تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
92 بازدید
کد خبر : 17743

نیمه‌تمام ماندن ۲ دهه‌ای بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شمال کشور

نیمه‌تمام ماندن ۲ دهه‌ای بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شمال کشور
کتابخانه مرکزی شهر رشت به‌ عنوان یکی از ابر پروژه‌های فرهنگی شمال کشور که از سال ۱۳۸۳ آغاز شده بود با ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی سال ۱۴۰۰ با حضور معاون وقت رئیس‌جمهوری افتتاح شد اما همچنان به بهره‌برداری نرسیده است.

به گزارش آژیم به نقل از خبرگزاری فارس – حمیدرضا دنیادیده: بعد از مساجد و مدارس، بزرگ‌ترین شبکه فرهنگی کشور در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی است؛ نهادی که اقشار مختلف مردم را در شهرها و بلکه برخی از روستاها با کتاب به هم پیوند می‌دهد و آینده کشور را با خواندن و افزایش سرانه مطالعه، می‌سازد.

فعالیت ۸۵ کتابخانه در گیلان
در استان گیلان ۸۵ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که نسبت به ۱۰ سال اخیر رشد ۱۸ درصدی را در دسترسی به کتابخانه‌ها نشان می‌دهد اما درعین‌ حال مطابق شاخص‌های ارزیابی، گیلان باید ۱۱۲ باب کتابخانه عمومی داشته باشد که در همین راستا ۱۲ باب کتابخانه عمومی در دست احداث است.

نیمه‌تمام ماندن دو دهه‌ای بزرگ‌ترین پروژه فرهنگی شمال کشور
یکی از کتابخانه‌های در دست احداث گیلان، کتابخانه مرکزی رشت است؛ کتابخانه‌ای که به‌ عنوان یکی از ابر پروژه‌های فرهنگی شمال کشور یک‌بار پس از گذشته ۱۷ سال در مردادماه ۱۴۰۰ با شتاب‌زدگی در اواخر دولت روحانی به‌ صورت نیمه‌تمام افتتاح شد اما به بهره‌برداری نرسید.

کتابخانه مرکزی شهر رشت به‌ عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت ۸ هزار و ۲۰۰ مترمربع، دارای بخش‌های مختلفی چون سالن آمفی‌تئاتر، سالن‌های جلسات، مخزن کتاب، سالن‌های مطالعه مجزا ویژه آقایان و خانم‌ها، بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، بخش کتب مرجع، بخش امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک، بخش ویژه سالمندان، بخش نگهداری نسخ خطی و چاپ سنگی، بخش دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی، گالری نمایشگاهی، بخش نجوم (آسمان‌نما)، بخش ویژه مطالعه محققان (vip)، بخش اداری کتابخانه و مرمت و آماده‌سازی و بازسازی کتاب‌ها و کافه کتاب و نمازخانه است.

رشت از کمبود سرانه مطالعه رنج می‌برد
علیرغم ناتمام افتتاح کردن کتابخانه مرکزی رشت، خوشبختانه احساس اتمام کتابخانه‌ها و بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از آن توسط مسؤولان در دولت سیزدهم دیده می‌شود؛ موسی فکور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان معتقد است مردم استان گیلان به‌ ویژه شهر رشت از کمبود سرانه مطالعه رنج می‌برند.

وی با اذعان به تلاش‌های دستگاه‌های مختلف دخیل در امر احداث و پیگیری پیشرفت پروژه کتابخانه مرکزی رشت، بر ضرورت هم‌افزایی بیشتر در این خصوص تأکید و حل مشکلات برای مانده در مسیر بهره‌برداری کامل این مرکز بزرگ فرهنگی را از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی در استان برشمرد.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، کلیه نیازها و اعتبارات موردنیاز برای تکمیل و تجهیز کامل پروژه کتابخانه مرکزی رشت باید تا سفر آتی ریاست محترم جمهور و هیئت همراه احصا و در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار گیرد.

تمام ظرفیت‌های استان برای رفع نیاز مطالعاتی مردم بسیج شود
یاسر تقوی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان نیز با بیان اینکه برای بهره‌برداری کامل این پروژه عام‌المنفعه می‌بایست تمام ظرفیت‌های استان برای رفع نیازهای مردم در حوزه مطالعاتی بسیج شوند، بر ضرورت تأمین اعتبارات لازم، همکاری دستگاه‌های مختلف نظیر آب و برق منطقه‌ای، مخابرات استان، شهرداری و راه و شهرسازی با مدیریت و هدایت مسؤولیت ارشد استانی تأکید و از آمادگی مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی برای تجهیز کتابخانه بلافاصله پس از تحویل کامل آن به نهاد خبر داد.

وزارت راه آماده تحویل کتابخانه مرکزی رشت است
اما پروژه احداث کتابخانه مرکزی رشت یکی از ابر پروژه‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی در دست ساختمان دارد.

محمدرضا فلاحتگر سرپرست اداره کل راه و شهرسازی گیلان نیز در همین رابطه بر لزوم اختصاص اعتبارات موردنیاز برای ادامه روند تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی رشت اشاره می‌کند و می‌گوید: راه و شهرسازی آمادگی دارد تا این مرکز به کتابخانه‌های عمومی استان تحویل شود.

اخیراً نیز نشستی به‌منظور تسریع در اتمام کتابخانه مرکزی رشت با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، جمعی از مدیران کل و روسای سازمان‌های استان برگزار شد تا کم و کیف پیشرفت پروژه بررسی و نواقص موجود سریعاً رفع شود.

علی‌ای‌حال، افتتاح عجولانه و شتاب‌زده کتابخانه مرکزی رشت موضوعی بود که کتابخانه‌ها از آن رنج‌برده و هزینه‌های بهره‌برداری را افزایش نیز داده است.

اعتبار؛ مشکل اصلی کتابخانه مرکزی رشت
مشکل اصلی کتابخانه مرکزی رشت با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد، اعتبار است که باید با تأمین منابع تجهیزات و کتاب‌های لازم، منجر به بهره‌برداری از کتابخانه باشد تا صرفاً ساختمان کتابخانه!

کتابخانه مرکزی رشت کانون مستعد برای رفع بخش بزرگی از نیازهای مطالعاتی پژوهشگران، اهالی اندیشه و علاقه‌مندان بیشمار کتاب و کتابخوانی است و لازم است توجه مسئولان استان و کشور به این نیاز مبرم فرهنگی که ساخت آینده را با خواندن رقم میزند، بیش‌ازپیش شود.

دولت کنونی کمر همت ببندد
دولت پیشین که احتمالاً نیت و هدفش از افتتاح عجولانه، تأمین منابع کافی جهت تکمیل بنا و تجهیز کتابخانه در آینده نه چندان دور بود، اکنون میراثی را در دل شهر رشت به یادگار گذاشته که لازم است دولتمردان کنونی کمر همت ببندند و با افتتاح رسمی، شیرینی این دستاورد ارزشمند را به کام اهالی فرهنگ و کتاب، بچشانند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.