تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۵۸
141 بازدید
کد خبر : 7954

رئیس جمهور:

اشتغال معلولان در دستگاه های دولتی با جدیت دنبال شود

اشتغال معلولان در دستگاه های دولتی با جدیت دنبال شود
رئیس جمهور در مراسم گرامی داشت روز جهانی معلولان از دستگاه‌ها و سازمان‌ها خواست ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت را با جدیت دنبال کنند .

به گزارش آژیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آقای رئیسی پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت «روز جهانی افراد دارای معلولیت» ضمن تبریک این روز به افراد دارای معلولیت، از دست‌اندرکاران برگزرای این نشست نیز تشکر کرد و گفت: شاید افراد دارای معلولیت به لحاظ جسمی نقصی داشته باشند، اما خداوند به آن‌ها توانایی‌هایی داده که توانسته‌اند با همت والا گام‌های بلندی در جهت علم و دانش‌آموزی، ورزشی، فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تولیدی بردارند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه افراد نام‌آور زیادی داشته‌ایم که با وجود داشتن معلولیت در عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی و ورزشی کار‌های بزرگ کرده‌اند و جزو مفاخر به حساب می‌آیند، افزود: پدران و مادران افراد دارای معلولیت، فراتر از احساسی که معمولا والدین به فرزندان خود دارند، احساس مسئولیت بیشتری به فرزندان دارای معلولیت خود دارند که بسیار ارزشمند است و همه افراد جامعه باید نه به عنوان حس ترحم، بلکه به عنوان یک احساس مسئولیت ویژه به افراد دارای معلولیت توجه کنند.

ضرورت ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت
دکتر رئیسی بر ضرورت ایجاد فرصت‌های اجتماعی برابر برای افراد دارای معلولیت تاکید کرد و اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها مسئول هستند نهایت تلاش خود را برای ایجاد زمینه رشد و شکوفایی استعداد‌های افراد دارای معلولیت و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی برای آن‌ها به کار گیرند.

متناسب‌سازی معابر عمومی و ایجاد مراکز توانبخشی به شکل جهادی دنبال شود
رئیس جمهور اضافه کرد: متناسب‌سازی وضع خیابان‌ها و مراکز عمومی و شهری برای تردد افراد دارای معلولیت از مهمترین مسئولیت‌های همه مسئولان و دستگاه‌ها در قبال این افراد است. همچنین ایجاد مراکز و امکانات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت باید با یک کار جهادی و انقلابی دنبال شود تا همه معلولان کشور بتوانند به شکل مناسب و کافی به این دست مراکز دسترسی داشته باشند و از این طریق مشکلات آن‌ها به شکل موثری کاهش یابد.

توجه به مطالبات معلولان نه از سر ترحم بلکه از سر نوع‌دوستی تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر ضرورت و اهمیت شنیده شدن خواسته‌های افراد دارای معلولیت تصریح کرد: توجه به نظرها و مطالبات افراد دارای معلولیت نه از سر ترحم بلکه از سر نوع‌دوستی و دگرخواهی ناشی از خداخواهی دنبال شده و تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود. دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز باید پیگیری خواسته‌های افراد دارای معلولیت را به عنوان یک وظیفه شرعی، انسانی و الهی دنبال کنند.
رئیس جمهور با اشاره به هزینه‌های سنگین تجهیزات توانبخشی خاطرنشان کرد: این مسئله از آن دسته مسائلی است که دولت می‌تواند کمک موثری کند تا عزیزان دارای معلولیت برای تهیه وسایل یا تجهیزات مورد نیاز خود دچار مشکل نشوند. هم از وزیر تعاون و هم از رئیس سازمان بهزیستی و از همه سازمان‌ها و نهاد‌هایی که در این رابطه مسئولیت دارند، می‌خواهم که حمایت‌های لازم را به عمل آوردند تا افراد دارای معلولیت برای تامین تجهیزات مورد نیاز خود به سختی نیفتند.
دکتر رئیسی با بیان اینکه می‌توان برای تامین نیازمندی‌ها و تهیه تجهیزات توانبخشی به افراد دارای معلولیت یارانه پرداخت کرد، گفت: مسئله بعدی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد موضوع اشتغال افراد دارای معلولیت است. سازمان بهزیستی می‌تواند لیست افراد دارای معلولیت آماده فعالیت و کار را در اختیار همه سازمان‌ها و ادارات دولتی و شرکت‌ها قرار دهد تا در زمینه‌هایی که این افراد می‌توانند مشغول به کار شوند، جذب آن‌ها در اولویت قرار گیرد.

ایجاد اشتغال مناسب برای معلولان مایه نشاط اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی آن‌ها می‌شود
رئیس جمهور افزود: ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب افراد دارای معلولیت علاوه بر شغل برای این افراد یک آرامش اجتماعی به همراه می‌آورد که مایه نشاط اجتماعی و ارتقای مشارکت عمومی آن‌ها نیز می‌شود، لذا این موضوع باید به طور جدی به خصوص در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی پیگیری شود.
آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع تامین مسکن برای افراد معلول اشاره کرد و اظهار داشت: برخورداری از مسکن چه برای خود فرد معلول و چه برای والدین او آرامش‌بخش است. این مسئله دارای اولویتی است تا پدر و مادری که یک فرزند دارای معلولیت دارند، دیگر دغدغه مسکن اجاره‌ای و جابجایی مدام را نداشته باشند.
رئیس جمهور به وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد که واگذاری مسکن و زمین به افراد دارای معلولیت و خانواده آن‌ها در اولویت قرار گیرد و تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این موضوع را به تاخیر نیندازند و در اسرع وقت پیگیر این کار باشند.

مسئولان و دستگاه‌های ذیربط بسترسازی برای شکوفایی استعداد‌های معلولان را وظیفه خود بدانند نه لطف
دکتر رئیسی با تاکید دوباره بر اینکه توجه و پیگیری حقوق حقه افراد دارای معلولیت نه از سر ترحم و لطف بلکه به عنوان یک حق باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: نگاه از سر ترحم و لطف به جای اینکه باعث کمک به افراد دارای معلولیت شود، باعث ناراحتی آن‌ها نیز می‌شود. کلیت جامعه و دولت باید توجه ویژه به افراد دارای معلولیت را وظیفه خود و حق این افراد بداند.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه دولتمردان باید اجرای کامل قوانین مصوب حمایت از افراد دارای معلولیت را وظیفه خود بدانند، گفت: اگر جایی تعارضی میان قوانین مختلف وجود دارد باید سریع برطرف شود، اما اجرای قانون نباید متوقف بماند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه به موجب فرهنگ دینی، اصول انسانی، قانون اساسی و نیز قوانین موضوعه همه مسئولان، دولتمردان و دستگاه‌های مربوطه موظف هستند به افراد دارای معلولیت توجه کنند، افزود: البته توجه صرف کفایت نمی‌کند و باید به استعداد‌ها و ظرفیت‌های این افراد توجه شده و برای شکوفایی این استعداد‌ها زمینه‌های لازم فراهم شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید شعار ما می‌توانیم را که افراد دارای معلولیت به آن عینیت بخشیده‌اند، وجه همت خود قرار دهیم، اظهار داشت: مسئولان در وهله اول وظیفه و مسئولیت خود در قبال افراد دارای معلولیت را انجام دهند چرا که این افراد بر گردن ما مسئولان حق دارند. وظیفه دولت در قبال افراد دارای معلولیت در گام اول این است که زمینه‌ای فراهم کنند که نقص جسمی مانع از نقش‌آفرینی و اثرگذاری اجتماعی این افراد و شکوفایی استعدادهایشان نشود.

باید در زمینه توانبخشی به افراد دارای معلولیت گامی نو برداشته و طرحی نو دراندازیم
دکتر رئیسی با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر جمعیت ۸ درصدی افراد دارای معلولیت نسبت به جمعیت کشور، با طرح این سوال که آیا وجود معلولیت به معنای محروم شدن جامعه از استعداد‌ها و توانمندی‌های این افراد است؟ تصریح کرد: همه بخش‌های مرتبط با توانبخشی به افراد دارای معلولیت باید تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا هم این افراد فرصت شکوفا کردن استعدادهایشان را داشته باشند و هم جامعه از توانمند‌های خدادادی این افراد محروم نشود.
رئیس جمهور با قدردانی از همه خدماتی که تا کنون به افراد دارای معلولیت ارائه شده است، خاطرنشان کرد: افراد زیادی در این زمینه زحمات زیادی کشیده‌اند که جای تشکر دارد، اما نیاز به این داریم که در زمینه توانبخشی به افراد دارای معلولیت گامی نو برداشته و طرحی نو دراندازیم و لازمه این کار آن است که با تصمیم و اراده جدی کاهش مشکلات این عزیزان را پیگیری کنیم.
پیش از سخنان رئیس جمهور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز رئیس سازمان بهزیستی گزارش‌های جداگانه‌ای از اقدامات انجام شده برای رسیدگی و حمایت از افراد دارای معلولیت و برنامه‌های آتی در این زمینه ارائه کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.