تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
169 بازدید
کد خبر : 15820

افزایش تجارت میان امارات و ایران / فصل پایان تنش بین قدرت های خلیج فارس فرا رسید؟

افزایش تجارت میان امارات و ایران / فصل پایان تنش بین قدرت های خلیج فارس فرا رسید؟
شکوفایی روابط نشان دهنده عزم امارات برای کاهش تنش منطقه ای است.

 به گزارش آژیم به نقل از اقتصادآنلاین، تجار و مقامات رسمی می گویند که تجارت بین ایران و امارات متحده عربی با کاهش محدودیت ها بر فعالیت تجاری بین دو کشور افزایش یافته است.

مدیران اجرایی گفتند که امارات در ماه های اخیر محدودیت های ثبت شرکت ها و صدور ویزا برای شرکت های ایران را که همچنان مشمول تحریم های شدید ایالات متحده است، کاهش داده است. سرمایه داران ایرانی همچنین در حال بررسی چگونگی تقویت تجارت دوجانبه از طریق ایجاد مکانیسم هایی برای تامین مالی معاملات قانونی هستند.

شکوفایی روابط تجاری بین ایران و امارات متحده عربی، بخشی از عزم جدی این کشور خلیج فارس به سمت کاهش تنش منطقه ای و تمرکز بر تجارت است. این تنش ها به ویژه در پی قیام های بهار عربی در سال ۲۰۱۱ شدت گرفت.

ارتباط دیپلماتیک امارات متحده عربی با ایران به ویژه با وساطت چین در سال جاری تقویت شده است که روابط بین جمهوری اسلامی و عربستان سعودی را دوباره برقرار کرد. این موضوع به کاهش تنش های جدی بیش از ده ساله بین قدرت های رقیب خلیج فارس کمک کرده است.

نزدیکی عربستان و ایران این امیدواری را ایجاد کرده است که مذاکرات جاری می تواند به یک راه حل سیاسی پایدار گسترش یابد. آزادی زندانیان آمریکایی که در ایران نگهداری می شوند همچنین می تواند مقدمه گفتگوها برای یک توافق جدید – شاید غیررسمی – با ایران باشد تا کاهش تحریم ها را به قیمت محدودیت های فعالیت هسته ای خود به دست آورد.

در حالی که چین شریک تجاری برتر ایران است، امارات متحده عربی دومین شریک تجاری بزرگ ایران است. بر اساس داده های ایران، تجارت بین ایران و امارات از رکود ۱۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰/۲۰۲۱ به ۲۴ میلیارد دلار در ۱۲ ماه منتهی به مارس بهبود یافته است.

این افزایش بیش از ۲۲ میلیارد دلار ثبت شده در سال ۲۰۱۲ قبل از شروع تحریم های آمریکا است. مقامات ایرانی گفته اند که در حال حاضر افزایش بیشتر تجارت دوجانبه به ۳۰ میلیارد دلار در دو سال آینده را هدف قرار داده اند.

به گفته افرادی که در جریان این گفتگوها قرار گرفته اند، مقامات ایرانی در مبادلات دیپلماتیک از همتایان اماراتی خود خواسته اند تا مکانیسم های جدیدی برای تأمین مالی تجارت ها بین دو کشور بیابند.

خطر جریمه های ناشی از تحریم آمریکا، نگرانی هایی را در مورد معاملات مرتبط با ایران ایجاد کرده است. اگرچه امارات مایل است تجارت خود با ایران را هرچه بیشتر گسترش دهد، اما همچنان نگرانی هایی در مورد تحریک واکنش خصمانه آمریکا وجود دارد.

وزارت اقتصاد امارات گفت: روابط اقتصادی ما با ایران از دیرباز اهمیت زیادی داشته است. تجارت امارات با ایران با رعایت کامل قوانین و استانداردهای جهانی انجام می شود.

برخی از شرکت ها و بانک های ایرانی از واسطه هایی در امارات متحده عربی بهره برده اند که می توانند به عنوان نماینده ای برای تراکنش های فرامرزی عمل کنند تا از محدودیت های فعلی عبور نمایند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.