تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۷
351 بازدید
کد خبر : 3072

سد شفارود؛ پرغصه ترین پروژه عمرانی شمال کشور

سد شفارود؛ پرغصه ترین پروژه عمرانی شمال کشور
هرچند که به زعم بسیاری از کارشناسان زیست محیطی و منابع طبیعی سرنوشتی نامیمون در انتظار مواهب الهی در آن منطقه پس از اتمام احتمالی این پروژه بحث برانگیز است و شاید بتوان آن را پرغصه ترین پروژه عمرانی نیمه کاره شمال کشور نامگذاری کرد.

به گزارش آژیم،ساخت سد مخزنی شفارود از نیمه دوم سال ۹۲ و با استفاده از تسهیلات بین المللی فاینانس خارجی در غرب گیلان منطقه پونل رضوانشهر بر روی رودخانه شفارود و در فاصله ۲.۵ کیلومتری شهرستان رضوانشهر و ۶۵ کیلومتری کلان شهر رشت آغاز شد.

متأسفانه این پروژه همواره در طول سال های اخیر با چالش های متعددی همچون مشکلات محیط زیستی و خطر نابودی میراث طبیعی، چندین میلیون یوروی سرگردان در مراحل اجرا و حقوق های همیشه معوق کارگرانش دست و پنجه نرم کرده است.

تهدید بی نتیجه نماینده مجلس تاکنون

چندی پیش بود که نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی طی نامه ای به رئیس جمهور و وزیر نیرو درخواست رسیدگی به وضعیت کارگران سد شفارود را داشته و پیش از آن نیز در جلسه مجلس با انتقاد از بلاتکلیفی تعداد ۸۰۰ نفر از کارگران سد شفارود، خواستار تعیین تکلیف حقوق و وضعیت آنها شده بود.

اما این پایان ماجرا نبوده و در شهریور ماه سال جاری  با توجه به مشکلات پیش آمده برای پروژه سد شفارود نشست کارگروه مدیریت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان به ریاست حجت الاسلام حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری گیلان با موضوع رفع مشکلات کارگران شاغل در سد برگزار می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان در آن نشست با انتقاد از  اینکه کارگران سدشفارود بیش از 8 ماه حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند، به خبرنگاران می گوید بر اساس مصوبات این جلسه شرکت آب نیرو به عنوان مجری طرح بر اساس قانون تقاضای فسخ را تنظیم و پس از تنفیذ و طی سیر قانونی و با حکم دادگاه، پیمانکار فعلی خلع شده و این پروژه به پیمانکار جدیدی واگذار شود.

با وجود پیگیری های متعدد مسؤولان، اما مشکلات کارگران پروژه احداث سد شفارود رضوانشهر تمامی نداشته و یک بار دیگر طی هفته های گذشته شاهد تجمعات متعدد اعتراضی کارگران برای پرداخت حقوق و تعیین تکلیف وضعیت شان هستیم.

جلسه ای فوق العاده استاندار با وزیر

در همین راستا استاندار گیلان روز گذشته در جلسه فوق العاده  با وزیر نیرو در تهران در خواستار تعیین تکلیف و پرداخت حقوق کارگران این پروژه همچنین تعیین تکلیف وضعیت کارگاه و فعالیت پیمانکار این سد مخزنی می شود.

اسداله عباسی در این دیدار با بیان اینکه این پروژه تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته،گفته است این پروژه می تواند در تامین و مدیریت ۶۶ میلیون مترمکعب آب در حوزه های آب شرب، آب کشاورزی و نیز صنعت گیلان نقش بسزایی داشته باشد.

استاندار گیلان با بیان اینکه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران (وزارت نیرو) کارفرمای احداث سد مخزنی شفارود است، از وزیر نیرو خواسته است تا وضعیت کارگران و کارفرمای این پروژه را هر چه سریعتر تعیین تکلیف کنند.

با همه این تفاسیر پروژه ای که قرار بود سال ۱۳۹۷ به اتمام برسد، اکنون در سال ۱۴۰۱ با مشکلات متعددی از جمله تجمعات کارگری در پی عدم پرداخت حقوق کارگران مواجه است، بطوری که نماینده تالش در مجلس، طرح سؤال از وزیر نیرو را در صورت عدم تحقق وعده های مسؤولان مربوطه مطرح می کند.

هرچند که به زعم بسیاری از کارشناسان زیست محیطی و منابع طبیعی سرنوشتی نامیمون در انتظار مواهب الهی در آن منطقه پس از اتمام احتمالی این پروژه بحث برانگیز است و شاید بتوان آن را پرغصه ترین پروژه عمرانی نیمه کاره شمال کشور نامگذاری کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.