تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
72 بازدید
کد خبر : 19074

بهورزان، مراقبین و سفیران سلامت از ارکان حاکمیت سلامت هستند

بهورزان، مراقبین و سفیران سلامت از ارکان حاکمیت سلامت هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بهورزان، مراقبین و سفیران سلامت از ارکان حاکمیت سلامت و محورهای مهم در ارائه خدمات سلامت‌محور هستند، گفت: داوطلبان سلامت، افرادی هستند که همچون حلقه محکمی ارتباط مسؤولین بهداشتی را با سطوح محیطی جامعه برقرار می‌کنند.

به گزارش آژیم به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، محمدتقی آشوبی رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در همایش گرامی داشت داوطلبان سلامت در معاونت بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه استان گیلان در اجرای موفق برنامه‌های مبتنی بر جمعیت در نظام سلامت و جلب و استفاده از مشارکت واقعی جامعه سابقه درخشانی دارد، اظهار کرد: مشارکت و حضور مردم فرهیخته و جامعه باسواد گیلان که بسیار علاقه‌مند به‌سلامت خودشان هستند می‌تواند در پیشبرد برنامه‌های ارتقاء سلامت و سرعت دستیابی به اهداف آن بسیار مؤثر باشد.

 

وی با بیان اینکه سلامت حق و مسؤولیتی همگانی است، افزود: سلامت برای همه، جز با تلاش همه برای سلامت محقق نمی‌شود و ارتقای عادلانه سلامت نیازمند توانمندسازی مردم و جامعه برای مشارکت در مراقبت از سلامت خود، خانواده و جامعه است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارتقای سلامت را فرایند قادرسازی افراد برای کنترل و مدیریت سلامت و سرنوشت آن‌ها توصیف کرد و گفت: تمامی دولت‌ها، موظف هستند که با توسعه سیاست‌های حامی سلامت، عدالت و توسعه پایدار کشور، امکان زندگی در محیط سالم و انتخاب آزاد، عادلانه و ارزان گزینه‌های سلامت را برای همه شهروندان فراهم کنند.

 

آشوبی با بیان اینکه سلامتی محور توسعه است، تصریح کرد: معضلات بهداشتی را نمی‌توان فقط در بخش سلامت حل کرد بلکه مشارکت تک‌تک افراد جامعه و بخش‌های توسعه، سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌ها برای حل مسائل سلامتی و رسیدن به سطح قابل‌قبول سلامت، لازم و ضروری است.

 

وی با بیان اینکه سلامت محصول مشترک دولت‌ها، ملت‌ها و بازار است، گفت: مردم با انتخاب گزینه‌های سالم، سلامت را به‌عنوان یک ثروت حفظ کرده و ارتقاء می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحقق سلامت را در تغییر رویه سبک زندگی بامطالعه، فعالیت بدنی و سلامت معنوی در خانواده دانست و بیان کرد: این انتخاب نیازمند برخورداری از سواد سلامت و تمرین مهارت‌های خود مراقبتی برای داشتن سبک زندگی سالم و مدیریت ناخوشی‌های جزئی، بیماری‌های مزمن و حاد است.

 

آشوبی با اذعان به اینکه با توانمندسازی مردم، می‌توان صرفه‌جویی قابل‌توجهی را در هزینه‌ها شاهد بود، افزود: این صرفه‌جویی‌ها با اجرای رویکرد سلامت متکی بر مردم ناشی از هزینه مراقبت‌های سطوح پایه و تخصصی، پذیرش برنامه‌ریزی‌شده و بدون برنامه بیماران و پذیرش‌های سرپایی و رقم قابل‌ملاحظه‌ای در هرسال است.

 

وی با بیان اینکه بهورزان، مراقبین و سفیران سلامت از ارکان حاکمیت سلامت و محورهای مهم در ارائه خدمات سلامت‌محور هستند، تصریح کرد: داوطلبان سلامت، افرادی هستند که همچون حلقه محکمی ارتباط مسئولین بهداشتی را با سطوح محیطی جامعه برقرار می‌کنند، بنابراین زمینه‌های لازم برای مشارکت فعالانه‌تر افراد در ارتقای سلامت کشور فراهم شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سفیران سلامت از نیروهای دلسوز هستند، گفت: سفیران و داوطلبان سلامت سرمایه اصلی هر جامعه‌ای هستند و فعالیت حدود ۲۴۱ هزار سفیر سلامت در استان گیلان، مایه مباهات است.

 

آشوبی با بیان اینکه داوطلبان سلامت به‌عنوان بازوان توانمند حوزه سلامت در سطح اول خدمت‌رسانی به جامعه به شمار می‌روند، افزود: برای اینکه سلامت جامعه را ارتقا دهیم باید اقدامات اجتماع‌محور را تقویت کنیم و مردم در برنامه‌های سلامت خود مشارکت داشته باشند.

 

وی نقش محوری داوطلبان سلامت و گروه‌های داوطلب و جهادی را در کلیه برنامه‌های حوزه سلامت حائز دانست و بیان کرد: این قشر همیشه به‌عنوان بخشی از بدنه فعال جامعه در انتقال اهداف، مفاهیم و پیام‌های نظام سلامت به عموم جامعه ایفای نقش می‌کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.