد، که در آن امکان تخلیه و بارگیری هشت کشتی بصورت روزانه وجود دارد.

اما طولی نکشید و در حالی که مسؤولین تالش از احداث اسکله در تالش سخن می گفتند، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در بازدید از محل احداث اسکله در این شهرستان با اشاره به موانع قانونی متعددی که پیش روی احداث اسکله جوکندان تالش وجود دارد، هرگونه سرمایه‌گذاری در این منطقه را ناظر به آمایش سرزمینی امکان‌پذیر دانست
جان‌احمد آقایی در آخرین اظهارنظر خود پیرامون این موضوع به خبرنگاران گفته بود: «با وجود اینکه اسکله آستارا در ۳۰ کیلومتری تالش خالی است، افرادی به بهانه اشتغال‌زایی در تالش، در فکر تصرف سواحل و زمین‌های مردم هستند و دستگاه قضا اجازه فرصت‌طلبی به سودجویان را نخواهد داد.»

هر چند احمد آقایی به شخص خاصی در این زمینه اشاره نکرد، اما به نظر می‌رسید این صحبت‌های معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در واکنش به پیگیری‌ها و اصرار برخی مسؤولین تالش در راستای احداث اسکله در این شهرستان باشد.

پس از آن بود که نماینده تالش بزرگ در مجلس شورای اسلامی، رایزنی در سطح ملی در این زمینه را در دستور کار خود قرار داده و حتی موضوع اسکله را با رئیس دستگاه قضایی کشور هم در میان گذاشت و از وی خواستار بررسی این موضوع شد.

اما این پایان ماجرا نبود و در این میان حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی نورزاد امام‌جمعه تالش نیز هر از چند گاهی در تریبون نماز جمعه مسؤولین مربوطه را مورد انتقاد قرار می داد، کار به جایی رسیده بود که بسیاری از مردم تالش اتفاقات پیش آمده را واکنش‌های سیاسی و تقابل برخی چهره‌های مطرح و البته مجادله بیثمر عنوان می‌کردند.

امام‌جمعه تالش در واکنش به برخی مخالفت‌ها گفته بود که «برخی‌ها مصاحبه می‌کنند و با افتخار می‌گویند ما نمی‌گذاریم اینجا پروژه اجرا شود، جلویش را گرفتیم وغیره؛ اگر مرد هستیم بیاییم بگوییم ما این کار را کردیم، ما این پروژه را اجرا کردیم وگرنه این چیزها که افتخار ندارد.»

امام‌جمعه تالش اراده‌های سست و عدم باور صحیح مسؤولین را مانع بزرگی بر توانمندی‌های منطقه یاد کرد و گفت که «آیا درعدم تحقق پروژه‌های اشتغال آفرینی همچون اسکله تالش باز هم این تحریم‌های آمریکا و دخالت‌های استکبار است که مانع تراشی می‌کنند، یا اراده‌های سست وعدم باور صحیح مسئولین بر توانمندی‌های منطقه است؟! اگر پروژه‌هایی همچون اسکله و بندر تالش و طرح‌های گردشگری و اشتغال آفرین تالش معطّل اراده‌های مسئولین می‌شود این هم آیا در سایه تحریم آمریکاست و دخالت استکبار است، خیر این کاملاً در سایه بی‌تدبیری است؟»
سرانجام پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و درست زمانی که کشتی مطالبه‌گری برخی مسؤولین در تالش به گل نشسته و خبری از احداث اسکله در تالش به گوش نمی‌رسید، رئیس کل دادگستری گیلان که به دعوت چند تن از اصحاب رسانه تالش برای سخنرانی در همایش “نقش رسانه در جهاد تبیین” به این شهرستان سفر کرده بود، پس از مطالبه خبرنگاران برای تعیین تکلیف موضوع اسکله قول مساعد پیگیری را داد.

رئیس کل دادگستری گیلان در این همایش احداث اسکله تالش را امری ضروری دانسته و گفت که با راه‌اندازی و حمایت از سرمایه‌گذار و با نظارت دستگاه قضایی، آورده ارزی برای کشور و استان ایجاد شده و بستری برای اشتغال جوانان بومی فراهم می‌شود و از همین رو دستور برگزاری نشستی با حضور مسؤولان شهرستان تالش در دفتر خود برای رفع موانع احداث اسکله و نظارت دستگاه قضا را صادر کرد.

در این جلسه بنا بر بررسی‌های خبرنگار فارس حکایت از مکاتبات دادگستری استان گیلان با استانداری و همچنین برنامه‌ریزی جهت برگزاری جلسه‌ای در اواسط خرداد ماه ۱۴۰۲ دارد تا به‌زودی شاهد تحقق یکی از مطالبات مهم مردم تالش باشیم.

رویداد مهمی که علاوه بر رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال برای جوانان این شهرستان می‌تواند موجب امیدآفرینی دربین مردم تالش بزرگ باشد.
به جرأت می توان گفت در کنار تمامی پیگیری‌ها و مطالبات مسؤولین شهرستانی و رایزنی هلی متعدد، خبرنگاران و واحد روابط عمومی و رسانه دادگستری گیلان نیز نقش پررنگی در راستای تبیین و انتقال صحیح مشکلات مطرح شده به مسؤولین داشتند که نشان از نقش مهم رسانه در گره‌گشایی از مشکلات مردم و استفاده صحیح دستگاه قضایی در سطح استان از رسانه‌ها در راستای شناسایی و اقدام به موقع در جهت حل آن‌ها است.

پایان پیام/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.