تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
823 بازدید
کد خبر : 183

سرپرست میراث فرهنگی گیلان خبر داد

نمایش بشقاب سیمین رشی در موزه باستان شناسی گیلان

نمایش بشقاب سیمین رشی در موزه باستان شناسی گیلان
سرپرست میراث فرهنگی گیلان، از نمایش بشقاب سیمین رشی در موزه باستان شناسی گیلان خبر داد.

سرپرست میراث فرهنگی گیلان، از نمایش بشقاب سیمین رشی در موزه باستان شناسی گیلان خبر داد و گفت: بشقاب سیمین رشی یک نمونه زیبا از هنر قلمزنی دوره ساسانی محسوب می شود.

ولی جهانی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه بشقاب سیمین مکشوفه از روستای رشی به زودی به نمایش عموم در می آید، اظهار کرد: این شی که در منطقه رشی رودبار به دست آمده در سال ۷۲ وارد موزه رشت شد، اما متاسفانه شش ماه بعد از آن سرقت شد.

وی افزود: موضوع سرقت این شی مهم تاریخی – فرهنگی پس از تشکیل پرونده در اینترپل(پلیس بین الملل) مورد پیگیری قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۷۳ در لندن شناسایی و پس از اعلام نظر کارشناسی توسط مرحوم علی حاکمی، این شی در همان سال به کشور بازگردانده شد و با شماره ۴۱۵ در موزه ملی ایران به ثبت رسید.

سرپرست میراث فرهنگی گیلان عنوان کرد: این شی به همراه سایر اشیای نفیس موزه ملی ایران به مدت پنج سال در نمایشگاه «هفت هزار سال هنر ایران» در کشورهای اروپایی به نمایش در آمد. علاوه بر این نمایشگاه، بشقاب سیمین رشی در چند نمایشگاه دیگر از جمله نمایشگاه ایران، مهد تمدن در موزه درنتس هلند و موزه آلیکانته اسپانیا نیز به نمایش درآمد. این شی تاکنون در پنج کاتالوگ نمایشگاه های موزه ملی ایران معرفی شده است.

جهانی ادامه داد: بشقاب سیمین رشی یک نمونه زیبا از هنر قلمزنی دوره ساسانی محسوب می شود که سطح داخلی آن دارای نقوش برجسته قایقرانان، ماهی، اردک و موجودات افسانه ای است. این نقوش عبارتند از نقش ۱۸ ماهی که در سه مورد تنها دم هایشان در بیرون از آب تصویر شده است. نقش ۱۸ اردک که بر روی سطح آب شناورند که از میان آنها سر و گردنش چهار اردک بیرون از آب تصویر شده است. موضوعات تصویر شده در بشقاب رشی با دیگر ظروف ساسانی متفاوت اند، زیرا اکثر ظروف و جام های منقوش این دوره در تجلیل از شاه ساسانی و نمایش اقتدار و زندگی پر تجمل شاهانه یا نقوش حیوانات اساطیری اند. شاید بتوان گفت که بشقاب رشی یکی از اولین نمونه های هنر دوره ساسانی است که موضوع نقوش به کار برده شده در آن مربوط به زندگی عموم جامعه ساسانی است.

وی تاکید کرد: موضوع اصلی به کار برده شده بر روی این بشقاب که صحنه ماهی گیری را نشان می دهد اعلام می دارد که بشقاب فوق توسط هنرمندان منطقه گیلان یا به سفارش یکی از بزرگان ساسانی، که شاید با خانواده سلطنتی نیز ارتباط داشته، ساخته شده است . شاید بتوان این شخص را همان فرد نشسته در درون یکی از قایق ها دانست که ناظر بر کار ماهی گیران است. در زمینه تاریخ گذاری آن می توان گفت که بشقاب رشی متعلق به قرون شش و هفت میلادی و مربوط به اواخر دوره ساسانی است.

سرپرست میراث فرهنگی گیلان در پایان اظهار امیدواری کرد که عموم علاقمندان از نمایشگاه تک اثر بشقاب رشی این شاهکار هنر و فرهنگ ساسانی دیدن کنند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.