تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
77 بازدید
کد خبر : 15664

استاد تیمور گورگین،‌ روزنامه‌نگار، پژوهشگر و شاعر بزرگ گیلانی درگذشت

استاد تیمور گورگین،‌ روزنامه‌نگار، پژوهشگر و شاعر بزرگ گیلانی درگذشت
استاد تیمور گورگین،‌ روزنامه‌نگار، پژوهشگر، طنزپرداز، ترانه‌سرای گیلک و شاعر بزرگ معاصر شامگاه گذشته در ۹۰ سالگی به دلیل کهولت سن درگذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  آژیم به نقل از دیارمیرزا،  استاد تیمور گورگین،‌ روزنامه‌نگار، پژوهشگر، طنزپرداز، ترانه‌سرای گیلک و شاعر بزرگ معاصر شامگاه گذشته در ۹۰ سالگی و در منزل شخصی اش در خمام درگذشت.

او سال‌هاست هوای پر دود و دم تهران را رها کرده و بعد از درگذشت همسرش در خمام ساکن شده بود.

تیمور گورگین در سال ۱۳۴۲ به استخدام رسمی موسسه و روزنامه اطلاعات درآمد و تا ۱۳۷۱ در آنجا مشغول به کار بود.

همکاری با روزنامه همشهری از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۷ از دیگر فعالیت مطبوعاتی اوست.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال ۱۳۹۹ گواهینامه درجه یک هنری (معادل دکتری) را در رشته شعر به استاد تیمور گورگین، ترانه سرا و شاعر گیلانی اعطا کرده بود.

گفتنی است، تیمور گرگین چولابی از ترانه‌سرایان پرکار و از شاعران طنزپرداز گیلک است که دوم مرداد سال ۱۳۱۳ در روستای چولاب از توابع کوچصفهان متولد شد. پدرش «ملا کاس آقا چولابی» از مرثیه‌سرایان معروف در روستاهای رشت آباد و چولاب بود.

وی تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان رودکی رشت به پایان برد و سیکل اول دبیرستان را در مدرسه نوربخش گذرانید و برای گرفتن دیپلم به دبیرستان شاهپور رفت. از ۱۳۲۸ به شعر و نویسندگی روی آورد و از سال ۱۳۳۴ برای رادیو ایران ترانه ساخت.

اشعار گیلکی او در سال۴۱ و ۴۲ در مجله پیام نوین به چاپ رسید و او با اسامی مستعاری چون مورچه رشتی، مولانا رشتی و بی‌مخ میرزا، به مطالب طنز و شوخی ، قلم می‌راند.

«ستاره های کور» مجموعه شعر، «تیره روز»، «شعر و نوول»، «طاغوت در تابوت»مجموعه شعر،« چهار دیوان دختر رشتی(دوبیتی گیلکی)»، «درخشان‌ترین شاهکارهای شعرا»، «گلبانگ گیلان»، «امروز چه کسی می‌تواند شاعر باشد؟»، «سروده‌های کودکان» و « چگونه بنویسیم تا ایراد نگیرند؟» از کتاب‌های تیمور گورگین است.

از ترانه های وی می‌توان به «پاچ لیلی»، «بنفشه گل» «ایشاره»، «ستاره من»، «کشتی عاشق»، «آب طلا»، « دختر بهار»، «خانم گوله»، «تی عاشقم»، «افسوس»، «تی عاشقم»، «فریاد ماهیگیر»، «سفر»، «عروس زیباکنار» و «مهتاب شب» اشاره کرد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.