تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
231 بازدید
کد خبر : 15511

انتقادها از راه آهن رشت-آستارا هدفمند است | منافع ملی ایران در گرو کریدور شمال جنوب

انتقادها از راه آهن رشت-آستارا هدفمند است | منافع ملی ایران در گرو کریدور شمال جنوب
یک کارشناس و پژوهشگر حوزه قفقاز با طورانی و ناتویی نامیدن کریدور زنگه زور ، اظهار نظرها در مورد ناکارآمد بودن راه آهن رشت آستارا را به نوعی آب ریختن به آسیاب این کریدور دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آژیم،  ایساک یونانسیان، پژوهشگر حوزه قفقاز در گفتگو با «نود اقتصادی»: ترکیه، آذربایجان، ناتو، آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند ایران و روسیه را از معادلات منطقه‌ای خارج کنندT منافع ملی ایران در گرو کریدور شمال جنوب است.

کریدور زنگه زور مدتی است از کانون توجه کارشناسان و رسانه‌های تخصصی حمل و نقل دور شده است اما روشن است که ترکیه و آذربایجان از اقدامات خود برای راه اندازی و تقویت این کریدور منصرف نشده و همچنان به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه می‌دهند.

هشدار درباره عواقب گشایش این دالان حمل و نقلی که از سوی برخی تحلیل گران، یک کریدور جعلی به شمار می‌آید هر از گاهی از سوی یکی از کارشناسان به گوش می‌رسد. این بار نیز ایساک یونانسیان، پژوهش‌گر حوزه قفقاز درباره پیامدهای منفی کریدور زنگه زور هشدار داده است.

وی در این باره می‌گوید: ترکیه، آذربایجان، ناتو، آمریکا و به خصوص اسرائیل که امروز در آن سوی رودخانه ارس در مناطق اشغالی جمهوری آزاد حضور دارند همگی می‌خواهند ایران و روسیه را از معادلات منطقه‌ای خارج کنند.

وی می‌افزاید: شاید تزهایی مطرح باشد که می‌توان هند را از طریق پاکستان و یا کشورهای عربی را از طریق عراق وصل کرد اما منافع ملی ما ایجاب می‌کند که در راستای کدیور شمال جنوب حرکت کنیم.

یوناسیان در گفتگو با نود اقتصادی سخن این نکته را مورداشاره قرار داده و با اشاره به سخنان اردوغان که گفته است؛ ارمنستان مخالفتی با کریدور شرق به غرب زنگه زور ندارد و این ایران است که با این کریدور مخالف است، بیان کرد: بنابراین چنین تزهایی که می‌توان کالاها را از هند و پاکستان حمل کرد یا این که راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد در همین راستا مطرح می‌شود که به هدف نهایی که راه اندازی کریدور طورانی ناتویی زنگه زور است برسند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.