تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
194 بازدید
کد خبر : 9639

پیشگیری و تشخیص زودهنگام مؤثرترین راه برای مبارزه با سرطان است

پیشگیری و تشخیص زودهنگام مؤثرترین راه برای مبارزه با سرطان است
معاون بهداشتی دانشگاه سرطان های پستان، پروستات، کولورکتال را از شایع ترین سرطان های جمعیت استان گیلان عنوان و تاکید کرد: پیشگیری و تشخیص زودهنگام از مؤثرترین راه ها برای مبارزه با سرطان و بهبود زندگی افراد مبتلا به این بیماری است.

به گزارش آژیم،دکتر سید محمود رضوانی- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در آستانه ی هفته ی ملی مبارزه با سرطان، با بیان اینکه تشخیص زودهنگام سرطان می تواند میزان موفقیت در درمان آن را بالا ببرد ، گفت ؛ پیشگیری و تشخیص زودهنگام یکی از مهمترین و مؤثرترین راه ها‌ برای بهبود کمیت و کیفیت زندگی ‎افراد مبتلا به سرطان و کاهش هزینه های مستقیم و غیر مستقیم این بیماری است.

وی ادامه داد ؛ به همین منظور و با هدف بهبود برنامه های مدیریت سرطان، تلاش قابل ملاحظه ای در طی چهار سال گذشته ‌صورت گرفته و اکنون «برنامه پیشگیری، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان» پس از طی مراحل مختلف تدوین، اجرای آزمایشی و بازنگری، به ‌تدریج در نظام شبکه بهداشتی کشور اجرایی شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه هدف از اجرای برنامه ی پیشگیری، تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان در نظام شبکه ی بهداشتی کشور را شناسایی و ثبت بیماران با علائم مشکوک به سرطان یا افراد با ریسک بالای ابتلا به سرطان عنوان کرد و گفت ؛ پس از شناسایی بیمار، خدمات مورد نیاز این افراد در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی کشور براساس نتیجه ی بررسی های صورت گرفته ،ارائه می شود.
دکتر رضوانی  با اشاره به وضعیت بروز سرطان در استان گیلان ، تصریح کرد ؛ طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، تعداد مـوارد جدیـد سـرطان ها در اسـتان گیلان، پنج هزار و 772 مورد بوده و 48 درصد از سرطان ها در زنان و 52 درصد از سرطان ها در مردان رخ داده اســـت.
معاون بهداشتی دانشگاه،با بیان اینکه  شایع ترین سرطان ها در کل جمعیت استان پستان، پروستات، کولورکتال، معـــده و پوست (غیرملانوما) می باشد ، اظهار داشت ؛  شایعترین سرطان ها در جمعیت مردان استان گیلان شامل  سرطان معده، پروستات، کولورکتال، مثانه ، ریه و شایعترین سرطان ها در جمعیت زنان استان شامل پستان، کولورکتال، تیروئید، معده و پوست (غیرملانوما) است.
دکتر رضوانی ضمن تشریح  عوامل خطر مرتبط با بیماری سرطان ،  تاکید کرد : تغذیه ناسالم، فعالیت فیزیکی ناکافی، افزایش وزن و چاقی، مصرف مواد دخانی، مواجهه با عوامل سرطان زا، آلودگی با عوامل ویروسی، مصرف مواد مخدر و الکل، استرس و اضطراب مدیریت نشده از مهمترین عوامل بروز سرطان است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خاتمه ، یادآور شد ؛ توجه به تغذیه ی سالم، تحرک و فعالیت بدنی کافی و دوری از استرس می تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان ها داشته باشد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.