تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹
185 بازدید
کد خبر : 8786

استاندار در جلسه شورای کشاورزی گیلان؛

هیچ زمینی در سال زراعی آینده نباید بدون کشت باقی بماند

هیچ زمینی در سال زراعی آینده نباید بدون کشت باقی بماند
استاندار گیلان با اشاره به اینکه در سال زراعی آینده هیچ زمینی نباید بدون کشت باقی بماند، گفت: عدم کشت برنج در اراضی شالیزاری مکانیزه و سنتی تخلف است و با متخلفان در این بخش باید برخورد قانونی شود.

به گزارش آژیم،استاندار گیلان امروز در جلسه شورای کشاورزی استان، با تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا (س)، به اهتمام ویژه دولت سیزدهم در توجه به مباحث کشاورزی و حمایت از تولید و اشتغال در این عرصه اشاره و اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده و اعلام وزارت جهاد کشاورزی، با هدف افزایش صادرات و حمایت از تولید مرکبات و باغداران، در شرایط کنونی ۵۰ درصد تعهد ارزی کاهش یافته تا صادرکنندگان با انگیزه بیشتری در این حوزه گام بردارند. قطع یقین ارائه بسته های حمایتی از سوی دولت مردمی و انقلابی، نقش موثری در رونق بازار فروش و نیز افزایش نرخ خرید محصول مرکبات و حمایت از باغداران دارد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت تولید برنج استان در سال جاری افزود: باید دست دلالان از بازار برنج کوتاه شود تا قیمت این محصول برای تولیدکننده و مصرف کننده هر دو مقرون به صرفه شود و سود حاصل از تولید به جای دلال به جیب تولیدکننده و کشاورز برنجکار استان برود. تولید برنج در سال زراعی گذشته خوب بود، تنها نگرانی در بخش موضوع قیمت بود که با توجه به نرخ های بازار بیشتر کشاورزان برنج تولیدی خود را هم اینک فروخته اند و برنجی دست کشاورزان خرد نیست اما برای آنکه سود اصلی نصیب کشاورز شود و تولید کننده هم توان خرید داشته باشد باید دلالان حذف شوند.

اسدالله عباسی با اشاره به ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان بیان کرد: تمام این اراضی کشاورزی باید در سال زراعی آینده زیرکشت برود، هیچ زمینی نباید بدون کشت باقی بماند، ضمن آنکه برای ارتقا راندمان تولید در واحد سطح باید اقدامات به زراعی را با مشاوره کارشناسان کشاورزی ارتقا داد تا بهره مطلوب از آب و زمین برده شود. عدم کشت برنج در اراضی شالیزاری مکانیزه تخلف است، این زمین ها از سوی دولت سرمایه گذاری شده ضمن اینکه در اراضی سنتی هم باید کشت برنج صورت گیرد با متخلفان در این بخش باید برخورد قانونی شود.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه زمین های مرغوب کشاورزی را باید حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: این اراضی متعلق به آیندگان است نباید تغییر کاربری شود از این‌رو شناسنامه دار کردن زمین های کشاورزی از جمله اولویت هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه سخنانش در جلسه شورای کشاورزی گیلان با مهم دانستن آبندان‌ها عنوان کرد: لایروبی این آبندان ها اهمیت بسزایی دارد ضمن اینکه فرهنگ استفاده بهینه از آب کشاورزی باید بین کشاورزان ترویج داده شود.

استاندار گیلان با تاکید بر ارائه عملکرد بخش های مختلف جهاد کشاورزی استان به مردم گفت: دست اندرکاران جهاد کشاورزی ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند بنابراین عملکردها باید به اطلاع آنان رسانده شود، خداپسندانه نیست که زحمات دولت نادیده گرفته شود.  آیت الله رئیسی شخص اول دولت برای مردمی کردن اقتصاد آبرو گذاشت ما هم در مجموعه دولت باید برای معیشت و اقتصاد مردم آبرو گذاشته و تحول ایجاد کنیم.

در این جلسه معاون هماهنگی امور اقتصادی استان نیز حضور داشت. صالح محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم با تشریح عملکرد و اقدامات انجام شده، گزارشی از فعالیت های حوزه های زراعت، باغبانی، دام و طیور، شیلات، آبزیان، گل و گیاهان زینتی و معرفی فرصت های سرمایه گزاری در بخش کشاورزی استان ارائه کرد.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.