تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴
84 بازدید
کد خبر : 18851

آماده‌باش کامل گیلان برای روزهای سرد و برفی پیش‌رو

آماده‌باش کامل گیلان برای روزهای سرد و برفی پیش‌رو
ستاد مدیریت بحران استان گیلان به ویژه شهرستان‌هایی که عمدتا در روزهای سرد و بارشی با بحران روبرو هستند در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی استان گیلان به حالت آماده باش درآمدند.

به گزارش آژیم به نقل از خبرگزاری فارس، رشت، حمیدرضا دنیادیده: نقشه‌های هواشناسای نشان دهنده فعالیت سامانه سرد و بارشی تا اواخر وقت چهارشنبه در منطقه است و در همین رابطه اطلاعیه هشداری سطح نارنجی نیز در گیلان صادر شده است.

طبق پیش بینی هواشناسی، وضعیت جوی گیلان ابرناکی، مه‌آلود شدن هوا، روند کاهشی دما، بارندگی و وزش باد از یک سو و از سوی دیگر بارش برف و کولاک در ارتفاعات استان نیز در انتظار گیلانیان خواهد بود.

محمد دادرس مدیرکل هواشناسی گیلان به فارس گفته است که به تدریج از روز سه شنبه به ویژه غروب و شب، سامانه بارشی، سرعت باد و همچنین برودت هوا در استان گیلان تشدید می‌شود.

مطابق هشدار سطح نارنجی هوانشناسی، ستاد مدیریت بحران در استان گیلان و شهرستان‌ها نیز تشکیل شده و فرمانداران و بخشداران در سراسر استان به ویژه در ارتفاعات آماده پاسخگویی به بحران هستند.

ضرورت آمادگی دستگاه‌ها در شرایط هشدار نارنجی

فرامرز مرجانی فرماندار شهرستان فومن امروز در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان با اشاره به اهمیت باز بودن راه ها، خواستار افزایش آمادگی ادارات متولی و عضو ستاد مدیریت بحرن شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان فومن توصیه کرد تا واحدهای مرغداری ضمن توجه به تهیه و ذخیره‌سازی سوخت مورد نیاز در زمان نامساعد بودن آب و هوا یا قطع احتمالی جریان انرژی، تمهیدات لازم را برای فعالیت خود بیندیشند.

مرجانی همچنین به متولیان تامین آرد شهرستان به جهت تامین آرد مناطق فاقد نانوایی و خانگی پزها، تاکید کرد.

تالش به حالت آماده باش درآمد

مسعود شفیقیان معاون فرماندار شهرستان تالش نیز امروز در نشست ستاد میدیرت بحران شهرستان بر ضرورت هماهنگی کامل در جهت مقابله با هرگونه حادثه احتمالی، تمهیدات و تدابیر لازم پاسخگویی سریع به حوادث، کنترل، پایش و اقدامات پیشگیرانه، تاکید کرد.

وی با تاکید بر ایجاد هماهنگی فی ما بین نیروی انتظامی، دستگاههای امدادی، ایمنی، خدماتی، دهیاری‌های نواحی کوهستانی و نیروهای مردمی از شهروندان خواست با توجه هشدار سطح نارنجی هواشناسی گیلان و فعالیت سامانه بارشی و سرد از ظهر امروز تا پایان روز چهارشنبه بارندگی در بعضی نقاط شدید و در ارتفاعات با برف و کولاک همراه خواهد بود از تردد در محلهای پر خطر به ویژه تردد در محورهای کوهستانی برف گیر، اسکان، چادر زدن و توقف در بستر و حریم رودخانه ها، مکانهای مرتفع و تپه ها، زیر درختان، سیم برق هوایی، لوله ها، فنس‌های فلزی و پهنه‌های آبی، صعود کوهنوردان به ارتفاعات خودداری کنند.

آماده باش لنگرود به جهت پاسخ به بحرانی احتمالی برف پیش رو

در شهرستان لنگرود نیز با توجه به هشدار هواشناسی درخصوص بارش باران و برف، جلسه اضطراری ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران عصر امروز به مدیریت هادی جعفرزاده فهیم معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری و اعضای ستاد در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این نشست، دستگاههای اجرایی و خدمات رسان آخرین گزارش از اعلام آمادگی و امکانات لازم در مواقع ضروری و لزوم را ارائه کردند و معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری هم در آن ضمن اعلام آماده باش به همه ادارات اجرایی و خدمات رسان، نکات و هشدارهای لازم را توصیه کرد.

جلسه فوق العاده مدیریت بحران شهرستان شفت

با توجه به اعلام وضعیت نارنجی از سوی سازمان هواشناسی جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان به ریاست مهدی نقدی فرماندار شفت و مسوولان دستگاه‌های خدمات رسان در فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این نشست با اشاره به احصا نقاط پر حادثه و نیازمند به توجه، بر ضرورت رفع نقیصه‌ها و آمادگی همه جانبه جهت رفع بحران‌های احتمالی پیش رو تاکید شد.

آمادگی ستاد بحران شهرستان ماسال در مقابله با ورود سامانه بارشی

غلامرضا گیل چالانی فرماندار و رئیس ستاد بحران شهرستان ماسال نیز امروز ضمن اعلام آمادگی ستاد فرماندهی عملیات پیشگیری، مقابله و پاسخ به بحران شهرستان از ممنوعیت و تردد کوهنوردان به ارتفاعات شهرستان خبر داد و اظهار کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی سامانه بارشی قوی و احتمال برف از بعد ازظهر روز دوشنبه تا چهارشنبه همین هفته، تردد غیر ضرور و نیز ورود به ارتفاعات ممنوع است.

ممنوعیت تردد در محورهای کوهستانی تا آمادگی کامل ماسال در بحران احتمالی پیش رو

فرماندار ماسال با بیان اینکه مساجد در روستاها برای اسکان ضروری آمادگی لازم را داشته باشند از جهاد کشاوزری و شهرداری‌ها خواست به جهت هماهنگی و آمادگی ماشین آلات و تراکتورهای برف روب در محور‌های مواصلاتی و جاده‌های شهری و روستای آمادگی لازم صورت گیرد.

به گفته رئیس ستاد مدیریت بحران ماسال، دو اکیپ توسط راهداری با۱۳ دستگاه ماشین آلات و۲۱ نیروی انسانی آمادگی کامل برای جلوگیری از حوادث با الویت مسیرهای اصلی و فرعی و روستایی با ذخیره‌سازی سوخت مناسب را دارند و بیان کرد هلال احمر جهت ساماندهی در راه ماندگان براثر احتمال برف سنگین، سالن شهید شیرازی و بقعه متبرکه شالمارا هماهنگ کرده است.

فرماندار ماسال همچنین بیان کرده که ۳۳ واحد نانوایی ۲گانه سوز با آمادگی لازم برای ارائه خدمات فعال هستند و آذوقه اساسی و کالاهای مورد نیاز برای یک هفته توسط اداره صمت ذخیره شده است.

مخاطرات پیشبینی شده در پی فعالیت سامانه سرد و پرفشار پیش رو

اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، یخزدگی و لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، انسداد گردنه‌های مسیرهای برف‌گیر، کاهش دید، بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر از جمله پیشبینی‌های هواشناسی برای روزهای آینده در گیلان است.

نکاتی که همه باید به آن توجه کنند

پرهیز از سفرهای غیر ضروری بویژه در گردنه‌های برف گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی از جمله نکات قابل توجه‌ای است که باید از سوی همگان در دستور کار قرار بگیرد.

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.