تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
219 بازدید
کد خبر : 3742

مقتدایی با اشاره به سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به وین:

آژانس نباید فرصت همکاری‌های ایران را از دست دهد

آژانس نباید فرصت همکاری‌های ایران را از دست دهد
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به سفر رئیس سازمان انرژی اتمی به وین، گفت: آقای اسلامی در مذاکرات پیش رو با مدیر کل آژانس باید از موضع ایران به عنوان یک کشور که به وظایف خود عمل کرده اما خدمات مورد نیاز را از آژانس نگرفته است، صحبت کند. آژانس نباید فرصت همکاری‌های ایران را از دست دهد.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به سفر محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی به وین و محور مذاکرات وی با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: در طول سال‌های گذشته ارتباط میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگرچه فراز و فرودهایی داشته اما یک نکته بسیار واضح است؛ اینکه جمهوری اسلامی ایران همکاری بسیار زیادی با آژانس داشته و همچنین در مباحث نظارت‌های پادمانی کمک کرده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این کمک ایران تا حدی بوده که یک سوم بازرسی‌های آژانس متمرکز بر حجم فعالیت‌های هسته‌ای ایران بوده است. این در شرایطی است که ایران حدود 3 درصد فعالیت‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارد.

مقتدایی اظهار کرد: این نشان می‌دهد که هم آژانس حساسیت‌های ویژه‌ای نسبت به ایران دارد و هم ما همکاری قابل توجه با آژانس داشتیم، اگر ایران همکاری نمی‌کرد، آنها از نظر قانونی نمی‌توانستند این حد از نظارت‌ها را داشته باشند.

وی در ادامه یادآور شد: آژانس در مقاطعی از رفتارهای فنی و تکنیکی خارج شده و به عرصه های سیاسی ورود پیدا می‌کند که این به عنوان نقطه ضعف آژانس محسوب می‌شود. آژانس وظیفه ندارد که کار سیاسی کند، کار آژانس فنی و تکنیکی است که ما در این زمینه‌ها کاملا پاسخگو بوده‌ایم و فعالیت‌های ما کاملا روشن است. هیچ مشکلی هم در این زمینه نداریم و گزارش های چندین باره آژانس از مراکز هسته‌ای ایران، همین موضوع را مورد تایید قرار می‌دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای اسلامی در مذاکرات پیش رو با مدیر کل آژانس باید از موضع ایران به عنوان یک کشور که به وظایف خود عمل کرده اما خدمات مورد نیاز را از آژانس نگرفته است، صحبت کند. آژانس باید کمک کند تا ایران مسیری که در جهت همکاری دارد را حفظ کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران الزامی ندارد که به مباحث فراتر از تعهدات خود را عمل کند اما تمایل به همکاری با آژانس دارد و این فرصتی است که آژانس نباید آن را از دست دهد./

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.