تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
254 بازدید
کد خبر : 13638

خط آهن رشت- آستارا مشکل زیست محیطی ندارد

خط آهن رشت- آستارا مشکل زیست محیطی ندارد
گزارش‌های تکمیلی محدوده تالاب استیل مبنی بر اجرای تونل با کمترین تخریب جنگل و حفظ حریم تالاب و در جنگل گیسوم استفاده از خطوط انتقال نیرو در منطقه پاک‌ تراشی شده برای عبور راه‌آهن با کمترین تخریب جنگل و قطع درخت تهیه و به سازمان پیشنهادشده است.

به گزارش آژیم به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری گیلان، گذرگاه ریلی شمال ، جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به جنوب اروپا به شمار می رود و احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش در دستور کار بوده و در دولت سیزدهم برای اجرا و انجام با شتاب بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

برای فعال‌سازی این ظرفیت ریلی تلاش فراوانی شده است؛ به طوری که رؤسای جمهور ایران و روسیه در ماه‌های گذشته طی تماس های تلفنی و گفت‌وگوهای دوجانبه بر این موضوع تأکید داشته‌اند.

مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل می‌شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده‌ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد.

بر اساس این توافقنامه، فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.
ادعایی که برای رسانه های بیگانه خوراک شد!

در روزهای گذشته برخی مدعی شده‌اند ، این پروژه پیوست محیط زیستی ندارد و موجب وارد شدن خسارات به جنگل‌های استان گیلان به خصوص جنگل‌های گیسوم خواهد شد. ادعایی که متأسفانه با همراهی رسانه‌های ضد انقلاب همراه شده است.

رییس کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است، طرح راه آهن رشت به استارا به طولر 160 کیلومتر بدون هیچ مطالعه که ضرورت اجرا و تثبت برای طرح ایجاد کند انجام نشده است.

به اظهار وی، این پروژه با پول نفت قرار است انجام شود و پیمانکار عنوان می کند طی مدت چهار سال پروژه به اتمام می رسد اما واقعیت این است که برای انجام این ابر پروژه 15 سال زمان نیاز است.

سمیه رفیعی افزود: با اجرای این پروژه بزرگ 100 هزار اصله درخت در منطقه ی جلگه ای منطقه گیسوم تالش و بسیازی از زمین های کشاورزی از بین می روند که به بررسی مجدد نیاز دارد.

این نماینده مجلس می گوید، ظرفیت این خط آهن پنج میلیون تن است اما گفته شده بعد از اتصال خط آهن 15 میلیون تن بار بر روی آن قرار می گیرد و شرکت مشاور و پیمانکار برای دولت تصمیم گیری می کنند.

در این ارتباط آرش شادپور، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش در خصوص مراقبت از محیط زیست در فرایند اجرای این پروژه تأکید کرد: مطالعات جامع و ویژه‌ای با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام گرفته است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش همچنین تأکید کرده که در شهرستان تالش با رایزنی و بررسی‌های فنی صورت گرفته با وزارت متبوعه سعی شده خط پروژه در مسیری که بیشتر خارج از اراضی ملی و در مستثنیات اشخاص قرار داشته و یا در منتهی الیه مسیرهای جنگلی که با رعایت و حساسیت بسیار بالای فنی و حفظ ذخایر ژنتیکی جنگل‌های هیرکانی که مردم تالش حافظان آبا و اجدادی برای آن‌ها هستند و نیز گذر مسیر بیشتر از املاک مردم شریف انجام پذیرد تا کمترین آسیب به درختان وارد شود.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری تالش، مردم طبیعت دوست تالش بزرگ که زندگی آنها هزاران سال است به منابع طبیعی گره خورده،‌ حساسیت ویژه‌ای به حفظ طبیعت و محیط زیست دارند و تنها در بخشی از شهرستان صومعه‌سرا در جنگل های دست‌کاشت هفت دغنان مجوز با رعایت تشریفات قانونی و رعایت ضوابط صادر شده است

ادعاهایی که مانع توسعه گیلان هستند

در سراسر جهان برای اجرا و انجام یک طرح یا پروژه بزرگ که نقش اساسی در اقتصاد و تجارت آن کشور داشته باشد به طور طبیعی باید بهایی هم پرداخت شود.

این بها ممکن است قطع تعدادی درخت برای ایجاد یک راه ، بزرگراه یا خط آهن باشد که اجتناب ناپذیر است ” مانند بزرگراه رشت به قزوین که در زمان خودش قطع تعدادی درخت و از بین رفتن منطقه جنگلی را به دنبال داشت”.

در واقع دولت و حاکمیت در هر کشوری تصمیم می گیرد ، ایجاد یک پروژه عمرانی برای رشد اقتصادی، توسعه، تامین غذای مردم در مقایسه با قطع تعدادی درخت در چه جایگاهی قرار می گیرد یا در باره ایجاد بزرگراهها که موجب آسایش مردم و پیشگیری از تصادف های مرگبار می شود – تصمیم گیری می کند.

درباره خط آهن رشت ، آستارا هم همین قاعده جاری است ، اما نباید قطع 100 درخت را 100 هزار اصله درخت رسانه ای کرد و برای رسانه های بیگانه آتش تهیه فراهم آورد.

در همین راستا متاسفانه برخی اظهارات غیر واقع برای توسعه گیلان در حالی رقم خورده که این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهرها در کرانه راه‌ها نیز تأثیرگذار است.

ظرفیت حمل بار این خط آهن در سال اول بهره برداری 10 میلیون تن بر آورد می شود ، هم چنین راه‌آهن رشت ـ آستارا ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را بهره‌برداری خواهد داشت و برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک تونل در نظر گرفته شده است

پاسخ صریح شرکت زیرساخت به نماینده مجلس

مسعود جهانی، رئیس روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور پیرامون اهمیت آغاز عملیات اجرایی احداث راه‌آهن رشت – آستارا، اظهار کرد : «طرح راه‌آهن رشت – آستارا، از طرح‌های کلان ریلی کشور است که طی سالیان گذشته، مطالعات گسترده‌ای بر روی آن انجام‌شده ” این گونه نیست که بدون مطالعه و با فوریت وارد فضای اجرا شده باشیم) ، و طرح علاوه بر اهمیت راهبردی و ترابری، به‌عنوان حلقه تکمیل ‌کننده بین‌المللی ریلی شمال – جنوب، از منظر ملی، بین‌المللی و راهبردی، جایگاه ویژه‌ای در بین تمامی طرح‌های ریلی کشور دارد.

جهانی درباره موضوع مجوز زیست‌محیطی اجرای طرح راه‌آهن رشت ـ آستارا نیز توضیح داد : «با توجه به گزارش ارزیابی زیست‌ محیطی ارسالی برای سازمان حفاظت محیط‌ زیست و سازمان جنگل‌ها؛ مراتع و آبخیزداری کشور و متعاقب آن برگزاری جلسات کمیته ارزیابی زیست‌محیطی طرح در تاریخ‌های سیزدهم خردادماه ۱۳۹۹، هجدهم ابان ۱۳۹۹، نوزدهم خرداد ۱۴۰۰، معاونت زیست‌محیطی آن سازمان، با اجرای کل طرح موافقت داشته و در خصوص موضوع عبور ۲ کیلومتر مسیر در محدوده جنگل گیسوم و تالاب استیل، مقرر شد موضوع در کمیته فنی سازمان مطرح شود.»

به گفته رئیس روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، «گزارش‌های تکمیلی محدوده تالاب استیل مبنی بر اجرای تونل با کمترین تخریب جنگل و حفظ حریم تالاب و در جنگل گیسوم استفاده از خطوط انتقال نیرو در منطقه پاک‌ تراشی شده برای عبور راه‌آهن با کمترین تخریب جنگل و قطع درخت تهیه و به سازمان پیشنهادشده است.»
هزینه های اعلام شده غیر کارشناسی است

رئیس روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین در مورد هزینه ساخت راه‌آهن رشت – آستارا با رد ادعای خلاف واقع عضو فراکسیون محیط‌ زیست مجلس توضیح داده که «عدد مطروحه غیرواقعی و کارشناسی است و هیچ مستندی در خصوص مبلغ اعلامی وجود ندارد و مبلغ برآورد مورد تائید سازمان برنامه‌ و بودجه کشور با مبلغ مذکور اختلاف فاحشی دارد.»

بنابر توضیحات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، یکی از راهکارهای تأمین منابع از طریق وام صادراتی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو روسیه است و طبیعی است، برای ابر پروژه‌هایی مانند طرح راه‌آهن رشت ـ آستارا با توجه به محدودیت منابع مالی داخلی کشور، از تمامی راههای ممکن سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از روش‌های تأمین مالی، استفاده خواهد شد.

مسیر عبوری محل بحث ریل است

عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه‌آهن قزوین ـ رشت ـ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل‌گذاری است و راه‌آهن رشت ـ آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.

این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه یک (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم ـ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه سه (رضوانشهر ـ پونل، ماسال، پره‌سر، حویق و لیسار) است.

بنا براظهارات کارشناسان حمل‌ونقل مسیر ریلی رشت به آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدأ یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی ـ ریلی را به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد.

همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد و حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت ـ آستارا این مسیر به صورت دریایی ـ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

مسیر ریلی رشت ـ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال ـ جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به‌ عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج ‌فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

تکمیل این کریدور و بهره‌مندی از آن در کنار درآمدهای مختلفی که در کشور وجود دارد می‌تواند درآمد خوبی از ترانزیت را نصیب جمهوری اسلامی ایران کند و خط ریلی رشت ـ آستارا منافع زیادی را نصیب کشور می‌کند در اوایل راه اندازی این قطعه ۱۰ میلیون تن بار جابجا خواهد شد و با فاصله زمانی اندکی با تجهیزاتی که داریم جابه‌جایی کالا ۱۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت و در چنین شرایطی باید از هرگونه اظهارنظر هیجانی اجتناب کرد.

استاندار گیلان در جلسه شورای معادن استان با تاکید بر رعایت مسائل زیست محیطی در تکمیل راه آهن رشت- آستارا، گفت: برخی افراد در گذشته جلو ی پیشرفت گیلان را گرفتند ولی به عنوان خدمتگزار مردم در این استان دیگر اجازه ی چنین کاری را نخواهم داد.

دکتر اسدالله عباسی با اشاره به نگاه ویژه دولت سیزدهم در رعایت مسائل زیست محیطی در اکتشافات معدن کشور بیان کرد: حفظ زیست محیط یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دولت سیزدهم است لذا باید در تمامی معادن استان این امر اجرایی شود.

استاندار عنوان کرد: از نظر زیرساخت، تکمیل خط آهن کریدور شمال به جنوب برای گیلان یک فرصت تاریخی می‌باشد زیرا اقتصاد این استان‌ را با پیشرفت های قابل توجه ای مواجه می‌کند.

وی با اشاره به نقش معادن گیلان در تکمیل راه آهن رشت_آستارا یادآور شد: یکی از مسائلی که برای تکمیل این پروژه بزرگ نیاز است مسئله معدن است که باید به آن توجه شده و در هنگام انجام عملیات یک معدن به طور اختصاصی به این مسئله تعلق گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به کمک استان های همجوار برای تامین مصالح این خط آهن بین المللی ضمن برشمردن جایگاه اقتصادی و ارتباطی این خط آهن بیان کرد: با تکمیل این راه آهن،زمان پیمایش مسیر حمل و نقل از ۶۰ به زیر ۴۵ روز می‌رسد.

کلام آخر اینکه، اگر اجرای این پروژه مهم دارای مشکلات زیست محیطی باشد که چنین نیست یا بسیار اندک و قابل مقایسه با آثار اجرای پروژه برای آینده منطقه و سراسر کشور و اقتصاد و توسعه سرزمینی ، باید محیط زیست کشور و گیلان و یا منابع طبیعی استان، یا مدیران اجرایی اعلام کنند.

هم چنین کسانی که در این باره موضع گیری غیر مستند یا عجول دارند، باید صراحت دهند این اطلاعات از کدام منبع معتبر است تا از هر گونه فضا سازی و ایجاد شبهه جلوگیری شود و رسانه های بیگانه در آستانه انتخابات مجلس سوء استفاده بیشتر نکنند.

اداره کل روابط عمومی استانداری گیلان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.