تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
416 بازدید
کد خبر : 9560

اهمیت شخم زمستانه مزارع برنج و مزایای آن

اهمیت شخم زمستانه مزارع برنج و مزایای آن
در شخم زمستانه خاک، علاوه بر از ميان رفتن لاروهاي حشرات، بذر علف‌هاي هرز مزارع از بين مي‌رود.

به گزارش آژیم، به دلیل اهمیت شخم زمستانه در بهره وری اراضی کشاورزی و تسهیل در کشت و نیز استفاده بهینه از آبهای سطحی ای که با بارش بازان و برف طی روزهای اخیر و هفته آینده شاهد آن خواهیم بود(زمین های کشاورزی مستعد شخم اول هستند)،بر آن شدیم تا توضیحاتی پیرامون دلایل لزوم شخم زمستانه به کشاورزان محترم و زحمتکش ارائه نماییم،با ما همراه باشید:

با ورود فصل زمستان همراه با سرد شدن هوا کشاورزان هرساله برای اماده کردن شالیزار های خود اقدام به شخم زدن مزارع خود می کنند.

هدف از شخم زمستانه مزارع برنج،آماده کردن زمین برای کشت، بهره مندی از نزولات جوی و استفاده بهینه از آبهای سطحی است. بیشتر کشاورزان قبل از شخم زدن مزرعه مقداری کود حیوانی به زمین اضافه می کنند سپس زمین را با دستگاه های مخصوص شخم زنی شخم میزنند.

شخم زدن درست و اصولی باعث زیر و رو شدن خاک میشود. از مزایای شخم زمستانه شالیزار ها می توان به افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه جویی در میزان مصرف آب، کاهش جمعیت برخی از آفات برنج و غنی سازی خاک اشاره کرد. شخم زمستانه مصرف سم های افت کش را در مزرعه برنج بسیار کم می کند. همچنین باعث پر بار شدن محصولات کشاورزی نیز می شود.

شخم زمستانه سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به خصوص کرم ساقه‌خوار برنج است،این کار سبب ذخیره رطوبت، افزایش محصول، استفاده بهینه از نزولات جوی و سلامت محصول می‌شود.

شخم‌زنی در این فصل سبب آمادگی خاک برای کشت می‌شود و کشاورزان برای بهره‌مندی از نزولات جوی و استفاده بهینه از آب‌های سطحی به شخم زدن زمین های شالیزاری خود اقدام کنند.

در شخم زمستانه خاک، علاوه بر از میان رفتن لاروهای حشرات، بذر علف‌های هرز مزارع از بین می‌رود.

لذا بهتر است کشاورزان محترم از هم اکنون جهت انجام شخم زمستانه اقدام نمایند./ماسال نیوز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.