تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
220 بازدید
کد خبر : 16878

چند دیدگاه برای بهبود وضعیت روابط عمومی استانداری و ادارات گیلان

چند دیدگاه برای بهبود وضعیت روابط عمومی استانداری و ادارات گیلان
حال حاضر حسینی سکان هدایت روابط عمومی استانداری گیلان را در دست خود دارد و نیاز است تا علاوه بر بروزرسانی اطلاعات رسانه‌ای خود از وضعیت گیلان، نسبت به بروزرسانی روابط عمومی فرمانداری‌ها و دیگر سازمان‌ها و ادارات نظارت داشته باشد. 

به گزارش آژیم، حسن غلام‌پور فعال رسانه‌ای طی یادداشتی نوشت: گرچه در عصر حاضر همه متخصصان و مسؤولین از لزوم مدیریت در امور رسانه و کارکرد مستقیم آن بر روی افکار عمومی صحبت می‌کنند ولی عملا در کار بخصوص از مسؤولین اقدامی درست در این راستا دیده نمی‌شود و کارها صرفا در حد همان شعارها باقی می‌ماند.

مثلا گفته می‌شود که کارهای دولت باید به مردم اطلاع‌رسانی شود که این بسیار درست است ولی همین موضوع ساده یعنی انجام یک پروژه عام المنفعه از آغاز تا پایان در سکوت معناداری صورت می‌گیرد و از طرفی دیگر نیز تاکید دارند که اصحاب رسانه و خبرنگاران کارکردهای دولت و نظام را اطلاع‌رسانی کنند تا علاوه بر اینکه مردم متوجه خدمات باشند از سوی دیگر جلوی توطئه‌های دشمن نیز گرفته شود که این تناقض در گفتار و رفتار مسوولین است.

روابط عمومی دستگاه‌ها حلقه و مسیری برای ارتباط بین اصحاب رسانه، مردم و حاکمیت برای اطلاع‌رسانی از عملکردها و حتی دریافت گزارشات و پیشنهادات و انتقادها است، حلقه‌ای که بعضا در دستگاه‌ها مفقود است و حتی علی رغم داشتن یک فرد به عنوان مسوول، باز هم وجود چنین شخصیتی محسوس نیست که این خود می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ممکن است حتی بعضا به رئیس آن سازمان یا نهاد نیز برگردد.

جدای جایگاه سازمان‌ها و نهادها و غیره، استانداری در استان خود می‌تواند هدایت‌گر جریان‌های مختلف باشد و به نوعی می‌توانیم بگوییم رئیس جمهور آن استان است، روابط عمومی استانداری‌ها نیز با توجه به سیاست‌های دولت می‌تواند و باید، دیگر سازمان‌ها و اصحاب رسانه را برای به دست گرفتن افکار عمومی البته جهت ارایه گزارش‌های عملکردی، با خود همراه کند که البته مسیر سختی را نیز ممکن است در پیش داشته باشد.

بالاتر گفته شد که ساده‌ترین کار روابط عمومی جدای ارتباط بین مردم و اصحاب رسانه و مدیر سازمان، ارایه کارهایی است که توسط آن سیستم انجام می‌شود و در کنار آن، کارها باید بین فرستند و گیرنده تشریح هم شوند، پارازیتی صورت نگیرد یا کسی نتواند پارازیت ایجاد کند، پارازیت به این معنی است که کارهای انجام شده نباید ناقص بیان شود تا کسی فرصت این را پیدا کند که در آن خصوص شبهه‌ای وارد کند و یا ایرادی بگیرد که از قضا درست هم باشد، این توجه باید از آغاز طرح و نقشه برای انجام یک کار، وجود داشته باشد تا بعد از پایان و تحویل کار به جامعه.

جدای مقدمه مطرح شده، طی چند هفته گذشته استاندار گیلان، سیدهاشم حسینی را که سابقه مسؤولیت دفتر تعدادی از نمایندگان مجلس و پیگیری ارتباطات مردمی قوه مقننه با وزارتخانه ها، سازمان‌ها و نهادها دارد را به عنوان سرپرست اداره کل دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری منصوب کرد که وی چندمین فردی است که طی حدود ۲ سال از فعالیت اسدالله عباسی در کسوت استاندار گیلان در روابط عمومی استانداری معرفی و منصوب می‌شود. افراد دیگری که پیش از این به عنوان مدیرکل روابط عمومی استانداری فعالیت می‌کردند هر یک به دلیلی جای خود را به دیگری داد تا اینکه نوبت این بار به سیدهاشم حسینی رسید.

استاندار گیلان در برخی جلسات خود مواضع محکمی درباره کارکرد و اثرگذاری رسانه‌ها و پویایی روابط عمومی ادارات داشته است و بعضا نیز دستوراتی در خصوص روابط عمومی ادارات گیلان بخصوص فرمانداری‌ها صادر کرده ولی عملا نتیجه‌ای که باید، حاصل نشد که این نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

با همه تفاسیر در حال حاضر حسینی سکان هدایت روابط عمومی استانداری گیلان را در دست خود دارد و نیاز است تا علاوه بر بروزرسانی اطلاعات رسانه‌ای خود از وضعیت گیلان، نسبت به بروزرسانی روابط عمومی فرمانداری‌ها و دیگر سازمان‌ها و ادارات نظارت داشته باشد.

یکی از کارهایی که باید انجام دهد استفاده از ظرفیت رسانه‌هایی است که دارای اثرگذاری و جامعه مخاطب در بُعد استانی و شهرستانی هستند این در حالی است که بر اساس یک سنت یا قانون نوشته نشده روابط عمومی صرفا به رسانه‌های قدیمی مکتوب و مجازی توجه ویژه داشت، در شهرستان‌های گیلان و حتی مرکز استان رسانه‌هایی فعالیت می‌کنند که از نظر وزارت ارشاد نیز دارای اثرگذاری است و مختصات و ظرفیت آن‌ها نیز از بررسی کوتاه رسانه‌ها قابل تشخیص و استفاده است، بارها دیده شده که یک خبر نقد و سازنده از سوی برخی از رسانه‌های فعال در مرکز استان و شهرستان‌ها توانسته کارکرد مستقیمی بر عملکرد مسؤولین بگذارد که با برطرف شدن موضوع، رضایت عمومی را نیز در بر داشته و یا حتی درخصوص اطلاع‌رسانی در عرصه‌های مختلف نیز این امر مشهود است.

مثلا در زمان کرونا که دستور تعطیلی رسانه‌های مکتوب صادر شده بود این رسانه‌های مجازی در مرکز استان و شهرستان‌ها بودند که با تلاش مجدانه در خصوص ویروس کرونا اطلاع‌رسانی کردند و عملکرد دستگاه‌ها را به اطلاع شهروندان می‌رساندند و یا حتی در خصوص صرفه جویی در مصرف انرژی و دیگر موارد که باید به اطلاع عمومی شهروندان می‌رسید رسانه‌های مجازی بودند که شبانه روز پای کار ایستادند.

پیگیری وضعیت روابط عمومی‌های فرمانداری‌ها و ادارات کل، یکی دیگر از کارهایی است که حسینی باید و می‌تواند انجام دهد، بعضا مشاهده شده که برخی فرمانداری‌ها و سازمان‌ها حدود یک سال فاقد مسوول روابط عمومی است که این خود ضعف بزرگی است که تلاشی هم برای رفع آن نمی‌شود، از روی دیگر وقتی یک سازمان فاقد مسوول روابط عمومی باشد عملا می‌توان گفت دست سازمان برای یاری گرفتن از مردم و رسانه‌ها قطع شده و مسوولین مربوطه آن سازمان‌ها هم تلاشی برای پیوند دست قطع شده نمی‌کنند!

یکی دیگر از کارهایی که می‌توان انجام داد انتخاب مسوول متخصص برای روابط عمومی سازمان‌ها است که البته این مورد بعد از مشخص شدن وضعیت روابط عمومی سازمان‌ها قابل انجام است، ممکن است در همین سازمان‌های استان گیلان کارمندانی حضور داشته باشند که تخصص و یا تجربه کار با رسانه‌ها و روابط عمومی‌ها را داشته باشند ولی به دلایل مختلف در سمت دیگری مشغول به کار هستند که این روند می‌تواند با شایسته گزینی اصلاح شود و افراد متخصص در امور رسانه و روابط عمومی در سر جای خود خدمت کنند.

یکی از مواردی که باید در نظر گرفته شود نقش رسانه‌های بیگانه برای به دست گرفتن افکار عمومی در جامعه جهت اجرای پروژه خود است، عدم پوشش و بیان درست کارکردهای مختلف در حاکمیت وعدم توضیح به موقع به مخاطبان این فرصت را به رسانه‌های بیگانه می‌دهد که هر آنچه که می‌خواهد را به عنوان روایت اول برای مخاطبان بیان کند که اشتراک‌گذاری مطالب زرد آن رسانه‌ها توسط مخاطبان موجب ایجاد تشویش در جامعه نیز می‌شود و زمان و هزینه زیادی لازم است تا به همگان توضیح داده شود که اصل ماجرا چیست و روایت اولی که توسط رسانه بیگانه مطرح شده از اساس غلط است که البته این کاری بس وقت گیر و دشوار است، این ماجرا صرفا درخصوص رسانه‌های بیگانه صدق نمی‌کند، باید صادق باشیم که در داخل نیز رسانه‌های انگشت شماری هستند که با اهداف خاص درصدد به نمایش گذاشتن برعکس کارکردها هستند که این از روی ناآگاهی آنان نسبت به رسانه و وضعیت جامعه است.

در این خصوص روابط عمومی استانداری گیلان، علاوه بر تولید محتوا توسط خودشان و زیرمجموعه‌های اداری در کل استان باید بستری را برای تولید محتوا توسط اصحاب رسانه و خبرنگاران فراهم آورند که البته این چیز عجیبی هم نیست و نیاز به قانون‌گذاری یا منتظر ماندن برای دستور هم ندارد، تولید محتوا از جمله وظایف رسانه‌ها است که البته برای انجام آن باید معبرها مشخص شده باشد به این معنی که اصحاب رسانه برای دسترسی به داده‌هایی که نیاز به درج آن در گزارش‌ها باشند مشکلی نداشته باشند و مسوولین استانی و شهرستانی در این خصوص آگاه به کار و همراه باشند، البته این کار باید طبق ساماندهی از سوی روابط عمومی استانداری و هماهنگی با اصحاب رسانه و مدیران مسوول صورت گیرد.

پیگیری برای برگزاری نشست‌های مستمر به صورت فصلی و بنا بر ضرورت در بازه زمانی کمتر توسط مدیران دستگاه‌ها با اصحاب رسانه می‌تواند یکی دیگر از کارکردهای روابط عمومی استانداری گیلان باشد، مدیران دستگاه‌ها در بازه زمانی مشخص در نشست‌های خبری با اصحاب رسانه، علاوه بر بیان اقدامات انجام شده، برنامه ریزی برای کارهای بعدی را می‌توانند نوید دهند و از طرفی مشکلات احصا شده از سوی رسانه‌ها که از مخاطبان دریافت می‌کنند به مدیران منتقل می‌شود تا مشکلات سد راه برطرف شود.

اهمیت استمرار نشست‌های خبری و گزارش به مردم از طریق رسانه‌ها از آنجا مشخص می‌شود که علی رغم انجام کار در زمینه‌های مختلف توسط دولت‌هایی که بر سرکار می‌آیند باز هم بخش قابل توجهی از مخاطبان اظهار بی‌اطلاعی از کارهای انجام شده دارند که البته نباید از کم کاری روابط عمومی‌ها و مدیران در گزارش به مردم طی سال‌های گذشته در کنار سیاه نمایی‌های رسانه‌های زرد و بیگانه گذشت.

یکی از اقداماتی که طی چند سال گذشته انجام و مدیریت نشده درخصوص افکار عمومی است به این معنی که علی رغم کارهای بزرگی که توسط دولت‌ها در کشور انجام شد ولی سازمان‌ها نتوانست افکار عمومی را با خود همراه کند، افکار عمومی هم موضوعی پیچیده‌ای نیست یک رخداد یا چند رویداد وابسته به هم می‌تواند مرکز توجهات جامعه باشد که از این طریق افکار عمومی شکل می‌گیرد، دولت با انجام پروژه‌های عامل المنفعه در سطح کشور و شناسایی نوع کارکرد آن بر اقشار مختلف می‌تواند در شکل گیری افکارعمومی سهیم باشد و اجازه ندهد تا رسانه‌های زر و بیگانه یا حتی برخی به عنوان سلبریتی و غیره در خصوص یک ماجرای ساده افکارعمومی را به سمت خودشان معطوف کنند که شناسایی سوژه و زمان و وسعت دربرگیرندگی برای ایجاد افکارعمومی اصلی است که باید توسط متخصصان صورت پذیرد.

وقتی سازمان‌ها و در کل دولت درخصوص اقدامات و کارهایی که انجام می‌دهد بتواند افکار عمومی را به سمت خود سوق دهد در اینجا نه تنها جلوی ورود سم گونه رسانه‌های بیگانه خنثی می‌شود بلکه جلوی دروغ‌ها و هیجانات که توسط برخی برای جلب توجه منتشر می‌شود نیز گرفته می‌شود.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.