تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
380 بازدید
کد خبر : 12933

روایت صعود مشترک کوهنوردان تالش به قله کلاهو

روایت صعود مشترک کوهنوردان تالش به قله کلاهو
صبحِ زود بود، اما سحر خیز تر ازما زنان نشاکار در شالیزار بودند و بالاتر باز زنان آبادی ها بودند که دیگ های شیرشان بر اجاقهای روشن شان می جوشید

به گزارش آژیم،اردیبهشت ماه جلالیست و طبیعت تالش در تسخیر شادمانیست. و در من شوقیست، شوق لذت تماشا.
بار دیگر بخت یار من شد که با یاران در دیار خود همگام شویم این بار به قله ی زیبای کلاهو در صعودی اردیبهشتی و شاد زیستی مشترک و خاطره انگیز تجربه کنیم.
صبحدم وقتی که به روشنایی می رسید، همزمان صف حلقه ی همنوردان در میدان اصلی هشتپر تکمیل می شد.
به قرار مقرر ازمیدان به سمت کوهستان حرکت و از لابه لای کوه‌های به تنیده تالش و از میان منطقه جنگلی ریک و سپس کیش بن با ردیفی از درختانش که با لباسی یکدست سبز و نو ایستاده ، گویی منتظر سان دیدنِ ما بودند، گذر کردیم.
طبیعت سبز سبز از باران جانانه ی بهاری در بزم دل انگیز اردیبهشتی است.از پیچ و خم مسیر که سر به بالا داشت گذر کردیم به سمت آق اولر و سپس به ییلاق گودیل رسیدیم برای پیمایش.
صبحِ زود بود، اما سحر خیز تر ازما زنان نشاکار در شالیزار بودند و بالاتر باز زنان آبادی ها بودند که دیگ های شیرشان بر اجاقهای روشن شان می جوشید…
شادمان تر از ما بلبلانی بودند که نغمه خوان در عمقِ عمیقِ جنگل و دره از حنجره ی کوچک شان نوای دل انگیز شان حجمِ حجیم جنگل و کوهستان را پُر کرده بود.
و جلوتر از ما نسیم بهاری بود که بادست نوازشگرش بر دشت و دمن، عشوه و کرشمه ی فروان آمده بود. و تا چشم کار می کرد گلهای رنگارنگ بود که در دل سرسبزی مخملین چمن در نسیم سحری به اهتزاز بودند.
از دور قله‌ی بغرو با کلاهی سپید از برف تازه باریده ی بهاری در پرتو خورشید می درخشید و آن سو دریای کاسپین جلوه می نمود و چشم نوازی می کرد. و همه در سبزینه ی سبز محیط ترکیب رنگی فوق العاده ای ساخته بودند با چشم اندازی بی نظیری از آبادی و روستاهای ییلاقی پایین دست که چشم هر بینده ای به خود جلب می کرد رویایی و دلنواز .
با نظمی شایسته و به ستونی منظم از دامن پُر مهر کلاهو بالا می رفتیم که با آغوش باز و دستان گرم پذیریمان بود و با بخشندگی تمام گلهای رنگارنگ در سبزینه مخملین قشنگ در پیش یای ما گسترده بود….
نفس گرم بهار رعشه ای بر برفهای کوهستان افکنده بود که زایش آب و هجوم سراسیمه جویبارانی روان در دره های جاری ساخته بود که شتابان به سمت رودخانه کرگانرود پیر در حرکت بودند که آرامش آنها در کنار ساحل کف آلود دریای کاسپین خواهد بود!
ستوران؛ بی زین و افسار، رها وآزاد در دامن کوهستان از این سو تا بدان سو به تاخت بودند ویابوهای جوان،جفتک پران خودی نمایش می دادند. اوج زایش طبیعت گوساله های خوشکل و تازه متولد شده بود که در پرچین خانه های مسیر می چریدند.
بلبلان با نوای خوش سرمست به آسمان اوج می گرفتند و به یکباره گویی رعشه ای به جانش می افتاد و به سمت زمین می آمد و باز نغمه خوان اوج می گرفت.
نسیم بهاری بر دشت و دمن گلهای رنگارنگ رویانده بود و بهار دل‌انگیز با ضرب آهنگ دلنواز با هزار جلوه ی ناز، سبزه گسترده و دانه ها را از دل خاک رویانده و به وجد آورده تارهای موسیقیایی پرندگان را و هر کدامشان به گونه ای ساز دلنواز خود می نواختند و آهنگ ناب خود می سرودند و موجی شورآفرین از دلهای کوچک شان با طبیعت تالش درهم آمیخته و ترا برتاب بلند نرمینه و ابریشم خیال می نشاند و هم نوا با چهچه ی چکاوک و بلبل تاب می خوری در حال و هوای بهاری غرق در جلوه‌های ناب طبیعت چو پروانه های باشوق در آسمان خیال اوج می گیری!
دوستان همنورد عزیزی که همنوردی با شما را افتخاری برای خود دانسته واز شما یاد گرفته ام که فتح قله های واقعی بدست آوردند دلهاست وچه بسیار دیده ام که همنوردی فتح قله را در چند قدمی در بازگشت و همراهی با همنورد خسته یا مصدوم خود ، شهد شیرین عزتمندی را نوشیده است. همنوردان عزیزم در باشگاه بزرگ بغرو که اکثر اعضایشان در دهه های ششم وهفتم زندگی پرافتخارشان قرار دارند. وجود این سرمایه‌ ها ی انسانی در دیار پر افتخارمان تالش ستودنیست.
آنچه ستایش مرا بیشتر برمی‌انگیزد یکدلی، صفا وصمیمیت شماست که برای همه ما مایه ی مباهات و دلگرمیست که پژواک بزرگی و عظمت کوهستانید، عشق می شناسید و عاشقان را ارج می نهید، برنامه سرافرازانه و باشکوهی که برای پاسداشت پیشکسوت همنوردمان در شروع دهه ی هشتاد زندگی اش در بلندای قله ی کلاهو جشن گرفتیم نشانه ای از آن بزرگیست.
حقا که تالش زیباست، تالشی باحساس است و بهار دل انگیز عروس فصلهاست و بودن در این طبیعت زیبا برایم خواستنی و دل انگیز است.
روز و روزگارتان پُر از چامه ها و چکامه های عشق و زیبایی
افشین حمیدنژاد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

‍ گزارش فنی صعود به قله ی کلاهو تالش

🔹صعود مشترک: باشگاه کوهنوردی بغرو تالش و گروه کوهنوردی هیرکان تالش
🔹صعود به قله ۲۳۵۰ متری ” قله ی کلاهو” قله ی منفرد در رشته کوه‌های تالش
🔹تاریخ اجرا : روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
🔹تعداد همنوردان : ۳۲ نفر
🔹سطح برنامه : متوسط

🔹موقعیت جغرافیایی :
– استان گیلان ، شهرستان تالش ، شهر هشتپر ، قله ی کلاهو

🔹مسیر صعود : از روستای گودیل
🔹نحوه دسترسی : در مسیر عبور از شهر تالش ، روستای ریک، آق اولر_مریان، روستای گودیل که محل پارک اتومبیل ها بود و سپس مسیر پیمایش و صعود به قله بود.
🔹 سایر مسیرها :
– غرب به شرق از روستای ییلاقی دران
– از راه شیله وشت

🔹 قله های همسایه :
– قله تیلار ، قله پائیزمندان و قله سلنگو

🔹قله تابلو معرف دارد(ارتفاع: ۲۳۵۰ متر)

🔹 سایر قله های قابل رویت از قله کلاهو :
– قله ی بغرو ، تیلار- سلنگو- پاییزمندان و خطالراس کوه ریشخاژی،

🔹 سایر نکات مسیر :
– آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت وجود ندارد.
– در فواصل مختلف در طول مسیر چند چشمه وجود دارد که عمدتا از لوله کشی آب چشمه های بالا دست ایجاد شده است.
– زمان پیمایش تا قله برای کوهنوردان آماده : حدود ۳/۵ ساعت در شرایط هوای مساعد و غیر زمستانی
– ایمنی مسیر : ایمن و بدون چالش سخت و مناسب برای تمرینات آمادگی

🔹وضعیت هواشناسی :
– ابری تا نیمه ابری
– نیاز به پوشش بعلت تابش آفتاب و وزش باد

🔹گزارش مسافت و زمان پیمایش :
– زمان کل پیمایش : ۵ ساعت
– زمان کل برنامه : ۸
– زمان استراحت ، عکاسی و برگزاری جشن تولد : ۲ ساعت
– مسافت کل پیمایش : ۸ ساعت
– شروع : ۵:۰۰ صبح. قله :۱۰:۳۰
– پیمایش صعود تا قله : ۵ ساعت
– پیمایش برگشت قله تا پارکینگ : ۱:۳۰ ساعت
– پایان برنامه : ۱۳:۰۰

🔹سرپرست برنامه: افشین حمیدنژاد و نویسنده گزارش
🔹جلودار : خدمتعلی صالح پور
🔹عقبدار: نبی اله جمالی پور
🔹میاندار : علی اسماعیلی
🔹مربی بانوان: خانم سیف الهی
🔹ثبت وقایع و تصویرنگاری: امین عزتی فر، مصیب دشتپیما، حمید گنجی لیسار، طاها عبدالهی
🔹راهنمای مسیر صعود: نادر کوچری زاده
🔹تعداد همنوردان شرکت کننده: ۳۲ نفر

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.