تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۳
25 بازدید
کد خبر : 20836

ورزش روی سلامت روده تاثیر دارد

ورزش روی سلامت روده تاثیر دارد
نتایج تحقیقات نشان می دهد ورزش بر سلامت کلی روده تأثیر می گذارد که مکانسیم اثر آن در این مطلب ذکر شده است.

به گزارش آژیم،مطمئناً ورزش برای قلب، عضلات و سلامت روان شما مفید است. اما همچنین برای روده شما نیز مفید است. ورزش بر سلامت کلی روده شما تأثیر می گذارد، که چیزی بیش از هضم روزانه را شامل می شود. در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که چرا ورزش برای روده شما عالی است:

میکروبیوم شما را بهبود می بخشد

میکروبیوم روده نام انواع میکروارگانیسم هایی است که در دستگاه گوارش شما، عمدتاً در روده ها زندگی می کنند. این میکروب‌ها، از جمله باکتری‌های مفید و مضر، بر همه چیز، از هضم غذا گرفته تا خطر طولانی‌مدت بیماری و روند بهبودی یا بدتر شدن بیماری تأثیر می‌گذارند.

بدیهی است که آنچه می خورید و می نوشید بر میکروبیوم تأثیر می گذارد، اما ورزش نیز همین طور. مطالعات نشان داده اند که ورزشکاران و همچنین افرادی که به طور منظم فعال هستند، میکروبیوم های روده سالم تری نسبت به افرادی که کم تحرک هستند، دارند.

اگرچه آنها هنوز دلیل این امر را درک نکرده اند، اما محققان معتقدند ورزش نه تنها تعداد میکروب های مفید را در میکروبیوم شما افزایش می دهد، بلکه تنوع میکروبیوم را نیز افزایش می دهد، که تعداد انواع مختلف میکروب هایی است که در آنجا زندگی می کنند. نشان داده شده است که افراد با میکروبیوم‌های متنوع‌تر ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده و حتی دیابت را کاهش دهند.

 

به پیشگیری از یبوست کمک می کند

اگر تا به حال ناراحتی ناشی از یبوست را احساس کرده اید (و اکثر ما احساس می کنیم)، ممکن است متوجه شده باشید که حرکت – حتی فقط یک پیاده روی ساده – می تواند به عملکرد سیستم شما کمک کند.

این به این دلیل است که ورزش ماهیچه های روده را تحریک می کند و «زمان انتقال» مدفوع را کاهش می دهد. این مدت زمانی است که مدفوع از بدن عبور می کند. مدفوع هایی که سریعتر از طریق روده شما حرکت می کنند، نرم تر و راحت تر دفع می شوند.

اگرچه تمرینات قدرتی نیز مهم است، به خصوص با افزایش سن، بهترین نوع ورزشی که می توانید برای کاهش یا پیشگیری از یبوست انجام دهید، فعالیت های هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری، رقصیدن، دویدن و شنا است. برخی از حرکات یوگا نیز باعث تحریک هضم می شوند.

خطر ابتلا به بیماری های گوارشی را کاهش می دهد

طبق تحقیقات، ورزش می تواند بر خطر ابتلا به سرطان معده، روده بزرگ و مری تأثیر بگذارد. این ممکن است به این دلیل باشد که ورزش هضم را سرعت می‌بخشد و دستگاه گوارش شما را کمتر در معرض مواد سرطان‌زا (مواد سرطان‌زا) موجود در غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید قرار می‌دهد.

ورزشکاران که به صورت منظم فعالیت دارند همچنین ممکن است در معرض خطر کمتری برای بیماری التهابی روده و دیورتیکولوز باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بدیهی است که یک تمرین نمی تواند میکروبیوم روده شما را بهبود بخشد، از یبوست جلوگیری کند یا بیماری را رفع کند. در یک مطالعه، افرادی که شروع به ورزش کردند، تغییرات مثبتی در میکروبیوم‌های خود داشتند. اما این تغییرات تا حد زیادی زمانی که افراد از ورزش کردن دست کشیدند ناپدید شدند. بنابراین سعی کنید ورزش را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

و حتی راه‌های بیشتری برای تقویت سلامت روده‌تان وجود دارد: غذاهای گیاهی فراوان (مانند میوه‌ها و سبزیجات) بخورید، غذاهای فرافرآوری شده را محدود کنید، پروبیوتیک مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک خودداری کنید.

منبع این مطلب را در اینجا بخوانید

تهیه و تنظیم: معصومه فیضیان

سمت: کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی اسدآباد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سال1402؛ مهار تورم و رشد تولید تیپاکس رشت پیشخوان مطبوعات

وزرشی