تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
214 بازدید
کد خبر : 5518

یک بام‌ و دو هوای انتخاب شهردار تالش

یک بام‌ و دو هوای انتخاب شهردار تالش
مسئله انتخاب شهردار تالش در کش و قوس نامه نگاری‌ها همچنان گیر کرده و از یک سو استانداری مصوبه انتخاب شهردار را رد می کند و از سوی دیگر فرمانداری تالش از شورای شهر می‌خواهد سریعا شهردار تالش را انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آژیم به نقل از خبرگزاری فارس، انتخاب شهردار تالش در طی ماه‌های اخیر یکی از چالش‌های مهم و پر حاشیه در شهر تالش می‌باشد، شورای شهر تالش در تاریخ پنجم تیرماه ۱۴۰۱ با چهار رای (رحیمی، اردویی، پورپناه و علی بابایی) کوروش خداوردی زاده را بعنوان شهردار منتخب این شهر انتخاب می‌کند.

اما پس از آن، معاونت عمرانی استانداری گیلان، ایراداتی بر مصوبه انتخاب وی وارد دانست و روند انتخاب شهردار تالش با مشکلاتی مواجه می‌شود، سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و فشار رسانه‌ها، مسؤولین و مردم در ۲۶ مهرماه گذشته، ۶ عضو شورای شهر در غیاب هادی رحیمی رای به ابطال مصوبه انتخاب کوروش خداوردی زاده دادند.

همچنین در همین جلسه اعضای شورا با پنج رای، بهروز علی بابایی (رئیس فعلی شورا) را به عنوان شهردار تالش انتخاب کردند تا پایانی بر چهار ماه فرصت‌سوزی در مجموعه مدیریت شهری تالش باشد.

اما این پایان ماجرا نبوده و هیات تطبیق فرمانداری تالش پس از چند روز و در تاریخ چهارم آبان ماه با اعلام نظر خود پیرامون مصوبات جلسه فوق، روند انتخاب شهردار تالش را وارد فاز جدیدی می‌کند.

هیات تطبیق فرمانداری تالش در بررسی بند اول این مصوبه (ابطال مصوبه قبلی شورا مبنی بر انتخاب شهردار تالش) نوشته است:

نظر به اختیارات قانونی هیات تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی مندرج در ماده ۹۰ قانون شوراها، و تایید شکلی مصوبه شماره۵/۴/۱۴۰۱_۶۷ آن شورا در خصوص انتخاب شهردار پیشنهادی، و تاکید بر این موضوع که تطبیق سوابق اجرایی شهردار پیشنهادی با مدیریت میانی و به استناد ابلاغیه ۲۷/۶/۹۸-۱۲۶۱۵۷ از اختیارات وزارت کشور می‌باشد و روند تایید یا رد ماهوی مصوبه شورا بر اساس تبصره ۳ذیل بند ۱ ماده ۸۰ قانون فوق الذکر توسط مراجع قانونی (هیات حل اختلاف) صورت نپذیرفته است، لذا مصوبه شورا مبنی بر ابطال مصوبه انتخاب کوروش خداوردی زاده وجاهت قانونی ندارد.

این بدین معناست که تا پاسخی از سوی هیات حل اختلاف، پیرامون مصوبه قبلی انتخاب کوروش خداوردی ارائه نشود، انتخاب شهردار جدید وجاهت قانونی ندارد، امری که از اختیار شورا خارج است و می‌بایست استانداری گیلان به آن پاسخ دهد.

اما گویا معاونت عمرانی استانداری گیلان همچنان و مستندا به بند ۶ ماده ۱۱ قانون شوراها جلسه انتخاب کوروش خداوردی زاده به عنوان شهردار تالش را فاقد ارزش می‌داند، این در حالی است که فرماندار تالش به عنوان رئیس هیات تطبیق شهرستان طی نامه‌هایی به رئیس شورا خواستار تعیین تکلیف انتخاب شهردار تالش شده است.

اما حال که شورای شهر، دست به انتخاب شهردار جدید زده، هیات تطبیق فرمانداری تالش انتخاب شهردار جدید را فاقد وجاهت قانونی دانسته است.

در این بین در اذهان عمومی چند سوال به وجود می‌آید که فرماندار تالش به عنوان رئیس هیات تطبیق و کارشناسان فرمانداری با وجود اطلاع از وضعیت حاکم بر مجموعه مدیریت شهری تالش چرا باید طی نامه‌های متعدد خواستار انتخاب شهردار جدید این شهر شوند؟ چرا در مکاتبات اخیر فرمانداری و سایر مسؤولین بر انتخاب شهردار جدید تاکید شده است؟ آیا انتخاب شهردار طبق نظر هیات تطبیق وجاهت قانونی دارد؟

معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در تاریخ ۱۷/۶.۱۴۰۱ با اشاره به نامه شماره ۵۴۸۷/۱/۱/۸۰۴۵/۱۴۰۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ فرمانداری تالش با عنوان «تعیین شهردار»، از شورای شهر تالش می‌خواهد در اسرع وقت در جلسه‌ای رسمی (عادی یا فوق العاده) نسبت به انتخاب شهردار اقدام کند.

پس از آن بود که بحث انتخاب شهردار جدید تالش یک بار دیگر مطرح و افرادی از جمله کوروش خداوردی زاده درخواست خود را به دبیرخانه شورا تقدیم کرد و سه تن از نامزدها (علی بابایی، شریفی و اسلامی) با حضور در صحن شورا به ارائه برنامه‌های خود پرداختند، بطوریکه برخی از مسؤولین در پشت پرده رایزنی‌هایی نیز برای یکی از کاندیداها داشتند.

اما کوروش خداوردی زاده در تاریخ ۳۱/۶/۱۴۰۱ در در خواست مجدد خود اینگونه می‌نویسد:
اینجانب کوروش خداوری زاده با عنایت به اینکه در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ توسط اعضای شورا به عنوان شهردار تالش انتخاب شدم، ولی متاسفانه روند انتخاب شهردار از سوی استانداری گیلان ایراد گرفته و برگشت داده شده است، لذا مجددا بنده کاندیدای پست شهرداری می‌باشم، این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وی همچنان خود را شهردار منتخب تالش دانسته و پیگیری‌ها و رایزنی‌هایی نیز در سطوح مختلف برای دراین راستا داشته است، اتفاقی اگر حتی بمعنای پذیرش نامه‌نگاری‌ها و ایرادت وارده نباشد، رفتاری غیرحرفه‌ای و عجیب می‌باشد.

همچنین برخی اعضای شورا معتقدند فرمانداری تالش مصوبه شورای شهر تالش در تاریخ ۲۲ شهریور (جلسه شماره ۸۷) که با هفت رای تصمیم گرفتند در تاریخ ۲۷ شهریور شهردار جدید را انتخاب کنند را تایید کرده و بر همین اساس مصوبه انتخاب بهروز علی بابایی بر اساس مصوبات قبلی شورا بوده است که به تایید هیات تطبیق فرمانداری نیز رسیده است.

حقیقت اینست خداوردی زاده دیگر راهی برای بازگشت به شهرداری تالش ندارد و اگر بتواند همه احتمالات را نیز به نفع خود پایان دهد، وارد پروسه اخذ تایید صلاحیت خواهد شد، او اکنون تنها یک حامی (هادی رحیمی) در شورای شهر دارد و ۶ عضو شورا قاطعانه انتخاب و اصرار برای حضور وی را اشتباهی بزرگ می‌دانند.

با وجود تمام ایرادات و انتقاداتی که نگارنده بارها به عملکرد و رفتارهای شورای اسلامی شهر تالش داشته است، اما بنظر می‌رسد در اتفاقات اخیر و تاخیر چندین ماهه جهت انتخاب شهردار تالش مسئولین استانی وشهرستانی نیز نقش پررنگی داشته اند.

شورای شهر تالش در چند ماه اخیر دو نفر را بعنوان شهردار منتخب معرفی کرده است، اما این نظرات و نامه نگاری‌های متناقض مسئولین شهرستانی، استانی و حتی کشوری در این زمینه می‌باشد که کلاف سردرگم انتخاب شهردار تالش را بیشتر گره زده است.

با این تفاسیر گویا گره کور انتخاب شهردار تالش به دست به هیات حل اختلاف حل خواهد شد و بنظر می‌رسد مصوبه انتخاب بهروز علی بابایی نیز مورد تایید قرار بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.