تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۹
218 بازدید
کد خبر : 6612

استان گیلان رتبه ی سوم شیوع دیابت در کشور را دارد

استان گیلان رتبه ی سوم شیوع دیابت در کشور را دارد
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه همزمان با فرارسیدن روز جهانی و هفته ی ملی دیابت ، بر آگاهی بخشی مردم درخصوص این بیماری تاکید کرد و گفت: استان گیلان، رتبه ی سوم شیوع دیابت در کشور را دارد.

به گزارش آژیم،دکتر سید محمود رضوانی – سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه همزمان با فرارسیدن روز جهانی و هفته ی ملی دیابت ( ۲۷_۲۱ آبان) اظهارداشت ؛ این روز بزرگترین کمپین آگاهی درخصوص دیابت در دنیا است که هر ساله در ۱۴ نوامبر برگزار می شود.
وی با اشاره به هدف از برگزاری روز جهانی دیابت که در سال ۱۹۹۱ میلادی از سوی فدراسیون بین المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شده، اقدام هماهنگ برای مقابله با دیابت را به عنوان یک مساله مهم بهداشت جهانی عنوان کرد .

دکتر رضوانی با بیان اینکه طی سال های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در دنیا، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، گفت: بیش از ۵۳۷ میلیون بزرگسال ( ۲۰ تا ۷۹ سال ) از مردم جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران بزرگسال به ۶۴۳ میلیون نفر برسد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد؛ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند و در هر پنج ثانیه یک نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهد و این رقم در سال ۲۰۲۱ در حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است که به علت دیابت، جان خود را از دست داده اند و از سوی دیگر ۵۴۱ میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر و به موقع، اغلب آنها  به دیابت مبتلا خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بیماری دیابت در کشور ، یادآور شد؛ در ایران حداقل ۱۴/۱۵ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال از بیماری دیابت رنج می برند که تعداد آن ها بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد می شود. صرفا ۷۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه در خاتمه با بیان اینکه تعداد مبتلایان شناسایی شده بالای سی سال در گیلان 94 هزار و ۸۴۵ نفر می باشند، تاکید کرد: استان گیلان، رتبه ی سوم شیوع دیابت  و در عوامل خطری همچون؛ اختلال چربی خون و چاقی  نیز رتبه اول کشوری را دارد، در این خصوص، آگاهی بخشی به مردم در مورد بیماری دیابت و تاکید بر اصلاح شیوه زندگی بیشتر از سال های گذشته درطی  هفته مذکور، باید بیش از پیش در اولویت قرار گیرد.
لازم به  ذکر است؛ روز جهانی دیابت در سال ۱۹۹۱ میلادی از سوی  فدراسیون بین المللی دیابت و سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شد. در سال ۲۰۰۶ سازمان ملل نیز با تصویب قطعنامه منحصر به فرد با عنوان  “دیابت به عنوان یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه های هنگفت ” که خانواده ها، دولت ها و کل جهان با آن مواجه است، چهاردهم نوامبر را به عنوان روز جهانی دیابت مورد تایید قرار داد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.