تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۰
661 بازدید
کد خبر : 2520

گزارش صعود به قله ی شاه معلم(شاه مولوم) ماسوله

گزارش صعود به قله ی شاه معلم(شاه مولوم) ماسوله
بی شک برای هر کوهنورد عاشق طبیعت، پیمایش به قله ی بلند گیلان"شاه معلم"در ماسوله زیبا و تاریخی یک صعود زیبا و به یاد ماندنی خواهد بود، قله ای که محل تلاقی ارتفاعی سه استان گیلان، زنجان و اردبیل را شکل داده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آژیم، به مقصد قُلّه ی شاه معلم درماسوله زیبا در سحرگاه آدینه ۲۴تیرماه۱۴۰۱ بهمراه۲۴ نفر از همنوردان( لیست نفرات، انتهای گزارش) آماده و مهیای حرکت شدیم،صبح زود نسیم ملایم صبحگاهی می وزید،آسمان صاف ومیزبان فروغ سیمین مهتاب و سوسوی دل انگیز ستاره ها بود.

بهمراه دوستان همنورد و با همراهی ماه که کامل بود عزم ماسوله نمودیم.
قرص ماه زیبا و پُر نور همراهی مان کرد تا ماسوله، که جای خود را به خورشید داد. وقتی که به ماسوله زیبا رسیدیم، خورشیدآرام آرام از افق بالا می آمد و رَختِ طلائی اش را بر روی زمین پهن می کرد و انوار طلایش جلوه‌ ای ویژه در انعکاس خانه‌های پلکانی ماسوله زیبا و تاریخی داشت، رویایی و زیبا….
تماشای طلوع خورشید از لذتهایست که مرا بدان تمامی نیست. و مسخ در هاله های رنگینش بودیم.

بی شک برای هر کوهنورد عاشق طبیعت، پیمایش به قله ی بلند گیلان”شاه معلم”در ماسوله زیبا و تاریخی یک صعود زیبا و به یاد ماندنی خواهد بود، قله ای که محل تلاقی ارتفاعی سه استان گیلان، زنجان و اردبیل را شکل داده است.و قله‌های زیبای توریشوم، گردسایه در مجاورت شاه معلم و کله قندی در مقابل آن و دیگر قله‌های مشهور مانند آسمانکوه، لاسه سر و… ماسوله را از قطب های کوهنوردی گیلان ساخته است. و شاه معلم، شاهِ قله‌های ماسوله ی زیبا محسوب می شود. قله ی که بلحاظ ارتفاعی دومین قله مرتفع گیلان را یدک می کشد!


هر چند جای سوال وجود دارد که چرا بر روی تابلوی معرف قله ی بغرو در تالش ارتفاع ۳۲۳۵ متر ثبت شده و دستگاه‌های ارتفاع سنج مدرن کنونی نیز این ارتفاع ثبت شده را تایید می کند اما قله شاه معلم(به ارتفاع۳۰۵۰) در رتبه دوم ارتفاعی قله ی بلند گیلان قرار گرفته است! قطعا این مهم نیاز به بررسی دقیق کارشناسی دارد که جایگاه ارتفاعی قله ها در گیلان بدرستی شناسانده و معرفی شوند.

سرپرست محترم این صعود جناب آقای صابر صامت با کلوله باری پُر از تجربه، ضمن بیان نکاتی ارزشمند برای این پیمایش، سرقدم گروه را آقای(محمد رسولی) و عقبدار را ( آقای جمالی نژاد) انتخاب کرد و ما در ستونی منظم و پیوسته در پیچ وخم راه در نوازش نسیم خنک کوهستان،آرام آرام و نفس نفس زنان در زیر بارش انوار طلایی آفتاب، بالا می رفتیم. هر چقدر بالاتر می رفتیم زیبایی صعود و مناظر بی نظیر چشم نوازی می کرد. حقاً پیمایش به قله ی شاه معلم در زیر آفتاب سوزان سرسخت می نمود!

هر چه بالا می رفتیم، یالی دیگر برای رسیدن به قله در پیش رو می دیدیم، اصلا نباید قله ی شاه معلم را دست‌کم گرفت! قله ای سخت و خشن و استوار که فقط باید از نزدیک آنرا تجربه کرد تا به شکوهش پی برد! اما سرسختی قله و گرم و خشکی هوا برای صعود در مقابل اراده و عزم جزم همنوردان چیزی جز تسلیم نداشت.گروهی که بسیاری از همنوردان این صعود را تمرین مناسبی برای صعود اوایل مرداد ماه خود به بام ایران، “دماوند” قرار داده بودند.

بعلت شهرت بسیار زیاد این قله، همیشه از استقبال بسیار خوب بین کوهنوردان و علاقمندان آن در طول سال برخوردار می باشد، در این صعودمان گروه‌های بسیاری در مسیر ملاحظه کردیم؛ رشت(سه گروه)،صومعه سرا،فومن، دامون انزلی،خشکیبیجار، قم، خمام، ماسوله و… در مسیر خوش و بش داشتیم.
از موارد در خور تحسین در مسیر آن بود که کل مسیر و امتداد آن با نصب پرچم و علائم مشخص شده بود و جای تقدیر و تشکر دارد.

تابستان بود و گرمی و خشکی هوا، سبزه و گلها رو به زردی گرائیده بودند، اما همچنان عطر معطر پونه و آویش کوهی شامه می نوازید و در مسیر شروع پیمایش که از کهنه ماسوله بود انواع رستنی ها با گلهای زیبایی چون بابونه، شقایق هایی که گلبرگهای سرخش را تقدیم کرده بودند، گلپر و پونه به وفور یافت می شد.

بودن درکوهستان و لذت تماشای آن دلخواه‌ من است.
لذت تماشای دریای جوشان ابر و مه،در دره ی عمیق کوهستان.
لذت تماشای پروازعقابهای سبک بال برفراز قله که اوج می گیرند.
دیدنِ هم آغوشی گلی زیبا در دل صخره ی سنگ.
لذت تماشای کوهنوردان در کمرش کوه، پیوسته به ستونی منظم با لباسهای رنگ به رنگ، چون گلهای متحرک می نمودند.
در مسیر چشمه ی آبی وجود نداشت و تنها چشمه ای در مسیر، تقریبا در میانه راه و پایین دست آن قابل مشاهده بود.

مسیر و قله ی شاه‌معلم در بین دو دره واقع شده است ، لذا وجود طوفانهای شدید از فراوانی بالایی در آن منطقه برخوردار خواهد بود، قطعا این دگرگونی جوی در تغییر فصل و همچنین در فصول سرد سال بارزتر خواهد بود.

گذراز فراز و فرود کوهستان با آب وهوای دلپذیر،
دیدن زیبائی های رازآلود طبیعت! و نجوای زندگی در آن و یله شدنم در هزار توی اینهمه زیبایی که در وصف نگنجد! همه و همه،برایم شیرینی قندِ مکرر است.
در میانه روز و قبل از اذان ظهر به قله رسیدیم و لذت شکوه کوهستان را از بالای قله به وسعت کوه‌های تودرتو و قله های باشکوه ماسوله زیبا و تاریخی به تماشا نشستیم درصعودی تابستانی، گروهی و دل انگیز.

ظهر بادی نسبتاً شدید وزیدن گرفت و جوشش ابرهای سپید در دورتا دور قله های اطراف ماسوله زیبایی خاصی به آسمان آبی منطقه داد. سپس در برگشت، زیبایی مسیر در رفت و برگشت مه که هم از شدت گرما و تابش خورشید کاست و هم زیبایی خاص و رویایی فراهم ساخت….
روز و روزگارتان پر از چامه ها وچکامه های عشق و زیبایی.
✍#افشین_حمیدنژاد
@afshin_hamidnejad
۲۴تیرماه۱۴۰۱

صورت اسامی همنوردان برای صعود به شاه معلم ماسوله جمعه ۱۴۰۱/۴/۲۴ (آقایان وخانمها)
۱-صابر صامت( سرپرست برنامه )
۲-صالح پور (مدیرباشگاه)
۳-جمالیپور(راننده)
۴-مقصودعلینژاد(راننده)
۵- محمد رسولی(جلودار)
۶- علی باقری(راننده)
۷- ارشاد فتحی
۸- بهرام مرادی
۹- وجیه اله باقری(راننده)
۱۰- خانم قدرتی
۱۱- طاها عبدالهی
۱۲- افشین حمیدنژاد(نویسنده گزارش)
۱۳- مجید دشتپیما
۱۴- سمیه جعفری ۱۵- شهنازیزدانی
۱۶- میکائیل جویبار
۱۷- مصیب دشتپیما(ثبت تصاویر صعود)
۱۸-فرهاد سیفی نژاد(راننده)
۱۹-پژمان قدرتخواه
۲۰- التفات یگانه(میهمان)
۲۱- مجید جلیلی
۲۲- غلامرضا قهرمانی( میهمان)
۲۳-عیسی پورنوروز(راننده)
۲۴- اسرافیل آهنگی
لازم میدانم‌از طرف خود ودیگر همنوردان عزیز از سروران گرامیم که وسیله نقلیه شخصی خود را دراختیار این صعود قرار دادند. کمال تشکر و سپاس بعمل می آید.
کارگروه روابط عمومی باشگاه کوهنوردی بغروی تالش( نادرکوچری زاده، مقصودعلینژاد، افشین حمیدنژاد)

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.