تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۴۵
154 بازدید
کد خبر : 3913

دکتر قالیباف در همایش تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس طرقبه و شاندیز:

اعتراض و نقد آزادانه حق مردم است و مسئولان موظف پاسخگویی هستند

اعتراض و نقد آزادانه حق مردم است و مسئولان موظف پاسخگویی هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرونده اتفاق تلخ و ناگواری که برای خانم مهسا امینی افتاد باید با صراحت پیگیری و‌ علت حادثه به صورت دقیق روشن شده و گزارش آن به صورت رسمی اعلام شود گفت: با کسانی که امنیت مردم را بر هم می زنند باید مقتدرانه برخورد شود، البته اعتراض و نقد آزادانه حق مردم است و مسئولان موظف به پاسخگویی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف در همایش تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس طرقبه و شاندیز که عصر امروز (چهارشنبه 6 مهر) در این شهرستان برگزار شد، ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن ماه ربیع الاول گفت: این روز را به یکایک برادران و خواهران گرامی، همشهری ها و همسنگری های خود به ویژه خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان عزیز تبریک می گویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، ادامه داد: آرزوی قبولی عزاداری های شما محبین اهل بیت (ع) در ماه های محرم و صفر را دارم و خداوند بزرگ را شاکرم که این توفیق نصیب من شد که امروز در چنین روزی و در پایان محرم و صفر و آغاز ربیع، در جوار حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) در جمع رزمندگان، همشهریان و همسنگران خود، مسئولان استان، استاندار محترم، مسئولان شهرستانی و برادر عزیزم سردار کارگر رئیس مجموعه حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس و همه عزیزان توفیق حضور دارم. به این مناسب هم دیداری تازه کردیم و هم مجلسی به یاد، نام و ذکر شهدا و ارزش های دفاع مقدس برگزار شد که برای حقیر افتخار بزرگی است.

وی اضافه کرد: به شما عزیزان که نگاه می کنم، عمدتاً بچه های دوران دفاع مقدس و دوران رزم هستید. دوران دفاع مقدس یک دفاع همه جانبه بود، یک جنگ همه جانبه در ابعاد نظامی، اقتصادی، سیاسی و… بود.

دکتر قالیباف تصریح کرد: دوران دفاع مقدس در آغاز پیروزی انقلاب، زمانی که با یک مظلومیت روبرو بودیم، اتفاق افتاد. انقلابی نوپا با همه تهدیدات؛ تهدیداتی از گنبد و کردستان که در مسائل داخلی شروع شد تا مسائل گروه های مختلف که اوج آن بحث مربوط به منافقین در مباحث گفتمانی که با آنها در سطح همه محیط ها و جغرافیا در کشور روبرو بودیم و چه در آغاز جنگ مسلحانه ای که منافقین در 31 خرداد سال 1360 همزمان با آغاز جنگ و تهاجم داخلی و خارجی ایجاد کردند.

رئیس قوه مقننه کشورمان ادامه داد: واقعا شرایط، شرایط ویژه و خاصی بود، اما به فضل الهی امروز شاهدیم که دشمن نتوانست به اهدافی که پیش بینی کرده بود، دست یابد و ما به موفقیت هایی که مدنظر امام، مردم و نظام بود، رسیدیم.

وی با بیان اینکه این جنگ واقعا یک جنگ نابرابر و سخت بود، گفت: همیشه از آن به عنوان دفاع مقدس یاد می کنیم، از این جهت ما جنگ را جنگ نمی دانستیم، بلکه جنگ را یک دفاع مقدس می دانستیم، یک دانشگاه می دانستیم، یک محل تربیت می دانستیم، زیرا ما در این دفاع مقدس، از اندیشه ها و باورهایی که ریشه در مکتب قرآن و اهل بیت (ع) داشت، دفاع می کردیم.

دکتر قالیباف تصریح کرد: بی شک وقتی در دفاعی که مبانی آن قرآن مجید و مکتب اهل بیت است، ارزش ها است، نظام ارزشی است، مبتنی بر دین است، دفاع از احکام الهی است، بدون شک این دفاع یک دفاع مقدس است، دفاع از سرزمینی که همیشه در آن همیشه وحدانیت و همیشه مکتب اهل بیت است.

وی با بیان اینکه ما با دفاع مقدس از این سرزمین دفاع کردیم، ما از عزت و منزلت مسلمین دفاع کردیم، افزود: با دفاع مقدس باعث احیای مجدد اسلام شدیم و مبانی دین و سنت های الهی را در این مقطع زمان زنده کردیم، از ناموس کشور دفاع کردیم، از هویت این کشور دفاع کردیم، از خون پاک شهدای این سرزمین دفاع کردیم. بدون شک این یک جنگ برای ما نبود، یک دفاع مقدس، با این مبانی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که دفاع مقدس بر این مبانی بود، توانستیم در برابر کفر و استکبار با آن همه تجهیزات، فشار و امکانات ایستادگی کنیم و امروز همه هژمونی آنها را برهم زدیم و آنها را به شکست کشاندیم، آنها آرزویشان این بود که از همان روزهای نخست، انقلاب پا نگیرد و نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل نگیرد. همه فکر می کردند با حرکت منافقان و با حمله نظامی نابرابری که شرق و غرب توأمان انجام دادند، هفته بعد یا ماه بعد این نظام فرو خواهد پاشید، اما این نظام روز به روز مستحکمتر شد، بنابراین این دفاع، دفاع مقدسی است.

دکتر قالیباف تصریح کرد: اگر امروز در سالگرد چنین دفاعی کنار هم جمع شدیم و از دفاع مقدس یاد می کنیم، باید به این موضوع توجه کنیم که دفاع مقدس تنها یک پدیده تاریخی نیست که اول مهر یا پایان شهریور آن را یادآوری کنیم. این بی انصافی است که فقط آن را یک تجربه تاریخی و یک پدیده تاریخی بدانیم. ما باید باور کنیم که دفاع مقدس یک فرهنگ است.

وی با بیان اینکه می خواهم با صراحت بگویم که دفاع مقدس و فرهنگ دفاع مقدس در انقلاب اسلامی را عمق بخشید و تداوم داد، ادامه داد: سرمایه های اجتماعی امروز ما و همبستگی اجتماعی ما، ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد. اگر ما دفاع مقدس را یک حرکت فرهنگی بدانیم که می دانیم، این به معنی پایداری و ماندگاری است.

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار کرد: ارزش ها و فرهنگ ها هستند که دفاع مقدس را پایدار می کنند. فرهنگ است که قابل اشاعه و پایدار است و می تواند از نسلی به نسلی و از سرزمینی به سرزمینی دیگر منتقل شود.

دکتر قالیباف با بیان اینکه اگر امروز جبهه مقاومت را می بینیم و اگر هژمونی نظام استکباری و بقای رژیم نامشروع صهیونیستی را به خطر انداخته ایم و مشروعیت رژیم کودک کش را به رسمیت نشناخته و نخواهیم شناخت، درحقیقت همان انتقال فرهنگ دفاع مقدس است که قابل رشد و تدبر است، تصریح کرد: فرهنگ یک جامعه است که نیازهای آن جامعه را در سطوح مختلف تامین می کند؛ چه نیازهای اولیه و مادی، چه نیازهای ثانویه، چه نهادسازی هایی که انجام می دهد و چه سازماندهی هایی که انجام می گیرد؛ چه نیازهای معنوی و روحانی و نیازهای ابدی ما را که فلسفه زندگی دنیا و آخرت ما است و هم سعادت دنیوی و اجر اخروی ما را تعیین می کند.

وی ادامه داد: دفاع مقدس که همبستگی های اجتماعی را ایجاد می کند، نهادسازی که انجام می شود، اگر دفاع مقدس نبود امروز ما چنین ارتش آزموده ای داشتیم؟ اگر دفاع مقدس نبود امروز ما چنین بسیج و فرهنگ بسیجی و چنین سازمان و نهادی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشتیم؟ اگر دفاع مقدس نبود چنین همبستگی اجتماعی وجود داشت؟

دکتر قالیباف تصریح کرد: مگر چند میلیون نفر در جنگ حضور داشتند؟ ما در آغاز جنگ و ابتدای انقلاب 36 میلیون جمعیت در کشور داشتیم که شاید حدود 2 میلیون نفر در جبهه حضور داشتند و آمدند و رفتند و شاید بسیجی های ما در حدود 200 تا 250 هزار نفر بود که چندین بار آمدند و رفتند، ولی همبستگی اجتماعی این بود که از آن رزمنده در خط مقدم گرفته تا سایر مردم با هر سلیقه ای در اقصی نقاط دوردست کشور برای رزمندگان شیشه مربا و کمپوت و تخم مرغ تهیه کرده و به جبهه می فرستادند، این یعنی انسجام اجتماعی و دفاع مقدس.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح مطلب فوق با بیان مثالی گفت: در دوران دفاع مقدس، هر زن روستایی که خود نان تولید می کرد؛ اگر برای خانواده اش خمیر تهیه کرده و نان می پخت، به همان میزان برای رزمندگان هم کنار می گذاشت و ارسال می کرد. یک بسته نان برای خانواده خود می گذاشت و یک بسته برای رزمندگان به پایگاه بسیج می داد. شما از کجا می خواهید چنین سرمایه اجتماعی پیدا کنید که فرد فرزند و شوهر خود را به جبهه بفرستد  و خود نیز پای کار باشد و در بیمارستان به درمان مجروحان بپردازد یا به امور رزمندگان جبهه رسیدگی کند، اینها سرمایه های ما هستند.

دکتر قالیباف با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس بهترین بهره وری را داشتیم، افزود: ما حداکثر استفاده را از منابع انجام می دادیم و با قناعت زندگی می کردیم، در جبهه نیز قناعت می کردیم، به طور مثال زیر شدیدترین آتش ادوات و توپخانه دشمن بودیم، اما تعداد قبضه های توپ و گلوله هایی که در اختیار داشتیم، محدود بود. در اولین شبی که حمله می کردیم، هر قبضه 150 توپ داشت و از فردا هر اتفاقی که می افتاد هر قبضه خمپاره حداکثر 15 گلوله داشت، ما اینگونه می جنگیدیم، بنابراین فرهنگ قناعت در جامعه ما شکل گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در اوج سختی ها، همه خوشبین و به آینده امیدوار بودیم، اضافه کرد: همه  مطمئن بودیم پیروزی در یک قدمی ما است وهیچ زمانی ناامید نشدیم، ناامیدی را فرهنگ شیطانی و امید را فرهنگ الهی و فرهنگ برخاسته از قرآن می دانستیم. از هر ابزاری که داشتیم استفاده می کردیم، هر ابزاری که نداشتیم از دشمن به غنیمت می گرفتیم و هر ابزاری که نمی توانستیم به غنیمت بگیریم، ایستادگی کرده و طراحی و تولید می کردیم. به همین دلیل است که می گویم این فرهنگ و این عناصر نقش مهمی در شکل گیری یک جامعه، عمق بخشی به انقلاب اسلامی و انسجام جامعه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این فرهنگ موجب شده که کشور ما امروز در میان 10 کشور اول دنیا در حوزه قدرت نظامی، قدرت فرماندهی، قدرت تکنیک و تاکتیک و در نقش بازدارندگی در مقابل دشمن های بزرگ داشته باشد. اینها سرمایه های اجتماعی هستند که ما را به موفقیت می رسانند.

وی با اشاره به اینکه تمام منطقه آسیای غربی و حوزه اورآسیا، درگیر جنگ سخت بوده و همه جا ناامنی است، افزود: امروز ایران اسلامی، جزیره ثبات، آرامش و صلح است که صلح فقط در سایه قدرت امکانپذیر است، آنهم که دنیایی که چنین گرگ های درنده و ظالمی در اداره آن نقش دارند.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: اگر قدرت نباشد، صلحی نیست، آرامشی نیست. قدرت است که صلح را امروز برای کشور به ارمغان آورده، قدرتی که نتیجه خون فرزندان، رزمندگان، ایثارگران شما و فرهنگ جهاد و شهادت و رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری فرمانده معظم کل و رهبری های حضرت امام (ره) است؛ این مرد الهی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت.

دکتر قالیباف اظهار کرد: این ملت و مردم، با هر گرایش و سلیقه ای در روزهای سخت پای کار بودند و همراهی کردند و پیوند مستحکم بین امام و امت این قدرت را ایجاد کرد که امروز در سایه آن در کشور ما آرامش و صلح وجود داشته باشد، البته من هیچ وقت منکر مشکلات و معضلات سخت اقتصادی که داریم، نیستم، اما اگر ما با همان فرهنگ دفاع مقدس در ابعاد اقتصادی و فرهنگی به میدان آمده بودیم، امروز دچار چنین مشکلاتی نبودیم.

وی افزود: اگر در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که امروز دچار چالش هستیم دلیلش این است که ما از فرهنگ دفاع مقدس، انقلاب، سنت الهی و فرهنگ اعتماد به مردم فاصله گرفته ایم، بنابراین دچار این چالش ها شده ایم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان آیه شریفه “کَم مِّن فِئَهٍ قَلِیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثِیرَهً بِإِذْنِ اللّهِ”، بیان کرد: براساس این آیه اگر برای خدا خالصانه بجنگیم، خداوند پیروزی ما را قطعی کرده، این فهم به ما قدرت و ابزار داد که امروز قدرت داشته باشیم که موشک هایی بسازیم که بیش از 5 ماخ سرعت داشته باشد.

دکتر قالیباف با تاکید بر اینکه این فرهنگ بود که قدرت تصمیم گیری، عزم و اراده و همت، تصمیم گیری های همه جانبه را ایجاد کرد، ادامه داد: در اخذ تصمیمات، به همه جوانب و پیامدهای جانبی آن توجه داشتیم. هر چند رزمنده بودیم و به میدان مین می زدیم، اما برخی می اندیشند که بدون هیچ سازوکار و نقشه ای به میدان می زدیم، اما باید به این نکته توجه کرد که در همه امور عقلانیت بود، درایت بود، پختگی بود؛ تمامی تصمیمات دقیق و آگاهانه بود و همه جوانب آن سنجیده می شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما کنش گری خلاقانه ای داشتیم که این قدرت تولید شد، تصریح کرد: ما به دنبال کسب قدرت نبودیم، به دنبال تولید قدرت بودیم. تولید قدرت است که امروز صلح و امنیت را به ارمغان آورده است.

وی با بیان اینکه مهمترین و اساسی ترین عنصر و عامل بعد از سنت های الهی، مردم بودند که این قدرت را تولید و باور کردند، ادامه داد: مردم بودند که امروز این جزیره امن را و این صلح و آرامش را در کشور ما برقرار کردند. ما مسئولان باید بدانیم که هیچ حکمرانی ای جز رو حکمرانی که برای مردم باشد امکانپذیر نیست. ما به هر قدرت موشکی و نظامی که برسیم، قدرت ما و قدرت انقلاب اسلامی و نظام اسلامی به مردم است.

دکتر قالیباف با تاکید بر اینکه قلب مردم و باور مردم، برای جمهوری اسلامی تولید قدرت می کند، افزود: اگر ما همه چیز داشته باشیم و مردم را نداشته باشیم، هیچ چیز نداریم. رضایت مردم تبلور عینی رضایت خداوند تبارک و تعالی است، از این نباید غلفت کنیم، هیچ چیز نمی تواند جایگزین مردم در تولید قدرت بشود.

وی اظهار کرد: حکمرانی مردمی و توجه به مردم یعنی اینکه هم سازوکارهایی که به کار می گیریم مردمی باشد و هم خروجی های آن سازوکارها به نفع مردم باشد. اگر سازوکاری ایجاد کنیم که مردمی نباشد، این سازوکار هر خروجی بدهد که به نفع مردم نباشد، هرگز قدرت، امنیت و آسایش و آرامش برای کشور برقرار نخواهد کرد. این فرهنگ دفاع مقدس است، این آرمان های شهداست، این خواست مردم است، این خواست رهبری است، این رابطه بین امام و امت است.

رئیس قوه مقننه کشور تصریح کرد: هر تعبیر دیگری مبنی بر انقلاب اسلامی، افکار امام، خواسته رهبری و خواسته مردم نیست. لذا حواسمان باشد که ما تکیه بر ابزار می دهیم، به سمت ابزار می رویم که عقل حکم می کند که این کار را کنیم، اما آنها تکیه گاه اصلی ما نیستند. بلکه تکیه گاه اصلی خداوند، سنت های الهی و مردم هستند و بقیه فرع بر این موضوعات هستند.

علت اتفاقی که برای خانم مهسا امینی افتاد باید روشن شده و به صورت رسمی اعلام شود

دکتر قالیباف با بیان اینکه اتفاق تلخ و ناگواری که برای خانم مهسا امینی افتاد و ایشان به رحمت خداوند رفت، حادثه تلخی بود و همه ما از آن ناراحت و غصه دار شدیم، چرا که این اتفاق برای فرزندی از فرزندان این سرزمین پیش آمد، ادامه داد: همه مسئولان از جمله بنده با صراحت عرض کردیم که ما حتما به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد تا علت حادثه روشن و شفاف شود و آن نیز به صورت رسمی اعلام شود، هیچ شکی در این نیست.

وی با اشاره به تاکید مسئولان بر موضوع فوق، به ویژه سران سه قوه کشور گفت: این وظیفه ما است و وظیفه خود را انجام می دهیم و به آن رسیدگی می کنیم، اما از یک واقعیت دیگر نباید غفلت کرد. همه قرائن و شواهد نشان می دهد این حادثه که اتفاق افتاد، دشمن با آمادگی بر بستر این موضوع سوار شد و به میدان آمد و هم علیه کلیت نظام و هم علیه امنیت مردم اقدام کرد.

دکتر قالیباف ادامه داد: کسانی که به قصد براندازی به میدان آمدند نه غصه آن فرزند و دختر عزیز مهسا امینی را می خورند، و نه غصه آن عزیزانی که جانشان را ازدست دادند، آنها به دنبال اهداف دشمن هستند. طبیعی است که باید با چنین رفتارهایی مقتدرانه برخورد شود، هیچ چیز نباید امنیت مردم و موجودیت نظام مقدس جمهوری اسلامی را به خطر بیاندازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرفی معتقدیم و باور ما این است که مردم حتما باید بتوانند نقد آزادانه داشته باشند، مردم حق دارند که اعتراض کنند، این حق مردم است.

وی با بیان اینکه مردم اساس اساس نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند، بیان کرد: دشمن دقیقا آمده است همان انسجام اجتماعی و یکپارچگی را برهم زند و هر کسی که به هر دلیلی با حرف یا قلم خود به این موضوع کمک کند و بیاندیشد که اگر مردم را در کشور در مقابل هم قرار دهد، به نفع انقلاب کار کرده، اشتباه بزرگی کرده است. مردم هرگز نباید در مقابل مردم قرار بگیرند، زیرا این خواست دشمن است.

دکتر قالیباف با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با کارگران یادآور شد: در آن جلسه رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که کارگران عزیز ما حرف ها، نقدها و اعتراضات و خواسته هایی داشتند و به خیابان ها آمدند. در این جا حضرت آقا به مسئولان توصیه کردند که خواسته های آنها را شنیده و پیگیری کنند. پس معلوم می شود که مردم حق دارند اعتراض کنند و مسئولان مکلفند این اعتراضات را شنیده و در مقابل آن پاسخ دهند. اگر حق مردم و قانون بود، خواسته آنها را انجام دهند، نه اینکه بگوییم کسی حق ندارد اعتراض یا انتقاد کند، این چه حرفی است؟

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنین تحلیل دقیقی به ما دادند و اشاره کردند که کارگران با هوشمندی از ابتدای کار صف خود را از دشمنان جدا کردند اما اعتراضات و خواسته های خود را بیان کردند، بنابراین مسئولان هم مکلف شدند که به اعتراض آنها رسیدگی کنند که رسیدگی نیز صورت گرفت.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: مردم باید صف خود را از بدخواهان نظام جدا کنند، نباید در این حرکت مردم در مقابل هم قرار گیرند، ما به هر حال وظایفی که داریم انجام می دهیم. لذا امروز حفظ نظام اسلامی، حفظ مردم و یکپارچگی مردم فلسفه پیروزی انقلاب و شکل گیری انقلاب، پیروزی دفاع مقدس برخاسته از قرآن کریم و مکتب اهل بیت است، لذا نباید اجازه دهیم که دشمنان انقلاب یا برخی از سر نادانی و بی توجهی در جامعه دوقطبی ایجاد کنند. ان شالله با همراهی مردم فهیم و هوشمند و نخبگان جامعه به گونه ای پیش خواهیم رفت که در مقابل این سختی ها، مشکلات و فتنه هایی که با نگاه از هم پاشیدگی و مبارزه با اساس مردم است، بایستیم.

وی با بیان اینکه نباید دسته بندی ها و دوگانگی های بیخود کنیم، تصریح کرد: باید به گونه ای عمل کنیم که همه در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران بتوانند قانونمند و آزادانه حرکت کنند تا هم در بعد مادی و هم معنوی پیش برویم تا برای رفع مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دست به دست هم دهیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در هفته دفاع مقدس یک روز را در خدمت هم استانی های خودم بودم، من مدیون همه این مردم به ویژه خانواده معظم شهدا هستم، به تعبیر شهید چمران وقتی شیپور جنگ زده می شود، فرق میان مرد و نامرد مشخص می شود.

براساس این گزارش، در این مراسم، با حضور خانواده سردار شهید کاوه، دکتر قالیباف، سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حسین امامی راد نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز، گلبهار، گلمکان، سیّدآباد و رادکان در مجلس شورای اسلامی، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی و برخی از مسئولان لشگری و کشوری از کتاب «بر فراز آشیانه عنقا» رونمایی و از تعدادی از پیشکسوتان دفاع مقدس و خانواده شهدا تجلیل به عمل آمد./

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.