تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
145 بازدید
کد خبر : 18756

به بهانه اعلام جرم دادستان رضوانشهر برعلیه یکی از مدیران این شهرستان؛

قانون یا عرف، مسئله این است!

قانون یا عرف، مسئله این است!
آیا با وجود شفافیت قانونی در زمینه جلسات نمایندگان فعلی که از شمول تخلفات انتخاباتی مستثنی شده است ،می توان به قاعده عرف استناد کرد؟

به گزارش آژیم، اعلام جرم دادستان رضوانشهر بر علیه مدیر آموزش وپرورش این شهرستان موافقان و مخالفان مختلفی پیدا کرده و بازتاب گسترده ای در سطح رسانه های منطقه داشته است.

عده ای جلسات نماینده فعلی تالش را طبق اصلاحیه بند ۱ ماده ۸۳ انتخاباتی نمی دانند و اما برخی دیگر با استناد به《قاعده عرف》این جلسات را انتخاباتی و حضور مدیران را تخلف عنوان کرده اند.

موافقان نامه دادستان معتقدند که با استناد به 《قاعده عرف 》برگزاری چنین جلساتی در عرف منطقه جنبه تبلیغات انتخاباتی داشته و حضور مدیران و کارکنان دولتی در چنین جلساتی تخلف محسوب می شود.

برخی می گویند که اصلاحیه قانون انتخابات اساسا ربطی به موضوع ندارد و آنچه اصلاح شده است مربوط به بند ۱ ماده ۸۳ می‌باشد که در خصوص اعطای وام و پول و پخش پول است که در صرفا در خصوص رفتار نماینده می‌باشد و ربطی به کارکنان و مدیران ندارد .

این در حالی است که هر بندی در هر قانونی بصورت مستقل دارای بار می باشد و ممکن است ابعاد دیگر یک موضوع در بندهای بعدی مورد اشاره قرار گرفته باشد ،همانطور که در بند ۱ ماده ۸۳ بصورت عام بررسی مسائل حوزه انتخابیه توسط نمایندگان مستثنی شده است.

اما مخالفان نظر هادی نیرومند با استناد به اصلاحیه بند ۱ ماده ۸۳ قانون انتخابات، برگزاری جلسات خانگی نماینده تالش را در راستای وظایف نمایندگی ،گزارش عملکرد و پیگیری مطالبات مردمی می دانند که در طول دوران نمایندگی وی نیز معمول بوده است.

حال سوال اینجاست که با وجود شفافیت قانونی در زمینه جلسات نمایندگان فعلی که از شمول تخلفات انتخاباتی مستثنی شده است ،می توان به قاعده عرف استناد کرد؟

بدیهی است که قانون بر عرف غلبه دارد و در جایی که قانون تکلیف را مشخص کرده است و هیچ ابهامی وجود ندارد،نمی شود عرف را ملاک تصمیمات قرار داد و فردی را به دلیل حضور در یک جلسه خانگی ،آن هم به دعوت مردم جهت بررسی مشکلات حوزه مدیریتی اش مورد پیگرد قرار داد.

قانون گذار آغار فرایند تبلیغات دوطلبان را ۸ روز مانده به برگزاری انتخابات پیش بینی کرده است،اما بر اساس عرف منطقه همواره شاهد برگزاری چنین جلساتی در نقاط مختلف کشور و منطقه هستیم،آیا می شود از برگزاری چنین جلساتی ممانعت کرد؟

پاسخ منفی است ،زیرا بر اساس همین عرف هرگز برخورد خاصی با اینگونه جلسات و مراسمات نمی شود و اتفاقا باید قدردان کسانی باشیم که در این شرایط حساس کشور با برگزاری چنین جلساتی برای داوطلبان ضمن ایجاد شور انتخاباتی به معرفی آنان به مردم نیز کمک شایانی می کنند.

عزیز عاقبتی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.