تاریخ انتشار : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸
17 بازدید
کد خبر : 20258

مصرف یک گرم نمک بیش از حد نیاز، احتمال مرگ زودرس را افزایش می دهد

مصرف یک گرم نمک بیش از حد نیاز، احتمال مرگ زودرس را افزایش می دهد
مصرف سدیم بالاتر از مقدار توصیه شده، خطر مرگ و میر را در جمعیت های آسیب پذیر افزایش می دهد

به گزارش آژیم،یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه سدیم بیش از مقدار توصیه شده، خطر مرگ و میر ناشی از CVD و نارسایی قلبی را در میان جمعیت‌هایی که از نظر تاریخی کمتر از آنها استفاده می‌کردند و کمتر از آنها استفاده می‌شد، افزایش می‌داد.

 به گفته هیونگ سوک یون استادیار دانشگاه فلوریدا و همکارانش، دستورالعمل های غذایی 2020 تا 2025 برای آمریکایی ها مصرف کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز را توصیه می کنند، اگرچه اکثر آمریکایی ها از این مقدار بیشتر  مصرف می کنند.

مطالعات زیادی بیان می کنند شواهد اپیدمیولوژیک تا به امروز از بار مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد سدیم حمایت می کند. با این وجود، این بار در جمعیت‌های حاشیه‌نشین، به‌ویژه سیاه‌پوستان آمریکایی و افراد با وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین که غذاهای پر سدیم بیشتری نسبت به دیگران مصرف می‌کنند، نادیده گرفته می‌شود.

محققان ارتباط بین مصرف سدیم و چندین پیامد مرگ و میر – از جمله همه علل، CVD، بیماری عروق کرونر قلب (CHD)، سکته مغزی و نارسایی قلبی – را با استفاده از نمونه‌ای از مطالعه کوهورت جامعه جنوبی، که از بزرگسالان 49 تا 79 ساله تشکیل شده است، ارزیابی کردند.

در میان افراد حاضر در گروه (64329=،n 71.8%( سیاه پوست، 60.9% زن و 82.8% درآمد سالانه خانوار کمتر از 25000 دلار گزارش کردند.

طی یک پیگیری متوسط 13.8 ساله، 17811 مورد مرگ شامل 5701 مرگ ناشی از CVD رخ داد.به طور کلی، 81.2٪ و 79.5٪ از افراد سیاهپوست و سفیدپوست به ترتیب از توصیه های غذایی فراتر رفتند.

یون و همکارانش دریافتند که افزایش 1000 میلی گرمی در مصرف روزانه سدیم بیش از مقدار توصیه شده در میان افراد سیاه پوست با موارد زیر مرتبط است:

3٪ افزایش خطر مرگ ناشی از همه علل،7% افزایش خطر مرگ ناشی از CVD و 8% افزایش خطر مرگ ناشی از CHD

در همین حال، در میان افراد سفیدپوست، افزایش 1000 میلی گرمی در مصرف روزانه سدیم با موارد زیر همراه بود:

8% افزایش خطر مرگ ناشی از CVD ،13% افزایش خطر مرگ ناشی از CHD ،55% افزایش خطر مرگ ناشی از نارسایی قلبی

محققان همچنین دریافتند که مصرف سدیم بالاتر از مقدار توصیه شده احتمالاً عامل 10 درصد از کل مرگ‌های CVD، 13 درصد از کل مرگ‌های CHD و 30 درصد از مرگ‌های نارسایی قلبی در جمعیت مورد مطالعه است.

یون و همکارانش توضیح دادند که موانع اقتصادی مانند ناامنی غذایی از جمله عوامل تعیین‌کننده مهم کیفیت پایین رژیم غذایی، از جمله مصرف بیش از حد سدیم هستند. محققان این مطالعه تاکید کردند «ارائه منابع غذایی سالم در دسترس و افزایش دانش در مورد مضرات بالقوه مرتبط با مصرف زیاد سدیم، اولین گام در کاهش نابرابری‌های نژادی، قومیتی و اجتماعی-اقتصادی در رژیم‌های غذایی روزمره و پیامدهای سلامتی خواهد بود».

متن این مقاله را اینجا بخوانید

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.