تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
202 بازدید
کد خبر : 6311

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

امکان تعادل در بازار دارو با تشدید نظارت‌ها و نظام‌مند کردن سامانه‌ها

امکان تعادل در بازار دارو با تشدید نظارت‌ها و نظام‌مند کردن سامانه‌ها
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به حاشیه سود در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: تعادل در بازار دارو و تجهیزات با تشدید نظارت‌ها و نظام‌مند کردن سامانه‌های تأمین تا عرضه این محصولات، ممکن می‌شود.

به گزارش آژیم، حیدرعلی بالو، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در چهارمین نشست کمیته استانی مبارزه با قاچاق دارو، مکمل و تجهیزات پزشکی با تأکید بر تشدید نظارت‌ها در چرخه تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی و مکمل‌ها، اظهار کرد: قاچاق در عرصه دارو، مکمل‌ها و همچنین تجهیزات پزشکی در کل دنیا وجود دارد و به سبب حاشیه سود گسترده، سودجویان زیادی به آن اشتیاق دارند. ازاین‌رو نظام‌مند، برخط و شفاف بودن سیستم تأمین، توزیع و نظارت بر چرخه دارو و تجهیزات پزشکی بسیار می‌تواند مؤثر باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح دارویار و تلاش دولت برای توزیع هدفمند یارانه‌ی دارو به مصرف‌کنندگان، افزود: طرح دارویار از قاچاق معکوس دارو در کشور جلوگیری کرده و درعین‌حال همه افرادی که دارای بیمه پایه هستند دارو را به‌صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه گسترش قاچاق دارو، کشور را با چالش روبرو می‌کند، تصریح کرد: کنترل قاچاق در دنیا با افزایش نظارت‌ها ممکن شده و هرچقدر بتوانیم نظارت‌های سازمان‌یافته را در نظام تأمین و توزیع از گمرکات تا داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها  قوی‌تر کنیم، در تعادل بازار دارو و تجهیزات موفق‌تر عمل خواهیم کرد.

 بالو با اشاره به تأمین سهم قابل‌توجهی از نیاز دارویی کشور  از طریق تولید داخلی، گفت: خوشبختانه کارخانه‌ها و شرکت‌های دارویی بنامی در استان گیلان فعال هستند و بخشی از نیاز دارویی داخل استان و  کشور را تأمین می‌کنند.

وی همچنین بر ضرورت نظارت بر داروهای طب سنتی با گسترش گرایش افراد به این طب، تأکید کرد و افزود: نظارت در این حیطه از عرضه دارویی نیز بسیار مهم است، چراکه توزیع این نوع داروها گسترده و با توجه به سیستم توزیع سنتی، نظارت سخت‌تری را در مقایسه با داروهای طب نوین دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به سیر افزایشی بیماران سوءمصرف مکمل‌های غیراستاندارد در استان به‌ویژه در بین ورزشکاران، گفت: تشدید نظارت در بازار مکمل‌های دارویی با توجه به رغبت روزافزون ورزشکاران به مصرف آن‌ها، لازم است.

گفتنی است؛ در این نشست، اعضای این کمیته هرکدام به بیان دیدگاه‌ها، موانع و معایب چرخه تأمین، توزیع و نظارت بر داروها و مکمل‌ها پرداخته و راهکارهای توزیع هدفمند و نظارت بر این چرخه را مورد بررسی قرار دادند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.