تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
96 بازدید
کد خبر : 18296

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان مطرح کرد

ضرورت ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری در گیلان

ضرورت ایجاد بانک ژن گیاهی و جانوری در گیلان
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، این مرکز را ناظر الگوی کشت در گیلان دانست و عنوان کرد: الگوی کشت راهکار برون رفت از چالش کم آبی در کشور و گیلان است.

به گزارش آژیم به نقل از ایسنا،محمدرضا عباسی مژدهی امروز، ۴ دی ماه در جمع خبرنگاران، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی، گیلان را یکی از مراکز پژوهشی حوزه کشاورزی دانست که دارای قدمتی طولانی است و اظهار کرد: این مرکز فعالیت جدی خودش را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده و وظایف حاکمیتی تعریف شده را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی در گیلان، افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان علاوه بر محصولات کشاورزی استان، پژوهش، تحقیق و آموزش پیرامون سایر محصولات مرتبط را در دستور کار قرار داده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، سیاست کلان وزارت جهاد کشاورزی در راستای فرامین رهبر انقلاب را تامین امنیت غذایی دانست و تصریح کرد: در قرن حاضر آن کشور و ملتی به پیشرفت و توسعه دست پیدا می کند که آب و غذای کافی و مطمئن را در اختیار مردم قرار دهد.

عباسی مژدهی با تاکید بر لزوم دستیابی به کشاورزی پایدار با هدف امنیت غذایی، عنوان کرد: استان گیلان پس از البرز دارای بیشترین مراکز پژوهشی بوده که از جمله آن می توان به موسسه تحقیقات برنج، مرکز تحقیقات ابریشم، پژوهشکده آبزی پروری آب های داخلی، انستیتو ماهیان خاویاری، پژوهشکده بیوتکنولوژی و پژوهشکده چای اشاره کرد.

وی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گیلان را تنها مرکز تحقیقات کشاورزی استان دانست که در بخش های باغی همچون کیوی، زیتون، فندق و مرکبات و در بخش های زراعی شامل بادام زمینی و لوبیای محلی و… فعالیت می کند و متذکر شد: مرکز تحقیقات استان زیرمجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بوده و به تحقیق و آموزش و ترویج حول موضوعات اصلی استان که توسط سازمان جهاد کشاورزی و دستگاه های وابسته احصا می شود، می پردازد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، کشاورزان، بهره برداران و فراگیران را مخاطب فعالیت های آموزشی این مرکز دانست و بیان کرد: سالانه ۱۳۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود؛ این در حالی است که گیلان در برخی از تولیدات همچون فندق و گل گاوزبان و کیوی رتبه اول را دارد و در برخی دیگر مانند زیتون و برنج جایگاه دوم تا سوم را به خود اختصاص داده است.

وی کمبود آب را ابرچالش بخش کشاورزی دانست و اضافه کرد: در راستای تامین امنیت غذایی باید برای جمعیت کشور آب و غذای کافی را فراهم کنیم؛ در حال حاضر جمعیت کشور ۸۶ میلیون نفر بوده و سالانه ۱۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می کنیم و لذا برای افق ۱۴۳۰ که جمعیت کشور به ۱۰۳ میلیون نفر می رسد، باید تولید محصولات کشاورزی را به ۱۸۰ میلیون تن برسانیم.

عباسی مژدهی، افزایش تولید محصولات کشاورزی را در گرو افزایش سطح یا افزایش تولید در واحد سطح دانست و گفت: افزایش سطح اراضی کشاورزی امکان پذیر نیست، زیرا با محدودیت آب و خاک مواجه هستیم و تغییر اقلیم موجب کاهش نزولات آسمانی و در نتیجه کاهش ذخایر سدها شده است.

وی یکی از مطالبات رهبر انقلاب را دانش بنیان شدن بخش کشاورزی دانست و اظهار کرد: ارتقای بهره وری بخش کشاورزی نیز جزو مطالبات رئیس جمهور بوده و لذا باید در حداقل زمین، حداکثر بهره برداری را داشته باشیم. در واقع ناچاریم که کشاورزی را دانش بنیان کنیم و از علوم و فنون جدید کشت و روش های نوین آبیاری و خاک ورزی و مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌ها و کاهش ضایعات محصولات و… بهره بگیریم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، با اشاره به اقدامات مثبت مرکز تحقیقات گیلان در سال های اخیر، تصریح کرد: این مرکز با کمک شرکت های دانش بنیان و هسته ها و واحدهای فناور و ارائه ایده ها و پژوهش های نو توانسته به افزایش تولید محصولات کشاورزی کمک کند؛ همچنین مرکز رشد کشاورزی جایگاه سوم را در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج دارد.

عباسی مژدهی، از معرفی دو کلون صنوبر با نام های “رحمتی” و “گیلدار” با هدف زراعت چوب توسط محققان این مرکز خبر داد و خاطرنشان کرد: استحصال آب از مه از دیگر اقدامات تحقیقاتی این مرکز است؛ استحصال آب از مه روشی بسیار ساده، اما علمی است که در صورت مدیریت بهینه، می تواند کمبود آب در اراضی بالادست و کوهپایه ها را هم در بخش شرب و هم در بخش آبیاری باغ ها جبران کند.

وی با بیان اینکه اخیراً دو رقم لوبیای محلی(پاچ باقلا) را با ۳۰ درصد افزایش تولید و مقاوم در برابر آفات و بیماری ها معرفی کردیم، ادامه داد: یکی از وظایف حاکمیتی مرکز تحقیقات گیلان، حفظ ذخایر ژنتیکی گونه های گیاهی و جانوری است؛ در واقع باید گونه های ارزشمند را حفظ و حراست و برای آیندگان نگهداری کنیم. یکی از این گونه های مهم و با ارزش، اسب کاسپین است که قدمت حدود ۵۰۰۰ ساله دارد و جد نژادهای فعلی محسوب می شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، اسب کاسپین را متعلق به گیلان و شمال کشور دانست و افزود: تنها بخش دولتی هستیم که حفظ ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین را بر عهده داریم و در حال حاضر ۴۰ رأس اسب در مرکز تحقیقات نگهداری می شود؛ البته در مجموع ۵۰۰ رأس در کل کشور شناسایی شده که ۷۰ درصد آن مربوط به گیلان است.

وی ایجاد بانک ژن برای حفظ ذخائر ارزشمند ژنتیکی گونه های گیاهی و جانوری را ضروری دانست و متذکر شد: امیدواریم در جریان دور دوم سفر رئیس جمهور به گیلان، اعتبار لازم برای راه اندازی بانک ژن استان مصوب شود.

عباسی مژدهی با تاکید بر لزوم ایجاد بانک ژن از گونه‌های مهم و با ارزش همچون اسب کاسپین، اضافه کرد: برخی از پروژه های مرکز تحقیقات دارای اعتبارات استانی است و لذا خواستار توجه ویژه مسئولان به این مرکز و فعالیت های کاربردی آن هستیم، زیرا پژوهش و تحقیقات پایه و اساس پیشرفت هر کشور و راه برون رفت از مشکلات است.

وی الگوی کشت را رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در شرایط تغییر اقلیم دانست و بیان کرد: تغییر اقلیم موجب تغییر در رفتار طبیعت شده و شاهد تابستان های معتدل تر و زمستان های کم بارش هستیم که در نهایت کاهش نزولات جوی را موجب شده است؛ سال گذشته با کمبود قابل ملاحظه ذخایر آبی استان مواجه بودیم و لذا الگوی کشت را در دستور کار قرار دادیم. الگوی کشت، میزان کشت، محل کشت و زمان کشت را مشخص می کند تا کمترین خسارت متوجه بخش کشاورزی شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، این مرکز را ناظر الگوی کشت در گیلان دانست و عنوان کرد: الگوی کشت راهکار برون رفت از چالش کم آبی در کشور و گیلان است.

عباسی مژدهی در ادامه به اقدامات انجام شده پیرامون مقابله با آفات و بیماری های تهدید کنند بخش کشاورزی استان اشاره و تاکید کرد: در حوزه مدیریت و کنترل گونه مهاجم سنبل آبی مطالعات را آغاز کرده‌ایم. گونه های مهاجم و قرنطینه‌ای دشمن طبیعی ندارند و لذا سریعاً گسترش می یابند و مبارزه و کنترل آنها بسیار سخت است.

وی راحت ترین و بهترین روش مقابله با سنبل آبی را کنترل مکانیکی دانست و بیان کرد: مرکز تحقیقات، پروژه ای را با رویکرد تولید خوراک دام از پسماند سنبل آبی دنبال می کند؛ مانند استفاده از تفاله زیتون حاصل از استحصال روغن زیتون در کارخانجات روغن کشی، برای خورام دام که در واقع یک معضل زیست محیطی را به یک محصول ارزشمند برای دامداران تبدیل کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، کنترل آفات و بیماری ها را نیازمند به کارگیری علم و دانش روز دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰ پروژه تحقیقاتی را برای مبارزه با مگس میوه زیتون اجرا کردیم و راهکار مدیریت و کنترل این آفت هم اکنون وجود دارد؛ همچنین درصدد امضای تفاهم نامه با سازمان انرژی اتمی جهت کنترل آفات و بیماری ها هستیم.

وی تامین علوفه و خوراک دام را یکی از معضلات کشور دانست و متذکر شد: افزایش قیمت نهاده های دامی، دامداران را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و لذا به بخش تامین علوفه ورود کردیم.

عباسی مژدهی یکی از سیاست های مرکز را استفاده از انرژی های نو دانست و عنوان کرد: مطالعات استفاده از علف های هرز حاشیه مزارع و پسماندهای محصولات باغی و زراعی پس از برداشت و شاخ و برگ صنوبر و… به عنوان خوراک دام در حال انجام است؛ در این راستا کشت تریتیکاله را در مزارع دارای زهکش دنبال کردیم که بسیار اثربخش بود.

وی کشاورز را تولیدکننده علوفه و دامدار را مصرف کننده علوفه دانست و گفت: اگر کشاورز و دامدار در کنار هم قرار گیرند، زنجیره کشاورزی و دامداری به حرکت در می آید.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، این استان را دارای تنها هنرستان دخترانه کشاورزی دانست و بیان کرد: این هنرآموزان در خط مقدم کشاورزی پایدار مبتنی بر علوم و دانش روز هستند.

وی با اشاره به وجود ایستگاه گل و گیاه زینتی و محصولات باغی گیلان، اضافه کرد: این ایستگاه ثبت ملی شده و به زودی تحت عنوان “باغ گیاه شناسی” فعالیت خواهد کرد؛ در باغ گیاه شناسی گیلان می توانیم اکثر گونه های گیاهی استان را داشته باشیم.

عباسی مژدهی، سامانه ۰۹۶۸۰۰ را پاسخگوی کلیه کشاورزان دانست و بیان کرد: کشاورزان و باغداران در تماس با این شماره می توانند به صورت برخط با کارشناسان و محققان در حوزه های تخصصی در ارتباط بوده و پاسخ سوالات فنی و تخصصی خود را دریافت نمایند.

وی متذکر شد: کشورهای هدف صادرات محصولات کشاورزی، به دنبال محصولات سالم و بدون آفت هستند و لذا با توجه به اینکه محصول کیوی به یک کشت اقتصادی در استان تبدیل شده، پروژه مبارزه بیولوژیک را از طریق زنبور پروس پاتلا علیه آفت سپردار توت آغاز کردیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.