تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
345 بازدید
کد خبر : 3162

اسکله تالش، سیاسی یا تجاری؟

اسکله تالش، سیاسی یا تجاری؟
پروژه احداث اسکله در ساحل تالش بیش از آنکه یک پروژه و طرح سرمایه‌گذاری و اقتصادی باشد، با توجه به حاشیه‌ها و موضع‌گیری‌های متعدد و مختلف در حال تبدیل شدن به یک پروژه سیاسی است.

به گزارش آژیم، عزیز عاقبتی: سالهاست احداث بندر در تالش یکی از مطالبات اصلی مسؤولین و مردم است که با گذشت سال‌ها از تصویب آن، با وجود اعلام آمادگی یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی، اجرای این پروژه با موانعی همچون مخالفت شدید معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان مواجه شده است.

با وجود پیگیری‌های متعدد نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه شهرستان، اما معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان همچنان با اجرای این طرح مخالفت کرده و تلاش‌ها در این راستا را در جهت منافع شخصی برخی افراد می‌داند.

احمد آقایی در آخرین اظهار نظر خود پیرامون این موضوع به خبرنگاران گفته بود: با وجود اینکه اسکله آستارا در ۳۰ کیلومتری تالش خالی است، افرادی به بهانه اشتغال‌زایی در تالش، در فکر تصرف سواحل و زمین‌های مردم هستند و دستگاه قضا اجازه فرصت طلبی به سودجویان را نخواهد داد. (اینجا بخوانید)

هر چند احمد آقایی به شخص خاصی در این زمینه اشاره نکرده، اما به نظر می‌رسد این صحبت‌های معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در واکنش به پیگیری‌ها و اصرار برخی مسؤولین تالش در راستای احداث اسکله در این شهرستان باشد.
حقیقت این است پروژه احداث اسکله در ساحل تالش بیش از آنکه یک پروژه و طرح سرمایه‌گذاری و اقتصادی باشد، با توجه به حاشیه‌ها و موضع‌گیری‌های متعدد و مختلف در حال تبدیل شدن به یک پروژه سیاسی است.

حسن محمد یاری در همایش تجلیل از خبرنگاران شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال که چندی پیش برگزار شد با تاکید بر اینکه متاسفانه در زمینه احداث اسکله در تالش، مانع تراشی‌هایی صورت می‌گیرد، با گلایه از انتشار مصاحبه‌های یکطرفه برخی مسؤولین، خواستار بررسی دلایل فنی مخالفت‌ها و موانع پیش روی احداث اسکله در تالش توسط خبرنگاران شد.

این پایان ماجرا نیست و امام جمعه تالش نیز در خطبه‌های نماز جمعه دو هفته اخیر واکنش‌های تندی نسبت به این موضوع داشته که به نظر می‌رسد در واکنش به مصاحبه اخیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در این زمینه باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی نوزاد با بیان اینکه برخی‌ها مصاحبه می‌کنند و با افتخار می‌گویند ما نمی‌گذاریم اینجا پروژه اجرا شود، جلویش را گرفتیم وغیره، اظهار کرد: اگر مرد هستیم بیاییم بگویم ما این کار را کردیم، ما این پروژه را اجرا کردیم وگرنه این چیزها که افتخار ندارد.

در ادامه این چالش‌ها، امام جمعه تالش گریزی به بحث احداث اسکله داشته و با تاکید بر اینکه مبتنی بر منظومه فکری رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی): «آیا درعدم تحقق پروژه‌های اشتغال آفرینی همچون اسکله تالش باز هم این تحریم‌های آمریکا و دخالت‌های استکبار است که مانع تراشی می‌کنند، یا اراده‌های سست وعدم باور صحیح مسئولین بر توانمندیهای منطقه است؟!»

نوزاد با بیان اینکه اگر در شهرستان تالش با وجود پتانسیل‌ها و مواهب طبیعی و سرمایه‌های انسانی باز هم شاهد نبود زیرساخت‌های ضروری و عدم بستر اشتغال برای جوانان هستیم یقیناً در سایه‌ عدم باور، تساهل و تغافل مسؤولین نسبت به توانمندی هاست، تصریح کرد: اگر پروژه‌هایی همچون اسکله و بندر تالش و طرح‌های گردشگری و اشتغال آفرین تالش معطّل اراده‌های مسئولین می‌شود این هم آیا در سایه تحریم آمریکاست و دخالت استکبار است، خیر این کاملاً در سایه بی‌تدبیری است؟!

فارغ از مسائل و دلایل فنی مخالفت در زمینه احداث اسکله در تالش، شکل مخالفت و موضع‌گیری‌های برخی مسؤولین در این زمینه، موجب تقویت شائبه‌های سیاسی بودن آن شده است.

برخی حامیان احداث اسکله در تالش معتقدند نوع واکنش و موضع‌گیری‌های معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان تناسبی با سیاست‌های نظام و دستگاه قضایی ندارد و مصاحبه‌های اخیر وی و متهم کردن سرمایه‌گذار و حامیان این طرح به سودجویی و فرصت طلبی به هیچ وجه زیبنده و منطقی نیست.

عده‌ای دیگر نیز موضع گیری‌ها و مصاحبه‌های مسؤولین مختلف را در راستای مبارزات انتخاباتی پیش روی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تالش، رضوانشهر و ماسال می‌دانند که در صورت اثبات این ادعا، قطعا آینده این پروژه و سایر مسائل شهرستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بررسی مواضع و مصاحبه‌های مسؤولین شهرستانی و استانی در این زمینه، نشان از وجود اختلافات و نزاع‌های سیاسی دارد که قطعا ادامه این روند بازتاب مناسبی در فضای سیاسی و اجتماعی منطقه نخواهد داشت و لازم است مسؤولین استانی و شهرستانی در راستای تعیین تکلیف این موضوع اقدامات لازم را داشته باشند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.