تاریخ انتشار : شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۶
222 بازدید
کد خبر : 5578

کیوی خارجی بلای جان باغداران ایرانی +فیلم

کیوی خارجی بلای جان باغداران ایرانی +فیلم
بسیاری از باغداران کیوی می‌گویند درحالی‌که در طول سال‌های اخیر قیمت نهاده‌های کشاورزی چندین برابر شده است، اما قیمت این محصول تقریباً ثابت بوده و بلکه امسال کاهش نیز یافته است، آنان همچنین بر نقش سردخانه دارند و دلالان نیز تأکید دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آژیم ، تالش قطب تولید کیوی در استان گیلان است و حدود پنج هزار نفر در این شهرستان تالش با کاشت کیوی روزگار می‌گذرانند، اما این روزها قیمت این محصول پرطرف‌دار و پرسود تحت‌تأثیر بازارهای هدف بسیار کاهش‌یافته است.

کیوی کیلویی ۷ هزار تومان

گیلان با تولید ۲۲۰ هزار تن کیوی، قطب تولید این محصول در کشور است و شهرستان‌هایی همچون تالش، آستارا، رودسر و… بخش عمده از این تولیدات را به خود اختصاص داده‌اند، کیوی این روزها به قیمت ۶ تا هفت هزار تومان به فروش می‌رسد و این قیمت به‌هیچ‌وجه به سود باغداران منطقه نیست

کیوی چینی بلای جان کیوی ایران

طهماسبی یکی از صادرکنندگان کیوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر اینکه قیمت کیوی در ایران به‌شدت تحت‌تأثیر بازارهای هدف است، عرضه کیوی چینی در بازارهای روسیه را یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت کیوی ایران می‌داند.

کیوی در بازارهای روسیه به قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که حدود ۱۵ هزار تومان آن هزینه حمل‌ونقل و گمرک است، اما کیوی چینی در حالی بهتر و بیشتر از کیوی ایرانی بفروش می‌رسد که دقیقاً با همین قیمت عرضه می‌شود.

بالا بودن هزینه تولید کیوی در ایران قدرت رقابت در بازارهای جهانی را کاهش می‌دهد

به نظر می‌رسد پایین بودن قیمت تمام شده محصول کیوی برای کشورهایی همچون چین موجب شده است، کیوی چینی امسال توانسته رقیب ایرانی خود را در بازارهای روسیه و هند تحت‌تأثیر قرار دهد.

گرانی نهاده‌های کشاورزی و بالا بودن قیمت کودهای شیمیایی و در نتیجه بالارفتن هزینه تولید از عوامل مهمی است که توانسته در کنار عدم برندسازی کیوی ایرانی موجب ضایع شدن زحمات باغدارانی گیلانی شود.

طالب حیدر نیا یکی از باغداران کیوی در چوبر تالش است، او می‌گوید از سال ۹۸ تقریباً قیمت کیوی ثابت مانده است، این در حالی است که قیمت کودهای شیمایی چندین برابر شده است و این امر هزینه تولید کیوی را بالا می‌برد، و دراین‌بین کشاورزان هستند که باید این محصول باارزش را به قیمت ناچیزی به فروش برسانند.

وی همچنین نقش سردخانه داران را در این زمینه قابل‌توجه دانسته و مدعی شد که برخی سردخانه داران مانع از حضور و خرید کیوی توسط تجار هندی در منطقه شده‌اند که اگر صحت داشته باشد برخورد و پیگیری مسؤولین مربوطه را می‌طلبد.

صادرات کیوی به برزیل آرزویی محال

در همین راستا معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی  روز پنج مهرماه در حاشیه  بازدید از ایستگاه تحقیقات بذر و گونه‌های جنگلی شلمان در گفتگو با رسانه‌های در زمینه مشکلات کیوی کارن می‌گوید: «در حال تدارک و برنامه‌ریزی لازم با کشور برزیل هستیم تا بتوانیم بخشی از محصول کشاورزی مازاد بر تولید از جمله سیب، کیوی و انار را به برزیل صادر کنیم و کیوی گیلان برای نخستین‌بار به کشور برزیل صادر می‌شود.»

اما برخی کارشناسان ضمن انتقاد از این ادعای معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی معتقدند باتوجه‌به نزدیکی جغرافیایی برزیل به کشور ونزوئلا به‌عنوان یکی از قطب تولید کیوی در جهان و در مقابل دوری ایران از این کشور، عملاً کیوی ایرانی از لحاظ قیمت توان رقابت با ونزوئلا در بازهای برزیل را نخواهد داشت و این ادعای برومند امکان عملیاتی‌شدن ندارد.

باتوجه‌به گستردگی کشت این محصول در گیلان به‌ویژه شهرستان تالش، توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی کیوی در تالش  ضروری بوده و می‌توان با ایجاد زنجیره فراوری این محصول ارزآور زمینه اشتغال و درآمدزایی بیشتر در این شهرستان را فراهم کرد.

خواص پرشمار کیوی

کیوی منبعی غنی و سرشار از ویتامین C است و مقدار ویتامین C آن از پرتقال نیز بیشتر است که از جمله فواید و خواص آن می‌توان به بهبود سلامت گوارشی و قلب و عروق و کمک به درمان سرطان، بی‌خوابی، دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) و دیابت اشاره کرد.

کیوی غنی از فلاونوئیدهاست و در طول بارداری مفید است، در حفظ سلامت پوست و به جذب آهن بدن کمک بسیاری می‌کند.

همچنین خصوصیات ضد میکروبی کیوی، بدن را در برابر تعدادی از پاتوژن‌ها محافظت و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.