تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
505 بازدید
کد خبر : 4099

یادداشت: عزیز عاقبتی

میدان داری رسانه ها در اغتشاشات ایران

میدان داری رسانه ها در اغتشاشات ایران
مسولین جمهوری اسلامی باید توجه داشته باشند که پس از این توطئه های امنیتی،سیاسی، اجتماعی وغیره در بستر رسانه و فضای مجازی شکل خواهد گرفت و محدود کردن شبکه های اجتماعی و رسانه های داخلی کاملا به معنای همکاری و میدان دادن به دشمن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آژیم،  عزیز عاقبتی خبرنگار و فعال سیاسی در یاداشتی نوشت:

در روزهای  اخیر و در پی فوت مرحومه امینی شاهد اعتراضات پراکنده ای در نقاط مختلف کشور هستیم،اعتراضاتی که خیلی زود به اغتشاش تبدیل شده و از همان ابتدا نشان داد که مرگ این دختر کرد تنها بهانه ای برای ایجاد ناامنی در کشور است و برخی گروها و جریانات  بدنبال سو استفاده از احساسات و عواطف جامعه برای رسیدن به اهداف خود می باشند.

هر چند همه می دانیم  این اتفاقات زودگذر است ،اما گذر و بی توجهی به این اتفاقات قطعا در بلند مدت می تواند هزینه های سنگین تری برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده و شکاف های موجود در بین لایه های اجتماعی و نظام را عمیق تر کند.

به وضوح روشن است که میدان داری رسانه ای دشمنان و در مقابل ضعف رسانه ای و نداشتن ادبیات و مهارت گفتگوی مسولین کشور با رسانه ها و مردم در زمان بروز حوادث و چالش های سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی و غیره  بیشترین نقش را درایجاد و شعله ور کردن اتفاقات مشابه در کشور را داشته است.

اعتراضات و تجمعاتی که با سیاه نمایی و بزرگنمایی و پوشش گسترده  رسانه های معاند همراه است و با وجود انتشار آمار های غیرواقعی از تعداد کشته شدگان توسط این رسانه ها ،اما رسانه های داخلی  یا فرصت نقش آفرینی نداشته و یا اینکه اطلاعات و داده های دقیقی از سوی مسولین در اختیار آنان قرار نمی گیرد.

در برخی موارد نیز مشاهده می شود رسانه های داخلی آن اثرگذاری و اعتماد عمومی لازم در جامعه را نداشته، و به زبان ساده یعنی اینکه مسولین کشور شرایطی رقم زده اند که مدیریت رسانه ای و جنگ روانی در ایران را دو دستی به دشمنان قسم خورده انقلاب تقدیم کرده ایم.

نگارنده بعنوان یک خبرنگار و فعال سیاسی به خوبی از مشکلات،انتقادات و اعتراضات مردم آگاهی داشته و با تمام وجود فشارهای اقتصادی و بی عدالتی های موجود در کشور را لمس کرده است و براساس اصل ۲۷ قانون اساسی، حق اعتراض را با رعایت اینکه مخل امنیت و اسلام نباشد جزئی از حقوق مردم ومصادیق آزادی جامعه می دانم ،اما باید بپذیریم تحرکات و اقدامات اخیر چیزی جز تلاش برای براندازی نظام و در نهایت تجزیه ایران نیست.

اعتراض هدفمند و مطالبه گری موجب پویایی سیستم سیاسی واصلاح امور و ایجاد امید به آینده در جامعه شده و هوشیاری و تلاش و برنامه ریزی دقیق مسولین و دولت ها را در پی خواهد داشت.

این روزها باید از تجربه تاریخی خود درس بگیریم و بدانیم در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان و همسایگان چشم طمع به ایران دوخته اند ،اگر میدان داری این اعتراضات و مطالبات را به دست رسانه های وابسته به بیگانگان بدهیم ،چیزی جز تجزیه و فروپاشی و جنگ داخلی در ایران نصیب ما نخواهد داشت.

اما به شدت معتقدم راه نجات کشور برخورد جدی و قاطع با مسئولین فاسد و بی کفایت است و جمهوری اسلامی باید هر چه زودتر به سمت رضایت و رفاه مردم،نخبه سالاری و اصلاحات در برخی حوزه ها  و گفتگو با مردم از طریق رسانه ها و تلویزیون باشد،امری که متاسفانه همواره بصورت مقطعی و تنها همزمان با بروز حوادث مشابه انجام شده و همین امر موجب شده است اثر گذاری لازم را بر افکار عمومی نداشته باشد،و این همان ضعف بزرگ جمهوری اسلامی است.

متاسفانه بسیاری از مسولین ارشد و متولیان فرهنگی و رسانه ای کشور نیز درک درستی از عمق تاثیرگذاری و نقش رسانه ها در دنیای امروز ندارند و رسانه ها را صرفا ابزاری برای پوشش و انتقال یکطرفه تصمیمات و مواضع خود می دانند،غافل از اینکه رسانه ها ابزار قدرتمندی برای گفتگو و همفکری و شنیدن دردها و مطالبات و مشکلات جامعه است که اگر از این فرصت ارزشمند به درستی بهره برده شود،هرگز عده ای نمی توانند براحتی از هر اتفاقی بر علیه امنیت ملی سو استفاده کرده و جامعه را متشنج کنند.

دانشگاه ها بستر مناسبی برای برگزاری نشست های سیاسی ،همنشینی و گفتگو با نسل جوان است،فضایی که می شود گره های ذهنی آنان را باز کرد،نسلی که با بمباران اطلاعاتی و سوالات متعددی در فضای رسانه ای مواجه است و کمتر پاسخ در شان و درستی پیرامون این شایعات و سوالات به آنان ارائه شده است.

برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها و پوشش رسانه ای آن توسط دانشجویان در فضای مجازی و رسانه ای می تواند علاوه بر روشنگری و ارائه توضیحات و پاسخ به بسیاری از مسائل در شکستن همجه های سنگین دشمنان مبنی برالقای فضای بسته سیاسی در کشور بسیار موثر باشد.

در روزگاری که از آن به عنوان ” عصر حکمرانی رسانه ها” یاد می شود و خبرنگاران ، مدیران و فعالین حوزه رسانه ای بعنوان رهبران اجتماعی و عناصر موثر در فضای سیاسی و اجتماعی می توانند پیرامون مسائل و چالش های مختلف با مردم سخن گفته و در تبیین مسائل خرد و کلان جامعه نقش اصلی را ایفا کنند ،متاسفانه این قشر و حوزه هرگز جز اولویت های مسولین نبوده و کمترین توجه به آنان نشده است.

حقیت اینست بسیاری از مسولین در سطوح مختلف کشور خبرنگاران را مزاحمان محترمی میدانند که ممکن است موی دماغشان شوند و با وجود آسیب های سنگینی که در این حوزه بر کشور وارد شده است ،اما مسولین تاکنون برنامه ای جز فیلترینگ برای مدیریت این فضا نداشته اند.

مسولین جمهوری اسلامی باید توجه داشته باشند که پس از این توطئه های امنیتی،سیاسی، اجتماعی وغیره در بستر رسانه و فضای مجازی شکل خواهد گرفت و محدود کردن شبکه های اجتماعی و رسانه های داخلی کاملا به معنای همکاری و میدان دادن به دشمن است.

باید بپذیریم مهمترین روش برای خنثی کردن توطئه ها و مدیریت فضای سیاسی و اجتماعی و غیره کشور، افزایش سواد رسانه ای جامعه بویژه مسولین  است و لزوم توجه و برنامه ریزی برای تقویت رسانه ها و خبرنگاران به عنوان یکی از مهمترین عناصر تاثیر گذاری در دنیای امروز و استفاده از بستر ارزشمند و مهم فضای مجازی و رسانه ها جهت گفتگو و شنیدن نظرات مردم بسیار ضروری می باشد.

عزیز عاقبتی

خبرنگار و فعال سیاسی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.