تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
275 بازدید
کد خبر : 14714

گزارشی از بیمارستان شهید نورانی تالش؛

درجه بیمارستان تالش ارتقا یافت | از افزایش میلیاردی بودجه دولتی تا ارتقای خدمات به مردم

درجه بیمارستان تالش ارتقا یافت | از افزایش میلیاردی بودجه دولتی تا ارتقای خدمات به مردم
ارزیابی بیمارستان‌ها در سطح ملی و از سوی کارشناسان کشوری و در یک بازه چند روزه و به‌صورت حضوری و براساس بررسی‌های میدانی کارشناسان خبره وزارت بهداشت انجام می‌شود.

به گزارش آژیم به نقل از خبرگزاری فارس ، درحالی که طی ماه‌های گذشته خطر تنزل درجه بیمارستان شهید نورانی تالش از درجه ۲ به درجه سه این مرکز درمانی را تهدید می‌کرد با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده از سوی مدیران جوان بهداشت و درمان تالش در ۲ ماه گذشته درجه بیمارستان تالش از ۲به یک ارتقا یافت.

این مرکز درمانی با مشکلات و کمبودهای متعددی مواجه است و نگاهی به درجه فعلی این بیمارستان و بررسی دلایل قرار گرفتن آن در شمار مراکز در خطر تنزل درجه، خود نشان از فاصله آن با وضعیت ایده آل دارد و شاید شنیدن خبر ارتقای درجه این بیمارستان برای عده ای عجیب به نظر برسد.

اما باید بدانیم که ارتقای درجه بیمارستان به معنای نبود مشکل و کامل بودن خدمات آن نیست، بلکه یک گام رو به جلو و حرکت به سوی ارتقای خدمات و مدیریت آن است.

به گفته کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ارزیابی بیمارستان‌ها در سطح ملی و از سوی کارشناسان کشوری و در یک بازه چند روزه و به‌صورت حضوری و براساس بررسی‌های میدانی کارشناسان خبره وزارت بهداشت انجام می‌شود.

این کارشناسان معتقدند که در این ارزیابی‌ها حدود ۵۰۰ شاخص در ۱۹ محور مورد بررسی قرار می‌گیرد که برای قرار گرفتن در لیست بیمارستان‌های درجه یک باید بالای ۶۵ درصد از این شاخص‌ها در بخش مختلف رعایت شده باشد، شاخص‌های که بسیاری از آن‌ها پنهان و تخصصی بوده و شاید در نگاه اول از دید مراجعین پنهان بماند.

جالب است بدانیم این شاخص‌ها از تفکیک زباله و بی‌خطرسازی آن برای محیط زیست تا تکریم بیماران و همراهان و همچنین انجام دقیق و بدون خطای عمل‌های جراحی را در برمی‌گیرد و داشتن امکانات و تجهیزات تنها ۱۵ درصد در این ارزیابی ها اثرگذار است.

به گفته سعید رستمی مدیر شبکه بهداشت شهرستان تالش، با توجه به افزایش ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومانی بودجه‌های دولتی در پی ارتقای درجه بیمارستان قطعاً می‌شود بسیاری از نیازهای عمومی این مرکز را تأمین کرده و بخش زیادی از مشکلات خرد را با مدیریت صحیح رفع کرد.

رستمی اذعان کرده که قطعاً با ارتقای درجه بیمارستان شهید نورانی شاهد ارتقای خدمات و شاخص‌های متعددی برای مردم تالش خواهیم بود و مدیران این بیمارستان برای بهره‌مندی از امتیازات ارتقای درجه مجبور به رعایت شاخص های وزرات بهداشت می‌باشند.

رعایت حقوق گیرندگان خدمت، تأمین داروهای مورد نیاز بیماران بخش بستری و امکانات رفاهی برای همراهان بیمار، افزایش آمار عمل های جراحی و کاهش خطاهای پزشکی، ارتقای مراقبت های پرستاری و پزشکی، ثبت و دسترسی آنلاین به سوابق و اطلاعات پزشکی و سوابق بستری بیماران،افزایش درستی آزمایشات،مراقبت های مادر ـ نوزاد،کنترل عفونت و استریل مرکزی، افزایش ویزیت‌های تخصصی پزشکان با هزینه‌های اندک، طرح‌های توسعه‌ای، بی‌خطر سازی و تفکیک زباله‌ها، مدیریت تجهیزات (دستگاه‌های سی تی اسکن، آندوسکپی، کولونوسکپی و…)، برنامه‌ریزی برای حوادث و بحران‌های احتمالی و غیره تنها نمونه‌ای از صدها شاخص مورد ارزیابی در ارتقای درجه بیمارستان است.

طبق قواعد درجه‌بندی وزارت بهداشت و درمان، درجه یک بیمارستان‌ها به سه بخش درجه یک، درجه یک عالی و درجه یک برتر تقسیم می‌شود و مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تالش معتقد است که قطعاً با ادامه این رویکرد مدیریتی و اقدامات فنی و تخصصی می‌توانیم در سال‌های آتی جهت ارتقای مجدد بیمارستان شهید نورانی اقدام کرده و با ارائه خدمات بهتر به مردم تالش از اعتبارات چند برابری برخوردار و بسیاری از مشکلات ابتدایی که سال‌هاست مراجعین به این مرکز درمانی را آزار می‌دهد را حل شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.