تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
157 بازدید
کد خبر : 17192

کشت زعفران در ۳۵ هکتار از اراضی کشاورزی گیلان

کشت زعفران در ۳۵ هکتار از اراضی کشاورزی گیلان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان دارای ۳۵ هکتار اراضی زیر کشت زعفران است و از این میزان ۱۴۰ کیلو گرم محصول زعفران به ارزش اقتصادی ۵۶ میلیارد ریال تولید می‌شود.

به گزارش آژیم به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان پیش از ظهر امروز در حاشیه بازدید از باغات زعفران در صومعه‌سرا و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کاشت زعفران یکی از مشاغل پردرآمد حوزه کشاورزی در این استان است، اظهار کرد: زعفران کشت شده در گیلان یکی از با کیفیت‌ترین زعفران‌های کشور و منطقه است.

وی با اشاره وجود بیش از ۳۰‌ هکتار اراضی زیرکشت زعفران در گیلان گفت: گیلان دارای ۳۵ هکتار اراضی زیر کشت زعفران است و از این میزان ۱۴۰ کیلو گرم محصول زعفران به ارزش اقتصادی ۵۶ میلیارد ریال تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، شهرستان سیاهکل را قطب تولید زعفران در این استان معرفی کرد و افزود: ۷۲ کشاورز گیلانی در شهرستان‌های سیاهکل، رودبار، املش، رودسر، تالش، رضوانشهر و صومعه‌سرا به کشت زعفران مشغول هستند و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به بخش دیلمان شهرستان سیاهکل است.

محمدی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه کاشت گیاهان دارویی در گیلان تصریح کرد: برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار به صورت پایلوت از سال ۱۳۸۷ در چهار شهرستان سیاهکل، املش، رودبار و رودسر آغاز شد و پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح در سه سال متوالی، به منظور آنالیز محصول تولیدی در آزمایشگاه مرجع در خراسان رضوی سه فاکتور مهم طعم، رنگ و بو زعفران تولید شده مورد بررسی قرار گرفت که محصول نهایی در بخش دیلمان شهرستان سیاهکل بالاتر از نمونه شاهد قرار گرفت.

وی با بیان اینکه گسترش و توسعه کشت زعفران منجر به ایجاد اشتغال پایدار و خانگی در گیلان می‌شود، گفت: به منظور گسترش توسعه کشت زعفران، کشت این محصول در قالب مشاغل خانگی گنجانده شده و تا چند سال با پرداخت یارانه گیاهان دارویی از محل اعتبارات ملی از باغداران حمایت کردیم.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، در سال جاری و در راستای مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان گیلان با تخصیص اعتبارات ملی در جهت توسعه کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار، این سازمان مبادرت به خرید پیاز زعفران و توزیع آن به صورت رایگان بین کشاورزان زعفران‌کار کرده است.

محمدی با درخواست از زعفران‌کاران در خصوص دریافت یارانه گیاهان دارویی بیان کرد: علاقمندان کشت زعفران در گیلان می‌توانتد برای احداث باغ‌های جدید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های چهار گانه مراجعه و از نحوه دریافت تسهیلات و یارانه گیاهان دارویی بهره‌مند شوند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.