تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۲
218 بازدید
کد خبر : 14909

بلاتکلیفی ارزی دلیل کمبود دارو و تجهیزات و جا ماندن پزشکان از کنگره‌های علمی

بلاتکلیفی ارزی دلیل کمبود دارو و تجهیزات و جا ماندن پزشکان از کنگره‌های علمی
کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و جا ماندن برخی پزشکان از کنگره‌های علمی دنیا سناریوی دیگری از حذف ارز دولتی است که نقش مستقیمی در حوزه درمان دارد و نباید فراموش کرد وکلای ملت با شرط و شروط با حذف ارز ترجیحی موافقت کردند موضوعی که دولت به این شروط عمل نکرد.

به گزارش آژیم به نقل از خبرنگار خبرگزاری ملت _محبوبه اشرفی پیمان، امروز سیاست‌های ارزی دولت‌ها در حوزه سلامت، لایه‌های پنهانی از خود را نشان می‌دهد، اگر تا دیروز شاهد صف‌های طولانی برای کمبود دارو و سرم بودیم اکنون خبرهای ناخوشایندی از درجا زدن پزشکی کشور به تبعات حذف ارز دولتی می‌شنویم؛ خلاصه کلام حذف ارز ترجیحی در حال حاضر به قیمت جان بیماران تمام می‌شود و کمتر کسی این واقعیت‌ها را می‌بیند؛ نمایندگان بارها درخصوص رعایت ملاحظات حذف ارز ترجیحی تذکر دادند و حذف آن را مشروط به اجرای مصوبه مجلس یعنی عدم تغییر قیمت کالاهای اساسی به نرخ مصوبه شهریور 1400 کرده بودند.

کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و جا ماندن برخی پزشکان از کنگره‌های علمی دنیا سناریوی دیگری از حذف ارز دولتی بدون رعایت پیش شرط های مجلس است که نقش مستقیمی در حوزه درمان دارد، امروز بیمارستان‌های کشور به ویژه بیمارستان‌های دولتی در تامین نیازهای اساسی از پرداخت حقوق مناسب به کادر درمانی تا نوسازی تجهیزات پزشکی جا مانده‌اند، در چنین شرایطی برای کاهش هزینه‌ها از تامین حداقل‌ها چشم پوشی می‌کنند.

در بسیاری از بیمارستان‌ها شاهد حذف خدمات گسترده بیماران هستیم بر همین اساس تبعات حذف ارز دولتی را نمی‌توان تنها در کاهش دارو خلاصه کرد، امروز درمان مسئله‌ای چند بعدی در مهارت پزشکان و پیشرفت علمی پزشکی متناسب با علم روز جهان تا تجهیزات پزشکی را مشاهده می‌کنیم که تمام این خلاءها در گذر زمان خود را نشان می‌دهد. برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی گوشه‌ای از این کمبودها را بیش از هر زمان دیگر به رخ مسئولان کشید «تولیدکنندگانی که محصولاتشان خریدار نداشت، بیمارستان‌هایی که توان نوسازی تجهیزات پزشکی خود را نداشتند.»

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به نقش حذف ارز ترجیحی بدون رعایت پیش شرط مجلس و ناتوانی بیمارستان‌ها در خرید تجهیزات پزشکی و نوسازی آنها، می‌گوید: در برخی از مواقع امکان ارائه خدمات درمانی در منازل وجود ندارد و  حضور بیمار در بیمارستان‌ الزامی است بطوریکه قسمتی از درمان نیازمند نیروی انسانی ماهر و متخصص است و بخشی از وجود تجهیزات به روز پزشکی هر جامعه‌ای برای رسیدن به سلامت کامل نیازمند تامین زیرساخت‌های پزشکی است.

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس یازدهم، افزود: برای سلامتی جامعه نیازمند بهترین پزشک، نیروی متخصص درمانی خبره و تجهیزات پزشکی پیشرفته هستیم، اگر پزشک و نیروی متخصص ماهر داشته باشیم و ابزار کار و تجهیزات به روز در اختیار آنها نباشد بی‌تردید در مسیر درمان مشکلاتی ایجاد می‌شود، بنابراین باید بپذیریم پزشک ماهر، تجهیزات پیشرفته پزشکی و مکان مناسب درمان می‌تواند در کنار یکدیگر اثر بخش باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تامین سلامت جامعه بر عهده حاکمیت است، اظهار داشت: براساس اسناد بالادستی تامین سلامت جامعه بر عهده نظام حاکمیت و تولیت آن بر دوش وزارت بهداشت است، اما جای سوال باقی است از سال ۱۴۰۰ به بعد که حذف ارز ترجیحی در دستور کار قرار گرفت اقدام موثری بوده است یا خیر؟

 توقف سلامت با تصمیم گیری نادرست در مورد ارز ترجیحی 

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مخالف حذف ارز ترجیحی بوده است، تصریح کرد: با حذف ارز ترجیحی طرح‌های جدیدی مطرح شد که تامین دارو و بروز رسانی تجهیزات پزشکی با مشکلاتی روبرو شد و از طرفی بسیاری از پزشکان کشور را بدون انگیزه کرد، یعنی عملا با تصمیم گیری نادرست در مورد ارزی که در نظام سلامت کشور نقش کلیدی داشته است سلامت مردم را متوقف کرده‌ایم.

پروسه معیوب پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومان در کشور

محسنی بندپی با بیان جزییات ارائه طرح دارویار، اظهار کرد: با اجرایی شدن طرح دارویار قرار بود مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی و ارز ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی به انتهای زنجیره تولید دارو یعنی داروخانه‌ها پرداخت شود، مجلس مشروط بر اینکه  دولت تمام کالاهای ضروری و حیاتی را با مصوبه شهریور ۱۴۰۰ ارائه کند با حذف ارز ۴۲۰۰ تومان موافقت کرد . در حال حاضر نه تنها دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان را حذف کرده است بلکه قیمت‌ها کالاهای اساسی نیز  آزاد شده است، طرح دارویار هم به گونه‌ای که مجلس تعیین کرده بود اجرایی نشد و همین پروسه معیوب نیز در مورد تجهیزات پزشکی رخ داد یعنی قرار بر این شد عین همان ارز به تولید کنندگان دارو برای تامین مواد اولیه آنها پرداخت شود تا کمکی به بیمارستان‌ها باشد که متاسفانه این مهم محقق نشد.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه بیمارستان‌ها در تامین دارو رنج می‌برند، گفت: بیمارستان‌ها در حال حاضر به شدت برای تامین داروی خود رنج می‌برند، باید نهادهای حاکمیتی فکری فوری برای این مسئله داشته باشند، از طرفی باید در نظر بگیریم زمانی که پزشکان با کمبود تجهیزات مواجه هستند خدمات رسانی مختل می‌شود.

کیفیت پایین محصولات پزشکی همه گونه به ضرر مردم است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم با انتقاد از کیفیت پایین محصولات درمانی و تجهیزات پزشکی، گفت: علیرغم حمایت دولت‌های مختلف از حوزه سلامت در خصوص پرداخت ارز دولتی و ورود تمام دلسوزان نظام سلامت کشور به این مسئله باز شاهد تولیدات نه چندان مطلوب داخلی در بخش بهداشت و درمان هستیم از طرفی واردات هم در این عرصه محدود و بعضا ممنوع شده است پس عملا این امکانات در اختیار بیماران و بیمارستان‌ها قرار نمی‌گیرد و درمان به عقب می‌افتد.

وی در ادامه یادآور شد: عدم ارائه تسهیلات مناسب برای شرکت هیات علمی دانشگاه‌ها در کنگره‌های مختلف علمی در دوره‌های آموزشی و تکمیلی در کشورهای توسعه یافته و عدم تبادل اطلاعات روز بین دانشمندان کشور ما با سایر کشورها قطعا به روز بودن محققان را با مشکل مواجه خواهد کرد بی تردید آموزش دانشجویان ما نیز با مسائلی روبرو خواهد شد، این موضوع مسئله‌ای حیاتی است که باید به شدت به آنها بپردازیم، بسیاری از پزشکان در چنین شرایطی اگر موقعیت پیشرفت‌شان فراهم نباشد به احتمال زیاد کشور را ترک خواهند کرد، یکی از دلایل خروج نخبگان از کشور به همین مسئله باز می‌گردد علاقه مندی برای دستیابی به علم روز دنیا به واسطه تکنولوژی پیشرفت پزشکی؛ در نظر بگیریم شرایط پیش آمده به اُفت کیفیت خدمات داخلی و نزول سطح علمی دانشجویان پزشکی ختم شود.

محسنی بندپی با تاکید بر اینکه بارها از وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، امور خارجه و علوم درخواست داشته‌ایم تا با تشکیل کمیته‌ای مسئله خروج نخبگان را به صورت جدی پیگیری کنند، بیان کرد: در کنار خروج نخبگان پزشکی کشور باید مسئله تولید دارو مورد بررسی قرار بگیرد که کاملا امروز نابسامان است و این نابسامانی در حوزه درمان را می‌توان به وضوح در کف جامعه مشاهده کرد؛ مسئولان تاکید می‌کنند که مشکلی در تامین دارو نداریم اما زمانی که به بیمارستان‌ها رجوع می‌کنیم اکثریت از گرانی دارو و کمبود آن گلایه دارند.

بیماران خاص را دریابید/ کف جامعه را ببینید

نماینده مردم در مجلس یازدهم مسئله داروی بیماران خاص را مشکل اساسی دانست و گفت: در این میان تمام مشکلاتی که در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد در کنار تأمین داروی بیماران خاص مسئله دیگر است که تحریم‌ها ابعاد دیگری از این ماجرا را رقم می‌زند، این گروه از بیماران بیش از سایر بیماران نیازمند تکنولوژی برای درمان هستند و بیشترین آسیب را می‌بینند، بنابراین مجلس و دولت با قید فوریت و درک واقعیت(یعنی آنچه در کف جامعه وجود دارد بدون انکار وضعیت موجود) به مشکلات دارو و تجهیزات پزشکی بپردازند.

پرداختن به حاشیه‌ها در حوزه سلامت خیانت به حقوق بیماران است

محسنی بندپی اظهار کرد: بهره‌گیری از وسایل و تجهیزات پزشکی به روز دنیا و همچنین علوم پیشرفته پزشکی حق مردم است و باید تامین شود و این وظیفه دولت است که باید تدابیری اتخاذ کنند و سلامتی کشور را  تامین نماید، پرداختن به حاشیه‌ها در حوزه سلامت و درمان‌های جایگزین که گاهی اثربخشی آنها به اثبات نرسیده خیانت به حقوق بیماران است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به سلامت در برنامه هفتم توسعه، یادآور شد: در بخش‌هایی از برنامه هفتم توسعه آمده متولیان امر در حوزه بهداشت موظف هستند که هر ساله یک میلیارد یورو دارو و همچنین یک میلیارد یورو تجهیزات پزشکی صادر کنند، در حال حاضر باید تجهیزات پزشکی به قدری با کیفیت بالا تولید شود که بتوانیم به سایر کشورها صادر کنیم. در نظر داشته باشیم سایر کشورها حاضر نیستند، کالاهای بی کیفیت برای مصرف داخلی مردمشان وارد کنند و در مقابل پول پرداختی، خواهان کالای با کیفیت هستند. اما جای سوال باقی است زمانی که ما دارویی با کیفیت برای درمان بیماران خود نداریم و از واردات تجهیزات مدرن پزشکی برای سلامت جامعه جامانده‌ایم چگونه می‌توان انتظار داشت سالانه میلیاردها هزار یورو از صادرات تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت کسب درآمد داشت؟

همایون سامه یح نجف آبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در این باره می‌گوید: ایران در حوزه‌های پزشکی یکی از کشورهای سرآمد منطقه است و نمی‌توان این مسئله را به واسطه مشکلاتی که به تبع تحریم‌ها علیه ایران تحمیل شده و به زودی حل می‌شود منکر شد، البته امیدواریم هرچه سریعتر مشکلات رفع شود.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم افزود: تحریم‌ها منجر شده تا خرید تجهیزات پزشکی و وسایل مورد نیاز برای بسیاری از بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های دولتی مشکلاتی به دنبال داشته باشد، در نظر بگیریم پزشکان حاذق و خبره ما با کمترین امکانات و تجهیزات هم درصدد درمان بیماران در سخت‌ترین شرایط هستند و به قسم نامه بقراط پایبندند، اما باید بپذیریم گرانی در تجهیزات پزشکی و عرضه آنها با قیمت‌های نجومی بی تاثیر در حال بیماران نیست و  دولت باید این مهم را که به قیمت جان بیماران تمام می‌شود مد نظر قرار دهد.

تجهیزات پزشکی در کنار تجویز دارو یکی از ملزومات بهبود بیماران است

نجف آبادی با تاکید بر اینکه تجهیزات پزشکی در کنار تجویز دارو یکی از ملزومات بهبود بیماران است، یادآور شد : پزشکان با تشخیص و تجویز به موقع درصدد درمان بیماران هستند اما در نظر بگیریم که کمبود ملزومات و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها پروسه درمان را با مشکل روبه رو کرده است این کمبودها نباید به قیمت زیر سوال بردن علم پزشکان کشور تمام شود، قیمت نجومی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون رعایت پیش شرط مجلس به گستردگی این مسئله دامن زده است.

درمان گران است و بیماران سخت در فشار

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور شاهد گرانی تمام کالاهای اساسی از گوشت و مرغ گرفته تا خودرو و مسکن هستیم اما جای سوال باقی است آیا قیمت دارو و کالاهای پزشکی در این شرایط می‌تواند ثابت باقی بماند؟ امروز دارو گران شده است اما نباید به بیماران فشار وارد کرد، در بودجه بندی سال ۱۴۰۱ تاکید به این مسئله شده که پرداختی بیمار باید مطابق مصوب شهریور ۱۴۰۰ باشد، که این امر محقق نشد. طرح دارویار هم به همین منظور ایجاد شده است تا کمک حال بیماران باشد، ثابت نگه داشتن قیمت پرداختی بیماران باید به مصوبه شهریور ۱۴۰۰ ادامه دار می‌بود.

طرح ضعیف دارویار سه معاون وزیر را تغییر داد

نجف آبادی با انتقاد از گرانی دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: با گرانی دارو فرانشیز بیمه در مورد حمایت از بیماران از ۷۰ درصد به حدود ۹۰ درصد رشد داشت، در این بین شاهد رشد قیمت مکمل‌ها و عدم قرار گرفتن داروهای مکمل بیماران خاص همچون ویتامین و داروهای اوتیسمی در زیر مجموعه طرح دارویار بودیم که متاسفانه با مخالفت جدی بیمه‌ها روبرو بوده است، چرا طرحی که توانایی حمایت از مردم را ندارد به مرحله عملیاتی رسید؟ با اجرایی شدن طرح ضعیف دارویار به دلیل عدم وجود زیرساخت‌ها سه معاون وزیر بهداشت تغییر کرد!

تمام آشفتگی بازار دارو مربوط به طرح دارویار نیست

نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از کاهش اعتبارات بودجه‌ای بهداشت و درمان برای سال جاری، گفت: قوه مقننه در بودجه سال جاری ۱۰۵ همت برای دارو پیشنهاد داد که متاسفانه به ۶۹ همت از طرف دولت کاهش یافت که این مسئله امروز با کمبود تجهیزات و گرانی دارو خود را نشان داده است، با تمام این تفاسیر باید بپذیریم همه آشفتگی بازار دارو مربوط به طرح دارویار نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به عدم حمایت از بیمه‌ها در خصوص پوشش دارویی گفت: بسیاری از تجهیزات پزشکی یکبار مصرف باید در زیرمجموعه پرداختی بیمه‌ها باشد که امروز به دلیل عدم حمایت‌های دولتی ناتوان در ارائه خدمات هستند، تا زمانی که زیرساخت‌ها و برنامه ریزی‌ها درست نباشد وضعیت به همین روال ادامه خواهد داشت.

نجف آبادی در ادامه تاکید کرد: خرید تجهیزات پزشکی و وارد کردن مواد اولیه دارو به قیمت ارز ۲۸هزار تومانی طبعا تاثیر مستقیمی بر روی قیمت مصرف کننده می‌گذارد و در نهایت بیماران باید پرداخت کنند یا روسای بیمارستان‌ها به دلیل عدم تامین ارز از خرید تجهیزات نو و تعویض وسایل کهنه و فرسوده تحت فشار هستند که این مسئله در بیمارستان‌های دولتی به علت کمبود اعتبارات بیشتر نمایان است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه سلامت جامعه باید در اولویت دولت باشد، خاطرنشان کرد: امروز بیمارستان‌ها در تعمیرات لوازم یدکی خود هم دچار مشکل هستند و تمام کم و کاستی‌ها که همگی از زبان مردم شنیده و گاهی شاهد آن هستیم را مطرح می‌کنیم، با تمام این تفاسیر امیدواریم دولت این کمبودها را که به ضرر جان مردم است ببیند و عکس العمل داشته باشند.

در پایان باید بگوییم؛ رهبر انقلاب در حوزه درمان بارها تاکید داشتند که بیماران دغدغه‌ای جز درمان نداشته باشند، امروز دولت‌های مختلف میراث‌دار یکدیگر در سیاست‌های اشتباه ارزی هستند که متاسفانه این سیاستگذاری به قیمت جان مردم تمام می‌شود، به عبارتی سلامت در دولت‌های مختلف با هدف حفظ جامعه‌ای سالم از اولویت اصلی آنها نبوده حتی در برنامه‌های مختلف توسعه بهداشت و درمان به گونه‌ای آرمانی دیده شده است، در حال حاضر کمبود دارو و تجهیزات پزشکی به افزایش پرداختی از جیب مردم تمام شده است، متاسفانه تورم حاکم بر جامعه مردم را به سمتی سوق داده تا زمانی که بوی الرحمانشان بلند نشد به پزشک مراجعه نمی‌کنند، ادامه این وضعیت بی تردید سلامت همه مردم را تهدید می‌کند./

 پایان پیام

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.