تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
79 بازدید
کد خبر : 18840

شهروندان مراقب بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشند

هشداردامپزشکی برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان

هشداردامپزشکی برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گیلان
مدیرکل دامپزشکی گیلان از تشدید نظارت‌ها و پایش برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان خبرداد.

به گزارش اژیم به نقل از خبرگزاری صدا و سیما گیلان؛ هادی بابایی با اشاره به اینکه احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فصل سرما بیشتر است، گفت: گروه‌های دامپزشکی گیلان پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان‌های مختلف استان را با جدیت پیگیری می‌کند.

وی افزود: با توجه به تعداد زیاد پرندگان مهاجر به استان از روستائیان به ویژه ساکنان حاشیه تالاب‌ها خواست با محصورکردن جایگاه‌های پرندگان خود، از تماس مستقیم با پرندگان مهاجر خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه مرغ و تخم‌مرغ باید کامل پخته مصرف شود، تصریح کرد: مصرف فرآورده‌های طیور (گوشت مرغ) که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تولید، کشتار و بسته‌بندی می‌شود، هیچ‌گونه خطری به لحاظ انتقال بیماری ندارد.

وی با تاکید بررعایت جدی نکات بهداشتی برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گفت: شهروندان از خرید پرندگان در بازار‌های محلی خودداری و در هنگام پاک کردن مرغ از دستکش استفاده کنند.

هادی بابایی همچنین به خانواده‌های توصیه کرد: از بازی و تماس کودکان خود با طیور جلوگیری کرده و هرگونه علائم و تلفات غیرعادی پرندگان را به دامپزشکی استان با شماره ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

مدیر کل دامپزشکی گیلان به مرغداران هم توصیه کرد: از ارتباط پرندگان داخل سالن، دان و آب مصرفی آنها با پرندگان وحشی، آزاد پرواز و فضولات آنها جلوگیری و مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه از رفت و آمد غیرضروری به مرغداری‌ها باید جلوگیری شود و در صورت لزوم تردد با رعایت کامل موارد بهداشتی انجام شود، اضافه کرد: تعویض کفش و لباس کارگران و بازدید کنندگان در هنگام ورود به مرغداری ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: فعال نگه داشتن حوضچه‌های ضدعفونی مقابل درب ورودی مرغداری و ورودی سالن‌ها، شست و شوی و ضدعفونی دست‌ها با آب و صابون و تعویض کفش یا حداقل برس کشی کف چکمه با مواد ضدعفونی را از نکارت ضروری برای پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.