به گزارش آژیم، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی شب گذشته در جمع تولیدکنندگان و صنعتگران مازندران، اظهار کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به دو بحث عمده می‌پردازد، موارد اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را ورود کرده و موارد تبیین سیاست‌های کلی نظام را رسیدگی می‌کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری اخیرا وظیفه بسیار مهم برعهده مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار داد که نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام است، این مسئله بسیار مهم بوده و سیاست‌های آن هم ابلاغ شد.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه باید به این سیاست‌ها در دولت، مجلس و دیگر نهادها عمل شود، تصریح کرد: هم اکنون بیش از جلسات مجمع جلسات هیأت عالی نظارت داریم که مصوبات مهم مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌آید و ایرادات لازم به سمت شورای نگهبان می‌رود تا نظرمان را به عنوان مخالف بند دو اصل ۱۱۰ به مجلس منعکس کنند تا مجلس موظف به اصلاح باشد بنابراین مکانیزمی برای نظارت هستیم همچنین در موارد متعدد دخالت کردیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در بحث مالیات جدید ارزش افزوده یک داستان جدید داریم، بیان کرد: مالیات در گذشته ۹ و نیم درصد بود که یک درصد به آن اضافه شده است، در این وضعیت کشور که همه دنبال رفع مشکلات اقتصادی، اصلی، معیشتی و تولید هستند نباید مالیات دیگر به مصرف کننده اضافه شود.

وی با اعلام اینکه با افزایش مالیات ارزش افزوده تورم جدید داریم، خاطرنشان کرد: همچنین دولت لایحه جدید داده که بر محصولات کشاورزی و زنبورداری مالیات بسته شود، امروزه در بحث کشاورزی و کشاورزان در کشور با معضلات عظیم روبرو هستند و معضلات در فروش برنج و مرکبات بیداد می‌کند ولی اضافه شدن یک مالیات جدید کشاورزی در بحث برنج و مرکبات اضافه شدن بر مشکلات است.

آملی لاریجانی با بیان اینکه نباید اشکالات گذشته تکرار شده و تداوم پیدا کند، گفت: در زمینه برنج و مرکبات با معاون اول رئیس جمهور صحبت‌هایی شد تا مشکلات حل شود، در این زمینه پیشنهاد دادیم که خرید تضمینی جدی برای برنج ایجاد شود و برای کشاورزان تضمین ایجاد شود تا به دست دلالان رها نشوند.

وی با اعلام وجود سوءتدبیر در دولت، افزود: از دولت می‌خواهیم چیزی را درست کند ولی باید افراد با تدبیر و صاحب نظر را دخیل کنیم البته در بحث برنج دست به واردات زدند که باید مصرف کننده را هم ببینیم ولی مهم میزان واردات برنج است و باید ارز تخصیصی واردات باید به اندازه‌ای باشد که نیاز قطعی جامعه است هرچند نباید افزایش واردات موجب انباشت تولیدات داخل شود.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید برای اقتصاد کشور تدبیر صحیح داشته باشیم، ادامه داد: اشتباه دولتی کردن و دستورالعمل‌های پی در پی از دیگر مشکلات است که اکثر آنها خلاف قانون است و باید ابطال شود.

وی با اعلام اینکه باید حدود ۵۰ اقتصاددان قوی از فکرهای مختلف جمع شده و در زمینه مشکلات بحث و تدبیر شود، بیان کرد: اقتصاددان‌ها باید دلسوز کشور بوده، کار علمی کند و مؤلفه‌های منجر به تدبیر را کشف کند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه نقدینگی از مؤلفه‌های تورم است و باید کم شود ولی منجر به رکود نشود که سم مهلک است، خاطرنشان کرد: به قیمت کاهش تورم نمی‌توان دست به رکود زد، البته امروزه بازارهای کشور راکد است و اکثر بازاریان وضع مطلوبی ندارند هرچند خیلی از مغازه دارها اصرار به خرید مشتریان از اجناس آنها دارند.

وی با اعلام اینکه ما بر آن شدیم تا مشکلات را رصد و گزارش کنیم، یادآور شد: با تورم مستمر قدرت خرید بسیار کم می‌شود البته در هیأت عالی نظارت چندین اقتصاددان مشغول به فعالیت هستند تا جلوی برخی از آنها را بگیریم.

آملی لاریجانی با بیان اینکه در بحث فرار متخصصان و غیر متخصصان همانند پرستارها باید چاره اندیشی شود، یادآور شد: باید دولت کار اجرایی اصلی که بر دوش دارد را به خوبی انجام دهد و مسؤولان باید تدبیر و چاره اندیشی داشته باشند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه همه در کشور قصد خیر دارند و امیدواریم همه نهادهای مهم کشور دست به دست هم دهند تا وضع موجود بهبود پیدا کند، گفت: حل مشکلات نیازمند تدبیر است، باید دولت راهی برای تعامل سازنده با برخی کشورها را ایجاد کند و با برخی کشورها که روابط جدید ایجاد شد باید اثرگذار و منتج به نتیجه اقتصادی روشن باشد.