تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
182 بازدید
کد خبر : 15994

خروج سوداگران ارزی از بازار با کاهشی شدن قیمت دلار و طلا

خروج سوداگران ارزی از بازار با کاهشی شدن قیمت دلار و طلا
کارشناسان اقتصاد ایران معتقدند، با اتفاقات دو روز گذشته در بازار ارز و طلا، سوداگران از بازار خارج شده و همین مسئله نیز باعث بیشتر قیمت دلار در بازار شده است.

به گزارش آژیم به نقل خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار ارز این روزها بازهم کاهشی شده و سوداگرانی که تا هفته قبل از هر موضوعی برای افزایش قیمت دلار استفاده می‌کردند، از بازار خارج شده‌اند و همین موضوع نیز باعث شده بخش زیادی از تقاضای بازار کاهش یابد.

معامله‌گران می‌گویند، دو خبر باعث شد تا قیمت دلار از مقاومت 49 هزار و 350 تومان فاصله بگیرد و کاهشی شود. اول اینکه دوشنبه اولین روز نشست شورای حکام بود و بدون اینکه قطعنامه علیه ایران صادر شود، نشست پایان پیدا کرد.

خبر دوم از آسوشیتدپرس بود که صبح سه‌شنبه اعلام کرد، بایدن دستور معافیت تحریمی برای انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر را صادر کرده است. علاوه بر این‌که این خبرها باعث شدند قیمت دلار کاهش پیدا کند یک اثر دیگر هم در بازار داشت. این خبرها افزایشی‌ها یا سوداگران را هم از بازار خارج کرد.

* پیش‌بینی سوداگران اشتباه بود

همین ابتدای هفته سوداگران تلاش کردند، تا نرخ ارز را به 50 هزار تومان برسانند. اما نه تنها در این موضوع موفق نبودند، بلکه نرخ دلار به مقاومت ها واکنش نشان داد و به کانال 48 هزار تومان نیز بازگشت.

حتی قیمت دلار هرات به بالای 49 هزار و 350 تومان هم رفت. بعد از این سقف، اکثر تحلیلگران تصور می‌کردند قیمت به روند صعودی برگشته و همچنان بالا می‌رود، آن‌ها حتی هدف دلار را 50 هزار تومان می‌دانستند.

این تحلیل‌ها باعث شد تا آماتورها تصور کنند روند دلار واقعا صعودی است و به عنوان خریدار وارد بازار شدند و بازار هم به دلیل افزایش تفاضا یک افزایش قیمت را تجربه کرد. اما در ادامه قیمت کاهش یافت تا تمام تحلیل‌ها اشتباه از آب دربیاید. طی دو روز گذشته و با انتشار اخبار درباره آژانس و پول‌های بلوکه شده، نرخ ارز بازهم کاهشی شد.

* سیگنال کاهشی درهم و هرات به دلار

طی دو روز گذشته، دلار مرز مقاومتی 49 هزار و 350 تومان را از دست و تا مرز حمایتی 48 هزار و 800 تومان پایین آمد.

در کنار دلار، بازار درهم نیز نزولی بود. آن طور که معامله‌گران می‌گفتند، قیمت درهم افت تقریباً 100 تومانی را ثبت کرد و بین 13 هزار و 630 تومان تا 13 هزار و 650 تومان به فروش رسید.

قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه 49 هزار و 400 تومان شروع به کار کرد و با کاهش به حمایت 49 هزار و 200 تومان خورد و در همین محدود آرام گرفت. این در حالی بود که قیمت دلار فردایی هرات در کاهش از نقدی سبقت گرفت و تا 49 هزار و 100 تومان کاهش داشت.

* اخبار منفی هم روند بازار ارز را صعودی نمی کند

محمد صادقی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند این هفته بازار ارز گفت: افزایش نرخ دلار در روز شنبه بخاطر تعطیلات اربعین بود که بعد از تعطیلات تقاضای انباشته هفته گذشته در این هفته به بازار آمد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: فضای روانی بازار با اخبار توافق و افزایش تحرکات دیپلماسی دولت، موجب شده تا نقدی‌کار بیش از دوماه از بازار چشم بردارد. از نظر آن‌ها تا تعیین تکلیف توافقات بین المللی و تمام شدن اثر آن، بازار نوسان بلندی ندارد.

وی افزود: در این بین حتی اگر خبر منفی بیاید نمی‌تواند تاثیر خاصی در بازار داشته باشد و نهایتا یک نوسان افزایشی خواهد بود و نرخ ها دوباره کاهشی خواهند شد، چرا که بیش از دو ماه است که سوداگران منتظر بزرگ کردن رخدادی برای افزایش قیمت هستند و این روزها ناامیدتراز قبل از بازار خارج شده اند.

* بدشانسی دو طرفه طلا

طلای داخلی که تحت تأثیر قیمت اونس جهانی طلا و دلار داخلی است از دو طرف بدشانسی آورد و با از دست دادن حمایت دلار،‌ افزایش بدبینی ها باعث شد تا عرضه کنندگان طلا باعث کاهش قیمت طلا شوند.

در این بین انس جهانی طلا نیز کاهش قیمت را تجربه می کند و در حال دست و پنجه نرم کردن با حمایت 1910 دلاری است.

* ترس ریزش در بازار سکه

در معاملات سه‌شنبه قیمت سکه کانال 28 میلیون را از دست داد و به 27 میلیون و 850 هزار تومان رسید. نکته قیمتی سکه شکاف یک میلیونی خرید و فروشش بود که نشان می‌دهد در بازار ترس از ریزش وجود دارد.

سکه در حال حاضر نزدیک مرز مقاومتی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد و اگر این مقاومت بشکند احتمال عقب‌نشینی تا مرز مهم ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وجود دارد؛ در غیر این صورت سکه می‌تواند به‌تدریج به کانال ۲۸ میلیون تومان سرک بکشد.

قیمت واقعی سکه برای بازار امروز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه در حدود ۲۲ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان است که نسبت به قیمت نقدی در بازار ۵ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان فاصله را نشان می‌دهد.

در طلای آبشده هم کاهش بیشتر بود و دلیل آن کاهش همزمان انس و دلار بود که حباب طلا را کم کرد.

معامله‌گران تکنیکال معتقدند طلای آبشده حمایت 10 میلیون و 30 تا 80 هزار تومان را در مسیر کاهش دارد و اگر از دست برود حمایت مهم آبشده 9 میلیون و 500 هزار تومان خواهد بود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.