تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
253 بازدید
کد خبر : 6332

داستان بازداشت پدر علم ژنتیک ایران:

اخاذی ناکام ۸ میلیاردی از پروفسور فرهود

اخاذی ناکام ۸ میلیاردی از پروفسور فرهود
چند روز پیش خبری با تیتر بازداشت شدن پدر علم ژنتیک ایران در برخی از کانال‌های تلگرامی منتشر شد رسانه‌های معاند نیز بلافاصله با جوسازی اعلام کردند که وی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است، درحالی که پروفسور فرهود توسط آدم ربایان به مکان نامعلومی منتقل شده بود و آن‌ها از او طلب ۸ میلیارد تومان کرده بودند!

به گزارش آژیم،پروفسور فرهود را همه به‌عنوان پدر علم ژنتیک ایران می‌شناسیم؛ شخصی که سالیان سال برای ارتقای جایگاه علمی تلاش کرده، خودش فرزندی ندارد اماپدر معنوی ۸۰ هزار کودک است که طی این سال‌ها با تشخیص و کمک‌های او به دنیا آمده‌اند. مقالات متعدد علمی می‌نویسد و مدت ۴۱ سال به‌صورت پیوسته سردبیر مجله تخصصی پزشکی بوده است، این مجله همچنان به‌صورت مجازی در سراسر دنیا توزیع می‌شود. همه از او به عنوان استاد اخلاق یاد می‌کنند و از ویژگی‌های او می‌توان به اخلاق‌گرایی ، عشق‌ورزی به جامعه انسانی ، میهن‌پرستی و حضور پررنگش در مراکز عام‌المنفعه اشاره کرد.

چند روز پیش خبری نگران کننده با تیتر بازداشت شدن پدر علم ژنتیک ایران در برخی از کانال‌های تلگرامی منتشر شد که نگرانی اعضای خانواده و مراجعین به وی را در پی داشت. همین خبر به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و رسانه‌های معاند نیز بلافاصله با جوسازی اعلام کردند که وی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است! اما پیگیری رسانه‌ها از مسوولان قضایی و انتظامی نشان می‌داد که در آن روز شخصی با آن مشخصات توسط نیروهای انتظامی بازداشت نشده است.

پروفسور فرهود ۲۴ ساعت پس از انتشار این خبر در فضای مجازی و رسانه‌ها به منزل بازگشت و در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها گونه‌ای ماجرا را تعریف کرد که مخاطبان تصور می‌کردند او توسط نهادهای امنیتی دستگیر شده است و رسانه‌های ضدانقلاب نیز با مانور گسترده بر این شایعه، مدعی شدند که فرهود به علت حمایت از اغتشاشات و همچنین مخالفت با قانون جوانی جمعیت دستگیر شده است! اما واقعیت ماجرا از چه قرار بود؟

آدم‌ربایی با هدف هشت میلیارد تومان

سرهنگ علی ولیپور گودرزی رییس پلیس آگاهی تهران نیز پنجشنبه ۱۲ آبان موضوع اخاذی هشت میلیاردی در ماجرای ربایش پدر علم ژنتیک ایران را مطرح کرد و گفت: کارگاهان در همان ابتدا دریافتند که ادعای دستگیری دکتر فرهود توسط نیروهای امنیتی صحت ندارد. وی ادامه داد: دو فرد آدم ربا ساعت ۵ صبح در جلوی خانه دکتر، هنگامی که او قصد خارج شدن از منزل را داشت وی را با خودروی شخصی خود می‌ربایند و به شهرهای شمالی کشور می برند.

وی اضافه کرد: آدم‌ربایان بعد از ۲۶ ساعت دکتر فرهود را به بانک‌های شمال کشور می‌برند تا بتوانند مبلغ هشت میلیارد تومان را از حساب این شخص به وسیله خودش خارج کنند دکتر فرهود مدارک شناسایی و هویتی کاملی با خود به همراه نداشته و بانک‌ها از پرداخت پول به او امتناع می کنند. آدم‌ربایان از دکتر فرهود برگه‌های تعهد برای پرداخت این هشت میلیارد را دریافت و از او فیلمبرداری می‌کنند و بعد دکتر فرهود را در ابتدای جاده چالوس با خودرویش آزاد می‌کنند تا بعدا بتواند پول را از او بگیرند.

وی تاکید کرد: این افراد در ساعات بعد که با دکتر فرهود برای اخذ پول تماس می‌گیرند توسط پلیس آگاهی دستگیر شدند. وی پس از ۴۸ ساعت به مطب خود برگشت اما ما با پیگیری خود عوامل این ربایش که طلب هشت میلیارد تومان پول از وی کرده بودند را دستگیر کردیم.


دکتر می‌ترسید با پلیس همکاری کند

رئیس پلیس آگاهی تهران درخصوص ربوده شدن دکتر فرهود و شایعاتی که در این باره در فضای مجازی منتشر شده گفت: در بررسی‌های دوربین‌های مداربسته اطراف محل زندگی دکتر، تصاویر ربوده شدن او به‌دست آمد. دو مرد با لباس‌های مشکی سوار بر خودروی دکتر شده و او را می‌ربایند. با اطلاع از این خبر، پیگیری برای یافتن دکتر آغاز شد و در بررسی‌ها مشخص شد که هیچ‌ یک از نهادهای امنیتی او را دستگیر نکرده‌اند.

او ادامه داد: گروگانگیران دو نفر بودند که یکی از آنها در آژانس املاک کار می‌کند. او به‌واسطه شغلش متوجه می‌شود که دکتر وضع مالی خوبی دارد. همین مسأله انگیزه‌ای برای ربودن دکتر می‌شود و از حدود یک ماه قبل با یکی از دوستانش نقشه ربودن او را طراحی می‌کنند. گروگانگیران قصد اخاذی ٨ میلیاردی از دکتر را داشتند اما در نهایت به ۴ میلیارد تومان راضی شدند.

وی گفت: گروگانگیران بعد از ۲۶ ساعت دکتر را آزاد اما تهدید می‌کنند که از این موضوع به پلیس حرفی نزند و به قدری او را تهدید کرده بودند که دکتر می‌ترسید با پلیس همکاری کند. با این حال همکاران من به کار خود ادامه داده و درنهایت موفق به دستگیری عاملان این گروگانگیری شدند.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران، همزمان کارآگاهان پلیس آگاهی نیز سرنخ‌هایی از ربودن این چهره شاخص علمی کشور پیدا کردند. حتی سارقان در تلاش بودند تا در مسیر بازگشت حدود چهار میلیارد تومان از وجه را برداشت کنند که موفق نشدند. در نهایت دکتر فرهود به محل کار خود بازگردانده می‌شود و در عرض کمتر از ۲۴ ساعت نیز پلیس سارقان را شناسایی و دستگیر می‌کند. عامل اصلی دارای آشنایی با پرفسور فرهود بود، این فرد از مدت‌ها قبل چنین تصمیمی را داشته و ناآرامی‌ها و ناامنی‌های اخیر موجب شده تا او فرصت را برای انجام این طرح مناسب ببیند.
از سوی دیگر سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت گفت: با اعلام مفقودی و شروع تحقیقات سرنخ‌های اولیه پیدا شد و مأموران پلیس آگاهی متوجه شدند که یک گروه سه نفره که یکی از آنها قبلاً کارمند مجموعه دکتر فرهود بوده و با وی از قبل اختلافاتی داشته است دکتر را دزدیده‌اند.

رحیمی گفت: این افراد درخواست یک دستگاه آپارتمان یا ۸ میلیارد پول از دکتر می‌کنند که دکتر چون نگران سلامت خود بود با آن موافقت می کند؛ در نهایت در مسیر برگشت این افراد دکتر را مجبور می‌کنند تا از حسابش ۴ میلیارد تومان برداشت کنند که البته موفق نمی‌شوند.

رییس پلیس پایتخت افزود: متهمان از دکتر فرهود یک دست‌نوشته می‌گیرند که دکتر در زمان دیگری پول یا آپارتمان را به آنها بدهد که در ادامه به محض مراجعه دکتر به محل کار اقدامات پلیس برای شناسایی آدم ربایان شروع شد و ظرف ۲۴ ساعت هر ۳ متهم را دستگیر شدند.

چون وضع مالی‌مان خوب نبود نقشه آدم‌ربایی را طراحی کردیم

مرد املاکی که طراح و عامل اصلی سناریوی ربودن دکتر است در تحقیقات گفت: با توجه به اغتشاشات اخیر و شلوغی‌ها، «پدر علم ژنتیک» را تحت عنوان مأمور ربودیم و بعد او را به بانک بردیم تا از حسابش پول برداشت کنیم، اما چون مدارک لازم همراه دکتر نبود موفق نشدیم. بعد هم پیشنهاد ۸ میلیاردی را مطرح کرده و درنهایت با وعده دریافت ۴ میلیارد تومان دکتر را رها کردیم. چون وضع مالی‌مان خوب نبود نقشه آدم‌ربایی را طراحی کردیم اما حالا از کاری که کرده‌ایم پشیمانیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.