تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
90 بازدید
کد خبر : 18574

بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی

کاهش بیش از۶۰ درصدی بارش زمستانه | گیلان جزء استانهای پربارش

کاهش بیش از۶۰ درصدی بارش زمستانه | گیلان جزء استانهای پربارش
بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی، از اول تا ۱۶ دی‌ماه به‌طورمیانگین ۵.۴ میلیمتر بارش در کشور به ثبت رسیده است که در مقایسه با بلندمدت ۶۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش آژیم ،میانگین بارش کشور طی یک هفته منتهی به ۱۶ دی‌ماه، ۲.۲ میلیمتر بود که نسبت به میانگین بارش ۷.۷ میلیمتری بلند مدت ۷۱.۶ درصد کاهش یافته است.

از ابتدای فصل جاری نیز به‌طور میانگین بارش ۵.۴ میلیمتر بارش به ثبت رسیده است که در مقایسه با میانگین ۱۴.۲ میلیمتری بلند مدت، ۶۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

از ابتدای سال جاری میانگین بارش کشور ۳۸.۸ میلیمتر بوده است. میانگین بارش در بلند مدت ۷۳.۲ میلیمتر ثبت شده بنابراین طی این بازه زمانی ۴۷ درصد کاهش یافته است.

طی سال آبی جاری (اول مهرماه) تا ۱۶ دی ماه نسبت به بلندمدت تنها استان‌های گلستان، ایلام و خراسان شمالی بارش بیشتری دریافت کردند، به‌گونه‌ای که مازندران با دریافت ۲۴۷.۹ میلیمتر، ۱.۱ درصد و گلستان با ثبت ۱۷۴.۲ میلیمتر، ۲۱.۹ درصد و خراسان شمالی با ثبت ۶۸.۱ میلیمتر ، ۱۱.۴ درصد افزایش بارش نسبت به بلندمدت را تجربه کردند.

طی هفت روز منتهی به ۱۶ دی‌ماه نیز استان گلستان با ثبت ۲۶.۸ میلیمتر و گیلان با ثبت ۱۹.۱ میلیمتر بارش، بیشترین میزان بارندگی را نسبت به سایر استان‌ها دریافت کردند این در حالیست که بارش در استان‌های هرمزگان و ایلام صفر و در قم، همدان، بوشهر و اصفهان ۰.۱ میلیمتر بود.

در حالی بارش‌ بیشتر استان‌ها طی ۱۶ روز ابتدایی زمستان کمتر از نرمال گزارش شده است که به گفته احد وظیفه – رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور – برخی از مدل‌ها شرایط مایل به کم‌بارشی و برخی مدل‌های دیگر نیز شرایط نرمال و اندکی بیش از نرمال طی زمستان را دارند و نشانگر شرایطی هستند که بیشتر به سمت نرمال گرایش دارد و انتظار داریم بر اساس خروجی مدل‌ها طی این بازه زمانی بارش‌ها در حد نرمال باشد.

با این وجود سحر تاجبخش – رییس سازمان هواشناسی – تاکید می‌کند: حتی اگر زمستان پربارشی داشته باشیم، به‌دلیل خشکسالی‌های چندساله، مساله کمبود آب برای ما جدی است

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.