تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۳
157 بازدید
کد خبر : 7869

استاندار گیلان در کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک جنگلی بیان کرد؛

دبیرخانه دائمی کنگره میرزا کوچک جنگلی در زادگاهش دایر شود

دبیرخانه دائمی کنگره میرزا کوچک جنگلی در زادگاهش دایر شود
استاندار گیلان معرفی ابعاد شخصیتی شهید میرزا کوچک جنگلی و بیان واقعیت های نهضت جنگل به نسل جدید را در تقویت روحیه انقلابی و عدالتخواهی جامعه موثر دانست و تاکید کرد: دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک جنگلی و موزه اسناد مبارزات این شهید روحانی در زادگاهش گیلان دایر شود.

به گزارش آژیم،اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی در تالار مرکزی رشت، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بیان اینکه این شهید مبارز و نستوه یک شخصیت بزرگ معنوی در تاریخ بوده،اظهار کرد: مقام معظم رهبری میرزا کوچک جنگلی را از شهدای گرانقدر ایران اسلامی دانستند که مینیاتوری از حرکت دینی و اسلامی را در برهه زمانی اش در محدوده گیلان به ایران و جهان معرفی کرد.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی گفت: خوشحالم که به وعده خود در خصوص برگزاری کنگره میرزا با همراهی نماینده ولی فقیه در استان عمل کردیم.
نماینده عالی دولت در گیلان با تاکید بر تلاش عده‌ای برای به فراموش سپردن مظلومیت میرزا کوچک جنگلی بیان کرد: با تلاش فراوان، کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی با هدف بازشناسی شخصیت معنوی این شهید گرانقدر برگزار شده و معتقدم میرزا نه تنها متعلق  گیلان بلکه متعلق به کل ایران و آزادیخواهان جهان است.
دکتر عباسی با اشاره به شخصیت معنوی و روحیه استکبار ستیزی و مبارزاتی میرزا کوچک جنگلی افزود: روحیه مبارزاتی، اسلام خواهی، عدالت‌خواهی، استقلال طلبی، توجه به تمامیت ارضی و سازش ناپذیر بودن از جمله مهمترین ویژگی‌های شخصیتی میرزا کوچک جنگلی بوده که باید برای نسل جدید منعکس شود.
رئیس کنگره بین المللی شهید میرزا کوچک جنگلی در ادامه با بیان اینکه این شهید روحانی و مبارز برای رسیدن به اهداف خود ایثار و فداکاری‌های بسیاری انجام داده است، تصریح کرد:وقتی نهضت مشروطه در کشور با شکست مواجه‌ می‌شود میرزا کوچک خان جنگلی پرچم مبارزاتی را برافراشته می‌کند و علیه شوروی به مبارزه می‌پردازد که در تاریخ ایران ماندگار است‌.
استاندار گیلان با تاکید بر لزوم توجه به ساخت مجموعه فیلم‌های مختلف برای معرفی شخصیت میرزا کوچک جنگلی گفت: فیلم سینمایی میرزا کوچک جنگلی شجاعت میرزا را به خوبی نمایش گذاشت که جای تقدیر دارد و این مسیر باید تداوم یابد.
به گفته دکتر عباسی امروز وظیفه همه متولیان امر است تا واقعیت های مبارزاتی میرزا را به جهانیان معرفی کنند و باید از ظرفیت این‌ کنگره استفاده شود.
وی آغاز قیام امام راحل را نشات گرفته‌ از نهضت جنگل دانست و بیان کرد:  میرزا کوچک جنگلی برای آگاه‌سازی جامعه و آغاز نهضت جنگل سختی‌های زیادی کشید ولی با دشمن و استکبار سازش نکرد به همین دلیل می‌توان ثمره قیام میرزا، پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه هدف نهضت جنگل بازپس‌گیری سرمایه‌های کشور از دست مستکبران و مبارزه با تجزیه طلبان بوده است، گفت: هدف نهضت جنگل این بود که پس از پیروزی و به دست آوردن قدرت اراضی کشاورزی را در بین نیازمندان توزیع کنند زیرا معتقد بود که باید سرمایه‌های کشور توسط بومیان‌ هر منطقه مورد بهره برداری قرار گیرد.
دکتر عباسی با بیان اینکه میرزا با هر نوع جدایی طلبی مخالف بود و هدف نهضت  استقلال و آزادی برای کل کشور بوده است نه فقط یک منطقه خاص، افزود: در رژیم طاغوت آمدند در تاریخ میرزا تغییراتی ایجاد کردند ولی در طول ۴۴ سال گذشته علیرغم فرمایشات رهبری، اقدامی آنچنان در خصوص بازگو کردن شخصیت انجام نشد که دولت سیزدهم سیاستش بیان و معرفی شخصیت میرزا کوچک جنگلی در عرصه‌های مختلف بوده است.
وی همچنین از وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی خواست دبیرخانه دائمی میرزا کوچک جنگلی و موزه اسناد نهضت جنگل را در زادگاهش گیلان دایر کند.

*میرزا کوچک برای ساخت ایرانی قوی و پرشکوه باید الگو باشد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این کنگره گفت: ما در معرفی شخصیت های بزرگ به دنبال نمادهای هویتی هستیم که آنها را به جامعه امروز معرفی کنیم. شخصیت های ناصح و مجاهدی که مشفقانه برای پیشرفت ایران اسلامی تلاش می کنند.

دکتر محمدمهدی اسماعیلی تاکید کرد: میرزا کوچک خان باید الگویی باشد برای ساخت ایرانی قوی و پرشکوه و هیچ زبانی قادر نیست این عظمت را در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت کند مگر به زبان فرهنگ و هنر.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ گیلان را خطه فرهنگ و هنر خواند و افزود: گیلان تاریخ پر عظمتی دارد که در همه تحولات بزرگ ایران و دوره های مختلف به ویژه در تاریخ معاصر درخشیده و پیشگام بوده و برای ایران الهام بخش بوده است.

وی اظهار داشت : این استان مشاهیر بزرگ و فراموش نشدنی در عرصه‌های مختلف داشته است و شخصیت بزرگ میرزا در ایام پر محنتی که در ایران ناامنی بیداد می‌کرد و به سرزمین پرشکوه مان به دلیل حضور استعمارگران آسیب های فراوان وارد شده و کشور به محل تاخت و تاز استعمارگران تبدیل شده بود و حاکمان نالایق بر مسند کار بودند با عزمی راسخ و امیدوار به مجاهدات اقدام کرد.

اسماعیلی، آرمان میرزا را رهایی از استبداد و استعمار دانست و خاطر نشان کرد: نهضت ها در زمان خود ممکن است به سرانجام خوبی نرسند همانطور که نهضت میرزا سرانجام خوبی نداشت اما این نهضت بذری بود در سرزمین ایران اسلامی که درخت تناوری از جهاد شد و بعدها رشد یافت و ثمره آن انقلاب اسلامی را در کشورمان پایه‌ریزی کرد.

*نهضت بزرگ میرزا از نفوذی ها ضربه خورد

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت نیز در این کنگره با بیان اینکه نهضت بزرگ میرزا از نفوذی ها ضربه خورد، گفت: نفوذی ها در هر حرکت و نهضتی به دنبال ضربه زدن هستند اما رهبر باید بصیرت داشته باشد.

آیت الله رسول فلاحتی ادامه داد: برخی ناخواسته و برخی خواسته در مسیر خواستگاه دشمن حرکت می کنند اما اگر انسان در مسیر تعالی دینی قرار گیرد و نگرش توام با بصیرت داشته باشد و دین پیرامونی خود را بشناسد چشم و گوش بسته رهبرش باشد در این مسیر گرفتار نمی شود.

وی عنوان کرد: یکی از عللی که باعث شد میرزا را در سالهای پایانی عمرش هیات اتحاد اسلام را در گیلان شکل دهد و جمعی از مبارزان را در کنار هم جای دهد تلاوت آیه به آیه های قرآن بود.

وی خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی بصورت گسترده با نفوذی ها مواجه بود اما زیر نظر بصیرت رهبری فرزانه و هوشمندی مردم این انقلاب را حفظ شده و می شود.

وی خاطر نشان کرد: میرزا اهل دیانت و بصیرت بود و رمز مانایی او در تاریخ اسلام و دنیای اسلام مانوس بودنش با آیات قرآن است و باید این شهید را به نسل های آینده بشناسانیم.

*میرزا کوچک می تواند محور آزادی خواهان جهان باشد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دبیر اولین کنگره بین المللی‌ میرزا کوچک جنگل این کنگره را فرصتی برای باز شناسی این شهید بزرگوار دانست و گفت : میرزا این مرد آزاده در قاموس و فرهنگ ایران اسلامی مغفول مانده بود.

رضا ثقتی تصریح کرد: عهد بستیم فقط نام پرآوازه این شهید را در اطلس ایران اسلامی و در عرصه های بین المللی برافراشته کنیم. این شخصیت همچنان می تواند محور آزادی خواهان جهان باشد.

وی اضافه کرد: در نظر داریم دبیرخانه دائمی بنیاد را در این استان راه اندازی کنیم تا در تمام سال مامنی برای معرفی این چهره هویت ساز باشد.

در پایان کنگره بین المللی میرزا کوچک جنگلی از بهروز افخمی کارگردان و محمد میرزمانی آهنگساز فیلم کوچک جنگلی تقدیر شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.