تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
17 بازدید
کد خبر : 19922

خواب کم، حتی با رعایت رژیم غذایی، خطر دیابت را افزایش می دهد

خواب کم، حتی با رعایت رژیم غذایی، خطر دیابت را افزایش می دهد
تحقیقات نشان می‌دهد که مدت‌زمان خواب کوتاه‌تر، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را حتی در افرادی که عادات غذایی سالم دارند، افزایش می‌دهد.

به گزارش آژیم، محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد، داده‌های 247,867 فرد را در Biobank بریتانیا (میانگین سن، 55 سال؛ 52.3 درصد زن) بررسی کردند. این افراد از نظر طول مدت خواب به 4 گروه طبقه‌بندی شدند:
7 تا 8 ساعت در شبانه روز،
6 ساعت در شبانه روز،
​5 ساعت در شبانه روز،
3 تا 4 ساعت در شبانه روز.

آنها همچنین الگوهای غذایی افراد مورد مطالعه را بر اساس ناسالم ترین (نمره صفر) تا سالم ترین (نمره 5) رتبه بندی کردند. طی یک پیگیری متوسط ​​12.5 ساله، در 3.2 درصد از افراد مورد مطالعه، دیابت نوع 2 تشخیص داده شد.

محققان دریافتند که در مقایسه با افرادی که 7 تا 8 ساعت در شبانه روز می خوابیدند، افرادی که 5 ساعت می‌خوابیدند (HR=1.16؛ 1.05-1.28) و افرادی که بین 3 تا 4 ساعت می‌خوابیدند (HR=1.41؛ 1.19-1.68) شانس بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 داشتند.

از نظر سلامت رژیم غذایی مورد مصرف، افرادی با امتیاز رژیم غذایی 4 (HR = 0.82؛ 0.7-0.96) یا 5 (HR = 0.75؛ 0.63-0.88) در مقایسه با افراد دارای رژیم غذایی کاملاً ناسالم (نمره صفر) کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

یافته مهم این مطالعه آن بود که صرفنظر از این که رژیم غذایی افراد سالم باشد یا نباشد، مدت زمان خواب کمتر شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.مطالعات قبلی نشان داده اند که آپنه انسدادی خواب با افزایش مقاومت به انسولین و ایجاد دیابت نوع 2 همراه است. مطالعات بیشتر باید مکانیسم ایجاد دیابت نوع 2 در افرادی که خواب کمتری در شبانه روز دارند را معلوم کند.

نتایج این مطالعه که هفته گذشته در JAMA Network Open Journal منتشر شد، بر ضرورت خواب کافی – حدود 7 تا 8 ساعت در شبانه روز – بخصوص در افرادی که زمینه خانوادگی دیابت دارند، تاکید می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.